"37% מהאקדמאים משכילים מדרישות התפקיד"
חושבים שהתפקיד קטן עליכם? אתם לא לבד. מחקר חדש קובע כי 37 אחוזים מבעלי התואר הראשון המועסקים בישראל סובלים מ"השכלה עודפת", מצב שבו השכלתם גבוהה מדרישות המקצוע. אז האם כדאי ללמוד פחות? לא בטוח
ההשכלה העודפת היא תופעה שבה השכלתו של פלוני עולה על הנדרש לביצוע עבודתו. לתופעה זו יש השלכות לא מבוטלות על מצבם הכלכלי של העובדים ומידת השתלבותם בשוק העבודה. לפי מחקר שנערך בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמועצה להשכלה גבוהה, תחום הלימודים משפיע על הסיכוי של העובד להיות במצב של "השכלה עודפת".
כלומר, הסיכוי שרמת ההשכלה של בוגר רפואה או משפטים תהיה תואמת לרמה הנדרשת במקצוע, גבוה יותר מהסיכוי שהשכלתו של בוגר מדעי הרוח לא תעלה על הדרישות במקום עבודתו. במלים אחרות, למידה כללית לתואר ראשון, ללא התמחות והתאמה לצורכי שוק העבודה, מגדילה את הסיכויים של הבוגרים למצוא את עצמם במצב "השכלה עודפת".
תחום לימוד | אחוז מהעובדים (לפי שתי שיטות מדידה) |
מדעי הרוח | 32.0 |
מדעי החברה | 29.6 |
מינהל עסקים | 22.1 |
משפטים | 7.6 |
רפואה ומקצועות פרה-רפואיים | 5.3 |
מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב | 9.7 |
מדעי טבע, חיים וחקלאות | 18.5 |
הנדסה ואדרכילות | 8.2 |
מקצועות אחרים | 39.2 |
השיעורים הנמוכים של השכלה עודפת נמצאים אצל בוגרי משפטים, רפואה, מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב, הנדסה ואדריכלות. שיעור גבוה של השכלה עודפת מאפיין את בוגרי מדעי הרוח והלימודים הכלליים. בנוסף, אחוז גבוה יותר של בעלי השכלה עודפת נמצא בקרב בוגרים בעלי ותק במשרה לעומת עמיתיהם, שהתחילו לעבוד במשרותיהם אחרי תום הלימודים.
נשאלת השאלה, האם עדיף להיות בעל ידע נרחב יותר מזה שדורש התפקיד? לפי המחקר לפחות, כנראה שלא. עורכי המחקר טוענים, כי לאורך השנים קיים פער בהכנסה בין העובדים שהשכלתם תואמת את עבודתם, לעומת אלה הנמצאים במצב השכלה עודפת, לטובת הראשונים. לפי המחקר, שלוש שנים אחרי קבלת התואר הגיע הפער ל-27 אחוזים. או במילים פשוטות יותר: מי שהשכלתו נמוכה יותר, מרוויח יותר מעמיתיו האקדמאים במקצועות שאינם דורשים השכלה גבוהה.
המחקר מבוסס על סקר מקבלי תואר ראשון מהמוסדות להשכלה גבוהה, שנערך בקרב מדגם מייצג של בוגרים כשנתיים אחרי קבלת התואר. עורכי המחקר, ד"ר דמיטרי רומנוב, אביעד טור-סיני וגלית איזמן, סבורים כי חוסר השמה מקצועית בשוק העבודה אצל חלק ניכר מבוגרי מדעי הרוח, החברה, מדעי הניהול ולימודים כלליים, מעיד על הצורך בפיתוח תוכניות למידה איכותיות לתואר ראשון, ובניתוח צורכי שוק העבודה לתכנון מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.