שתף קטע נבחר
 

תאונת רכבת קלה, או נזק במיליוני אירו?

נהג רכבת דו-קומתית שלא עצר בזמן במוסך הרכבת בלוד, פגע ברכבת שחנתה במקום והשבית אותה מפעילות. גורמים ברכבת טוענים כי הנזק נאמד במיליוני אירו, וכי הרכבת עשויה לצאת כליל מפעילות. רכבת ישראל: מדובר בתאונה קלה בלבד

האם תאונה בין שתי רכבות, שאירעה לאחרונה במוסך הרכבת בלוד, ראויה להגדרה "קלה וזניחה", או שמא מדובר באחת מתאונות החניה היקרות בהיסטוריה? אלה העובדות לגביהן אין מחלוקת: לפני כשלושה שבועות התנגשה רכבת בת ארבעה קרונות ברכבת חונה, בשטח מוסך הרכבת בלוד.

 

כמה מהר, כמה קשה

אלא שמכאן הדעות אינן אחידות: מקור בכיר ברכבת ישראל דיווח ל-ynet כי התאונה אירעה בזמן שרכבת נוסעת פגעה במהירות של מעל 50 קמ"ש, במערך קרונות שחנה באותה עת בשטח המוסך. יש לציין כי מהירות הנסיעה המותרת באזור המוסך עומדת על חמישה קמ"ש, ואילו בכניסה אליו היא מוגבלת ל-10 קמ"ש בלבד.


תאונה בחניון הרכבת בין שני מערכים - אחד מהם הושבת מפעילות (צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

התאונה, שאירעה כנראה מכיוון שנהג קטר לא בלם כלל או בלם מאוחר מדי, גרמה לנזק משמעותי. שתי הרכבות, כך הובהר ל-ynet, ניזוקו בסכום שנאמד במיליוני אירו. אחת הרכבות הושבתה בינתיים מפעילות, וצוות שהגיע ארצה מחברת בומברדייה - יצרנית הרכבת - כדי לבדוק את הנזק, עשוי אף להשבית אותה לצמיתות. ראוי לציין כי נהג הקטר הושעה בינתיים מעבודתו.

 

ברכבת ישראל הגיבו היום בתמיהה לדיווחים שהוצגו בפניהם. דוברת הרכבת הסבירה ל-ynet כי אכן הייתה תאונה, שדווחה לכלי התקשורת, אך מדובר היה בתאונה קלה יחסית. עוד מסבירים ברכבת כי מהירות נסיעת הרכבת הפוגעת עמדה על 25 קמ"ש בלבד, וכי באזור אין הגבלת מהירות לחמישה קמ"ש.

 

ברכבת הודו כי הרכבת הושבתה מפעילות, אך כי הנזק שנגרם אינו חמור. במערך הקרונות שנפגע קשה יותר בתאונה - כך הרכבת - התגלה חשש לנזק בטיחותי לשלדה. לכן הוזמנו נציגי החברה המייצרת, כדי לוודא את תקינותו. בעקבות התאונה, כך הובהר, נשקלת הגבלת מהירות הנסיעה באזור בו אירעה התאונה.

 

איך יתכן שנהג קטר חורג באופן כה בוטה ממהירות מותרת בשטח המוסך, וגורם לנזק כספי עצום? "בזמן האחרון, כל עובד ברכבת עושה מה שהוא רוצה", אומר המקור ל-ynet. "זו תוצאה של חוסר משמעת, וחוסר פחד מוחלט מפני התוצאות של התנהגות חריגה". לדבריו, לאחרונה היו מספר אירועי בטיחות ברכבת, הנובעים בעיקר מהיעדר משמעת. "מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, מחזיר את החברה לשנים אפלות", מאשים המקור. "אם יש תאונה, צריך ללמוד ממנה. אבל נראה שיש כאן תרבות של העלמת תאונות. יש ניסיון להשתיק ולהעלים מקרים בטיחותיים, ולא להפיק לקחים נחוצים".

 

הרדאר הושבת, הנהג לא עצר

כדוגמה למשמעת הרופפת הקיימת כיום ברכבת ישראל, נחשף כאן לראשונה מקרה חמור נוסף שאירע לפני כשבועיים: בעקבות תנאי מזג אוויר קשים, יצא מכלל פעילות רדאר התראה במחסום עתלית - זה המתריע על כלי רכב שעומדים על הפסים. על-פי נוהלי הרכבת (תקנה 100), שהוחמרו בעקבות תאונות קשות שאירעו בשנים האחרונות בין כלי רכב לרכבות, יש במקרה כזה לעצור כליל את הרכבת, ולוודא באמצעות פקח כי ניתן להמשיך בנסיעה איטית.

 

אולם, ממידע שהגיע לידי ynet, עולה כי הרכבת שעברה במקום בזמן השבתת המחסום, חלפה על-פני צומת המסילה-כביש במהירות מרבית של 140 קמ"ש, מבלי לעצור או אף להאט.

 

בתגובה להאשמות אלה מודים ברכבת כי הרדאר במחסום עתלית אכן הושבת בגלל גשמים עזים, אך המחסום אובטח על-ידי אנשי הרכבת בשטח. הנהג שעודכן כי יש תקלה במחסום, וכי אנשי הרכבת מאבטחים את המפגש הפנוי מכלי רכב, האט את מהירות הנסיעה ל-50 קמ"ש אך המשיך את נסיעתו מבלי לעצור לחלוטין כנדרש. על כך נענש הנהג בחומרה.


פורסם לראשונה 11/11/2008 14:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים