המירוץ אחר המילה
ההזמנות נשלחו, הקייטרינג מוכן והכלה מחכה - אבל יומיים לפני החתונה מתבשר אברהם המתגייר - ברית המילה שלך לא תקינה. האם החתונה תידחה ואברהם יצטרך לעבור את הטקס שוב? ynet על מסע הייסורים בין המוהלים והשאלות הקשות
יומיים לפני מועד החתונה הכול היה מוכן. ההזמנות נשלחו, הקייטרינג שולם וגם הכלה היהודייה כבר מחכה. כך, לאחר הליך בן שנתיים, במהלכן למד עברית באולפן וגם שקד על דרכיה ומצוותיה של היהדות, הגיע אברהם לשלב האחרון - טבילה במקווה ולאחריה קבלת עול מצוות והצטרפות לעם היהודי כדת וכדין. אלא שאז הוא התבשר על ידי צוות בית הדין כי ברית המילה שלו אינה תקינה.
שש שנים קודם לכן, ערך אברהם ניתוח לשם מילה במרכז הרפואי "מדיקל סנטר", אבל הדיינים פקפקו בתקינותה. מאחר שכל המעמד מתרחש ימים ספורים לפני ראש השנה, נמסר לו שניתוח לשם מילה יוכל להיעשות רק לאחר החגים, בעוד כחודש עד חודש וחצי ולאחריהם צפויים לו עוד שבועיים עד שלושה שבועות של המתנה לשם התאוששות. אלא שאברהם התקשה לקבל את הדחייה שמשמעותה ביטול החתונה ועוגמת נפש מרובה, לו ולבת זוגו, והוא פונה בבקשת עזרה לרב שי פירון מארגון רבני "צהר".
הרב פירון, שנחלץ לעזרתו באופן מיידי, מזדרז לקחת אותו לבדיקה אצל ד"ר מנחם צ'צ'קס, רופא המשמש גם כמוהל, אשר על ידו נימולו גם שני בניו שלו. ד"ר צ'צ'קס, אשר בודק את אברהם, קובע כי המילה שלו תקינה וכי טיפול נוסף עלול לפגוע ביכולתו של אברהם לקיים חיי משפחה תקינים ללא כאב.
הרב פירון מתערב
למשמע הדברים, חש הרב פירון לאנשי בית הדין אך אלו טוענים מנגד כי ד"ר צ'צ'קס אינו מוכר רשמית על ידם ואינו מבין במילת מבוגרים ולכן אין הם מקבלים את קביעתו. לפיכך, עוד באותו היום פונה הרב פירון למנהל בתי הדין המיוחדים לגיור, אליהו מיימון, בבקשה לסיוע במציאת פתרון ואף מסביר לו את דחיפות העניין. מיימון משיב לו כי הוא אינו הגורם המוסמך, וכי ההחלטה מצויה בסמכות הרבנות הראשית ושכנראה לא יהיה מנוס מניתוח נוסף ושבכל מקרה לא תתקיים חתונה במועד המתוכנן. תחת זאת הוא מסייע לו במציאת חדר ניתוח, רופא מרדים ומוהל בטווח זמן של חודש וחצי.
הרב פירון לא מוותר ומתייצב יחד עם בני הזוג בביתו של אחד המוהלים הידועים בבני ברק. לאחר שאותו מוהל בודק אותו, הוא מחווה כי לדעתו ניתן לסיים את תהליך הטבילה, ללא עריכת ניתוח נוסף, אלא שלאור השאלות שעלו בזמן הבדיקה הוא ממליץ לפנות גם לרב שלמה מחפוד.
מהרב מחפוד - לרב שרעבי
הרב פירון ואברהם מעריכים כי הפנייה לרב מחפוד כבר תשים סוף להליך המביך. הרב מחפוד, מלבד היותו מוהל מוערך, גם נחשב לאחד מחשובי הרבנים בציבור החרדי העומד בראש מערך כשרות המהדרין "יורה דעה" ובמקביל משמש גם כרב שכונת נווה אחיעזר ושיכון ו' בבני ברק. כך, למשמע פנייתו הדחופה, מסכים הרב מחפוד לקבל את אברהם באופן מיידי. בתום הבדיקה הוא קובע כי יש להסתפק בהטפת דם ברית, הליך סמלי אשר אינו כרוך בניתוח מסובך, ולאחר מכן, כך קבע, ניתן יהיה להטבילו לגרות. אלא שאז, במקום לסיים את הפרשה העגומה ולאפשר לבני הזוג להינשא בזמן ובמועד, מודיע מיימון כי רק ראש הוועדה לפיקוח על המוהלים ברבנות הראשית, הרב יוסף שרעבי יוכל להתיר ולאשר את המשך הטיפול בעניינו של אברהם.
אלא שעל אף ניסיונות חוזרים ונשנים, שנעשו יום לפני החתונה, לא ניתן היה להשיג את הרב שרעבי וקשר עימו נוצר לראשונה רק ביום שישי בשעה 13:0, ביום החתונה עצמו. בשל כך, החתונה כמובן מתבטלת אלא שבני הזוג עדיין מקווים שניתן יהיה למזער את הנזק ולפחות לקיים את החתונה ביום א'. אלא שעתה, גם הרב שרעבי מבקש להימנע מלפסוק בעניין, ככל הנראה, בשל חוסר רצונו לחתור תחת פסיקתו של הרב מחפוד, ומציע לפנות למוהל נוסף בשם יוסף וייסברג.
מהרב וייסברג - לרב גלברד
גם אל המוהל הזה ממהרים בני הזוג, אלא שהלה מבקש להימנע אפילו מבדיקה ומפנה אותם למוהל אחר בשם הרב דוד שלמה גלברד המתגורר אף הוא בבני ברק, שמסכים לקבל את בני הזוג בעיצומו של יום שישי. כך, בפעם החמישית במספר, נאלץ אברהם לעבור את הבדיקה האינטימית, אלא שגלברד לא היה איש של בשורות טובות. "אכן יש בעיה!", הוא קובע ומסביר ש"אם היה יהודי היו מקבלים אותו אך מאחר שהפסיקה המקובלת אצל המוהלים היא פסיקת הרב וואזנר והרב אלישיב (שניים מהרבנים המובילים בפסיקותיהם בציבור החרדי)- ולכן יש לנהוג לחומרה (כלומר, להחמיר עימו מאחר והוא לא יהודי אלא גוי)". תחת זאת, הוא מציע לאתר את המוהל שמל אותו לפני שש שנים, בכדי שזה יעיד כי ביצע את ברית המילה לשם גרות ובצורה זו ניתן יהיה להתגבר על הבעיה. אלא שלצערו של אברהם, הארכיון של "מדיקל סנטר", בו התבצע ניתוח המילה היה סגור לרגל שיפוצים ולא ניתן היה לקבל את תגובתם.
כשהוא משתומם לנוכח הטיפול המסורבל ורווי הקשיים בעניינו של אברהם, מנסה הרב פירון להגיע בכל דרך אפשרית לפתרון מהיר של הבעיה, שכבר מתעכב מזה מספר ימים. הוא יוצר קשר עם עובד יחזקאל, הממונה מטעם משרד ראש הממשלה על מערך הגיור, שמעביר מיידית את הפניה ללשכתו של הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר. במכתב שכותב לו הרב פירון הוא מבקש לציין בפניו - "את ההשפלה הנוראית שעבר אברהם, את החיטוט הבלתי פוסק במקום אינטימי". עוד הוא מציין כי לנוכח המתח הגדול שהיה כרוך בהליך המשפיל אף נוצר משבר בין בני הזוג.
הולכים לרב עמאר
לנוכח הפניה, לא מתמהמה הרב עמאר ותוך שלושה ימים משגר את החלטתו במסגרתה הוא מגדיר את הרב מחפוד כ"אחד החשובים שבמוהלים שבדורנו" אשר ילדי בני ברק נמהלים על ידו, ואף מציין כי "מעולם לא מצינו פקפוק על ידענותו ומומחיותו הגדולה בעניין זה". לאור דבריו אלו, הוא סומך את ידיו על פסיקתו וקובע ש"ברור הדבר שאין לפקפק, ולהסתפק בזה עוד, רק יטיפו ממנו דם ברית ויטבול כהלכתו". אולם, על אף שהרב עמאר כבר הכריע בסוגיה, עדיין נעשו מאמצים לעכב את ביצוע הטבילה ולהביא לסיום התהליך כולו, מצד גורמים בהנהלת בתי הדין המיוחדים לגיור, זאת בשל החשש שמעתה ייפתח פתח לכל מיני גורמים מחוץ למערכת שיכריעו בסוגיות שהן בסמכות הרבנות הראשית. אלא שכל זאת, בסופו של דבר ולשמחתו של אברהם, לא הסתייע בידם והליך הטבילה נעשה על פי הוראותיו של הרב מחפוד ובתמיכתו של הרב עמאר.
