רבים על הטיסות בין רוסיה לאילת
כשיש עוגה גדולה, וצד אחד רוצה את כל העוגה, יש סיבה טובה לריב. ולכן החלו קרבות בין חברות התעופה הישראליות לחברות הרוסיות על הבאת רבבות התיירים מרוסיה לאילת. האם תהיה פשרה?
קרבות אוויר על הקו בין רוסיה ואילת מתקיימים בימים האחרונים בין מינהל התעופה של ישראל לבין מינהל התעופה של רוסיה. הסיבה: כשכל כך טוב, צריך לחפש סיבות לריב. וכשעל הפרק עומדת הכנסה של מיליוני דולרים - הקרבות האלה יכולים להיות קשים מאוד.
לפני כמה חודשים, לאחר שישראל פטרה את התיירים הרוסים מהצורך בקבלת אשרת כניסה לישראל, ולאחר שרבבות רוסים הגיעו לישראל באשרה חד-יומית דרך סיני או בטיסות מטורקיה לביקור בן יום בישראל, ראו במשרד התיירות ובהתאחדות המלונות באילת את הפוטנציאל האדיר של התיירים מרוסיה. סוכני נסיעות משתי המדינות, וגם חברות תעופה רוסיות וישראליות, החלו להתארגן להביא את התיירים מרוסיה לביקור בן שבוע באילת, ותוך זמן קצר תוכננו 7-6 טיסות שבועיות לאילת, לכל תקופת החורף. 7 טיסות, בממוצע של 200 איש בטיסה, הם יותר מ5,000- תיירים בחודש. בעונת החורף מדובר בכ25- אלף תיירים ואף יותר. שכן על פי ההערכות יש פוטנציאל וגם ביקוש לטיסות נוספות.
אלא מה? חלק מחבילות הנופש לאילת נמכרו באמצעות סוכני נסיעות ישראלים ורוסים כאשר החברות שמובילות את התיירים הרוסים הן ישראליות. חלק מהטיסות תוכננו באמצעות חברות התעופה הרוסיות. כי כולם רצו נתח מהעוגה. אבל כשיש עוגה גדולה, וצד אחד רוצה את כל העוגה, יש סיבה טובה לריב.
חברות התעופה הרוסיות פנו למינהל התעופה ברוסיה והתנגדו לכך שחברות תעופה ישראליות יטיסו את התיירים הרוסים לישראל. "אתם תטיסו ישראלים לרוסיה ואנחנו נטיס רוסים לאילת," הם אמרו. אמרו ועשו: ממש ביום שבו אמורות היו הטיסות הראשונות לצאת מרוסיה לאילת, עיכבו ברוסיה את הטיסה של חברת ישראייר ולא נתנו לה להמריא. מינהל התעופה בישראל, בתגובה, הודיע כי לא יאשר את המראתן של שלוש הטיסות של החברות הרוסיות שאמורות היו להמריא באותם ימים. רק הפסקת אש של הרגע האחרון איפשרה את המראת המטוסים. במצב הנוכחי, מינהל התעופה בישראל אינו מאשר את כל לוח הטיסות לחורף מרוסיה לאילת, אלא כל טיסה מאושרת ממש ברגע האחרון ועד לאותו אישור לא ברור אם היא תבוצע או לא.
בימים הקרובים יקיים ראש מינהל התעופה הישראלי, גיורא רום, פגישה עם עמיתיו ברוסיה, ובענף התיירות מקווים שתימצא נוסחת פשרה שתאפשר לכל החברות לטוס. גם לישראליות וגם לרוסיות. כי בסופו של דבר, מדובר ברווח שכולם ייהנו ממנו. גם חברות התעופה, גם בתי המלון, גם המסעדנים באילת וגם נהגי המוניות.