איום להורדת דירוג בטיחות התעופה בישראל
מינהל התעופה האמריקני ערך ביקורות בטיחות בנמל התעופה בן גוריון וצפוי להוריד בקרוב את דירוג הבטיחות שלו. המשמעות האפשרית: מחירי הטיסות לארצות הברית יתייקרו
נחיתה קשה: מינהל התעופה של ארצות הברית, הנחשב לגוף המרכזי שקובע סטנדרטים תעופתיים בעולם המערבי, מתכוון להוריד את דירוג הבטיחות של נמל התעופה בן גוריון מרמה 1 לרמה 2, שקיימת בנמלי תעופה של מדינות עולם שלישי רבות. המינהל האמריקני חיבר דו"ח מיוחד שעוסק בבעיות הבטיחותיות בנתב"ג, ועותקים ממנו הועברו לישראל.
בשנה האחרונה ערך המינהל האמריקני מספר ביקורות בנמל התעופה המרכזי של ישראל, ולאחר הביקורת האחרונה - שנערכה בשבוע שעבר - התקבלה ההחלטה לבחון הורדה מהדירוג המקסימלי שעד כה ניתן לנתב"ג.
משמעות השינוי בדירוג הוא שמרגע שנמל התעופה יוגדר כפחות בטיחותי, לא יורשו חברות תעופה אמריקניות לעשות שינויים בקווי הטיסות, לא יתווספו טיסות מעבר לאלה שכבר אושרו, ולא יאושרו שינויים מסוימים בטיסות מארצות הברית ואליה. הגבלות אלה עלולות לגרום גם להתייקרות של מחירי הטיסות נוכח עומסים והבדלים בהיצע וביקוש.
במשרד התחבורה אמרו כי הסוגיות שעולות מהדו"ח הפכו לתוכניות עבודה של רשות התעופה האזרחית, ומיושמות כיום הלכה למעשה.
"עם כניסתו לתפקיד פעל מופז להדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בבטיחות בטיסה ובין השאר הוחלפו בעלי תפקידים מרכזיים", נמסר, "אנו נמצאים בעיצומו של גיוס כוח אדם איכותי, שיאפשר להגביר את רמת הפיקוח. אנו נלמד את הדו"ח לעומקו ונשלים את כל הדרוש תיקון כדי שישראל תחזור לקטגוריה 1".
ציוד מיושן, הפרעות קשר והנחיות ישנות
הדו"ח האמריקני אינו בבחינת הפתעה. במסיבת עיתונאים לפני כשנה חשפו שר התחבורה שאול מופז ומפקד חיל-האוויר לשעבר וראש הוועדה הציבורית לבחינת בטיחות התעופה האזרחית בישראל, אלוף (מיל') עמוס לפידות, תמונה קשה על בטיחות הטיסות בארץ.
בין היתר הציגו השניים בעיות של מיכשור מיושן, הפרעות קשר מסוכנות,
גופים והנחיות שלא רועננו כבר שנים ופיגור טכנולוגי ביחס לשאר העולם. "בכל מקום שבו חפרנו לעומק התחלנו לראות קריסה. אנחנו במצב חירום", אמרו.
ועדת הבדיקה קמה כדי לחקור את האירוע שלא היה רחוק מתאונה קשה בנתב"ג בין מטוס אל-על למטוס איבריה שהתקרבו זה לזה באוויר. באל על אמרו כי התאונה נמנעה הודות לעירונתם של הטייסים הישראלים.