בבדיקה: יצוא רכבי ליסינג לירדן ועיראק
חברות הליסינג, החוששות כי יוצפו בעתיד הקרוב בכמות גדולה של רכבי ליסינג משומשים ללא דורש, מבקשות ממשרד התחבורה לאפשר ייצוא של המכוניות לירדן ולעיראק
חברות הליסינג בצרות, ומבקשות הטבות ממשרד האוצר. משרד התחבורה בוחן לאחרונה בקשה של חברות הליסינג לסייע להן, עקב המצב במשק. לאחרונה פנו החברות למשרד - באמצעות איגוד הסחר ברכב שבלשכת המסחר - בבקשה לאפשר להן לייצא רכבי ליסינג משומשים לירדן, מאחר והן צופות כי יוצפו בעתיד הקרוב בכלי רכב משומשים ללא דורש. עוד מבקשות חברות הליסינג כי משרד האוצר יחזיר להן כספים ששולמו בעבר, כדי להקל עליהן.
עיזרו לנו בעת משבר
בחברות הליסינג מעריכים כי מדובר בכמה אלפי מכוניות, וכי כמות זו תעיק על שוק מכוניות הליסינג המשומשות, הנתון בשפל מתמשך כבר תקופה ארוכה. התוצאה היא שחיקה גדולה במחיריהן, הפוגעת ישירות ברווחיות חברות הליסינג. בחברות מאמינים כי תוספת של אלפי מכוניות נוספות - לאחר גלי פיטורין וסגירת חברות - יגרמו ירידה גדולה עוד יותר של מחיר המכוניות, ולערעור יציבותן הפיננסית.
מכוניות הליסינג המשומשות יעברו לירדן? (צילום ארכיון: רועי צוקרמן)
כדי שניתן יהיה למכור את המכוניות, מבקשות החברות שהאוצר יחזיר להן חלק מהמיסים ששולמו בעת רכישת המכוניות הללו, וכך ניתן יהיה להציע אותן במחירים סבירים לסוחרים ירדניים. ההערכה היא שמכוניות כאלה יימכרו על-ידי סוחרים ירדניים לעיראק, בה יש כיום ביקוש גדול לרכב משומש.
במשרד התחבורה בוחנים כאמור את הבקשה והנטייה היא לתמוך בתוכנית. אבל היא תזכה ככל הנראה להתנגדות משרד האוצר, שגם כך סובל מירידה גדולה בהכנסות ממיסים עקב ההאטה בייבוא, ובעיקר יבוא מכוניות. באוצר גורסים שאין הצדקה להטיל כל הציבור את מימון כשלי הליסינג. במשרד התחבורה טוענים לעומת זאת, כי הוצאת עודפי מכוניות משומשות מישראל, דווקא יסייע לציבור. זאת שכן ההיצע הגדול של מכוניות יד שנייה, פוגע גם בבעלי רכב פרטיים שמבקשים למכור את רכבם ומתקשים לקבל עבור המכונית מחיר ריאלי.
במשרד התחבורה יגבשו עמדה בנושא בימים הקרובים, ואז יחלו דיונים עם האוצר במטרה לקדם את התוכנית.