משבר גם בצים: מבטלת קווים ומשביתה אניות
ירידת מחירי ההובלה הימית והקיטון בהיקפי הסחר הביאו להיערכות מחודשת בחברה, טוענים מקורות בשוק ההון. עם זאת, צים תמשיך בתוכנית ההצטיידות ארוכת הטווח, גם אם תידרש הזרמת הון מצד הבעלים - חברה לישראל
הירידה במחירי ההובלה הימית וירידת היקפי הסחר מביאה גם את צים, חברת הספנות הישראלית שבשליטת חברה לישראל, להיערכות מחודשת.
גורם בשוק ההון אמר הערב כי החברה תבצע באופן מיידי שינויים בשני קווים עיקריים שלה, שהראשון בהם הוא קו אסיה - אירופה, בו נפתח המסחר לאחרונה כחלק מההיערכות להפעלת אוניות גדולות ב-2009. צים תחדל מהובלה עצמית ותמשיך לפי שעה להוביל סחורות רק באמצעות שיתוף פעולה שהיא מקיימת עם חברה צ'יינה שיפינג.
בקו המחבר בין אסיה לבין מזרח הים התיכון והים השחור תצמצם צים את הפעילות, ובמקום שני הקווים שהיא מפעילה היום תפעיל קו אחד בלבד. בסך הכל, תשבית צים 15 ספינות, מה שאמור לחסוך לה, על פי הערכות, כמה מאות מיליוני דולרים.
מציאות בעייתית בשוק הספנות
עם זאת, למרות ההערכות שלפיהן צים תקפיא את תוכנית ההצטיידות בהשקעה של כ-3 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, כעת נראה כי ההקפאה לא תצא אל הפועל וייתכן אף שבעלי צים - החברה לישראל - יזרימו הון נוסף
במידת הצורך.
תוכנית ההצטיידות המדוברת אמורה להכפיל כמעט את כושר ההובלה הנוכחי של צים. מדובר ברכישה של 22 אוניות חדשות בסכום כולל של 3.1 מיליארד דולר בין השנים 2012-2009. יחד עם זאת, צים מגיעה ליישום התוכנית האסטרטגית עם הפסדים של 80 מיליון דולר בשלושת הרבעונים האחרונים והפסדים נוספים צפויים גם במחצית השנייה של 2008.
צים מתמודדת בחודשים האחרונים עם מציאות בעייתית לשוק הספנות שכוללת ירידה דרסטית במחירי ההובלה הימית (80% בשלושת החודשים האחרונים) וירידה בביקושים לשינוע סחורות. כל אלה, בד בבד עם עליית מחירי הנפט, הביאו את החברה לנקוט בצעדי ההתייעלות.
בהכנת הידיעה השתתפו נעמה סיקולר וגיא מי-טל