השאלות הקשות
שאלות רבות וקשות עולות מצד גורמים המעורים בפרטי הסיפור על ההתנהלות בעניינו של אברהם. האם היה ניתן להימנע ממספר כה רב של בדיקות במקום אינטימי במבושיו של החתן בערב חופתו? ומדוע חיטוט במבושיו של מתגייר צריך להגיע עד לטיפולם של אנשי משרד ראש הממשלה והרב הראשי לישראל? האם לא ניתן היה לסיים את הפרשייה המביכה עוד הרבה קודם לכן מבלי לטלטל את המתגייר בין חמישה ושישה מוהלים שונים?
"ברגע שראו שגדול בתורה כמו הרב מחפוד כבר נתן פתרון לבעיה, מדוע היה צריך להמשיך לשלוח את המתגייר לוועדת המוהלים? ישנו שיקול דעת שקוראים לו שולחן ערוך החמישי. הרי ידעו שהרב מחפוד מאשר את העניין, ובמקום ללכת עם המכתב שלו ולגמור את הסיפור, מעדיפים 'לטרטר' את הבחור. הוא רואה שעומד להיות כאן סיפור של חתונה מבוטלת, אז בשביל מה?", תוהה גורם המעורב בסיפור. גורם אחר מבקש לבחון את האירוע במימד המוסרי. "היה כאן חוסר הבנה משווע בעובדה שמתעסקים פה בנשמות של בני אדם, ולפעמים, הפרוצדורות צריכות להתכופף בפני המימד הנפשי", הוא טוען ומוסיף ש"דווקא בשל העובדה שמדובר פה במערכת שמייצגת את התורה, יש צורך לגלות מוסריות ורגישות כלפי האדם החלש. יש דברים שלא מזנים אותם".
גורמים אחרים מפנים אצבע מאשימה כלפי דרג הפקידות בהנהלת בתי הדין. "יושבים פקידים ומערימים קשיים. ואותו מתגייר, שכבר עבר כברת דרך הארוכה בהליך הגיור, מוצא עצמו מושפל כשהוא נאלץ להשפיל את מכנסיו פעם אחר פעם! הרי הרב מחפוד הוא לא גדול המזרוחניקים וגם הרב עמאר הוא לא גדול החפיפניקים. לא מדובר חלילה במוהלים רפורמים, או בהחלטת דיינים וזוהי גם לא מדיניות הלכתית. זהו אבסורד לשמו. מדובר בחיטוט במבושיו של מתגייר, צריך להגיע לטיפול במשרד ראש הממשלה ואצל הרב הראשי? מדובר בסוג הדברים הנוראים שאסור שיקרו".
התגובה: בית הדין צריך אישור מ"מוהל מוסמך"
בתכתובת שהגיעה לידי ynet טוען מיימון כי עניין הבריתות אינו בסמכות הנהלת בתי הדין המיוחדים לגיור ולכן עליהם לקבל את פסיקתם של צוות בית הדין שבדק את המתגייר ולא של מוהלים שאינם מוכרים רשמית על ידי הרבנות הראשית, יהא זה רופא כד"ר צ'צ'קס או רב בסדר גודל של הרב מחפוד. בתגובה ל-ynet מסר מיימון כי "מדובר באדם שהחליט לקבוע תאריך לחתונה למרות שהסבירו לו שהוא אינו יכול לעשות זאת ללא בדיקת ברית והמתגייר לא שמע להנחיות. זה נכון שבמהלך התקופה שלמד באולפן הוא לא נשלח לבדיקה ברית. קיימת הנחיה למורי האולפן לשלוח את המתגיירים לבדיקות אבל הם אינם כפופים למערכת בתי הדין ולא תמיד מבצעים את ההנחיות ולנו אין יכולת אכיפה עליהם.
"לצערי, בבדיקה שנעשתה במקווה מתברר שהוא היה זקוק לברית מילה. הנהלת בתי הדין המיוחדים לגיור אינה הגורם המקצועי האחראי על הבריתות אלא סמכות זו היה בידי הרבנות הראשית. המתגייר הלך על דעת עצמו לרב מחפוד, אך עדיין היה צורך בהחלטה רשמית של וועדת הפיקוח על המוהלים שבראשות הרב יוסף שרעבי, שאמר שהבדיקה לא מקובלת עליו וכי הוא מבקש בדיקה אחרת. ברגע שקיבלנו את קביעתו של הרב עמאר- היא בוצעה באופן מיידי תוך 24 שעות".
את החופה בחתונתם של בני הזוג שהתקיימה רק לאחרונה ערך הרב פירון אשר סירב להתראיין לכתבה בטענה כי המתגיייר כבר סבל מספיק ואין הוא מעוניין להוסיף על כך. הפרט היחיד שהיה מוכן הרב פירון למסור הוא כי "הייתה זו חתונה מרגשת במיוחד, אולי החתונה הכי מרגשת שיצא לי להיות בה בחיי".