האם המידע באינטרנט נתפס כאמין? מחקר
מחקר שבדק את היחס לאינטרנט ב-13 מדינות קבע, בין השאר, כי 58 אחוזים מהגולשים הישראלים לא מייחסים אמינות לרוב המידע שהם מוצאים ברשת
המרכז לעתיד הדיגיטלי באוניברסיטת דרום קליפורניה, במסגרת "פרויקט האינטרנט העולמי", ערך מחקר על הרגלי גלישה, בשיתוף 13 גופים אקדמיים בעולם, שערכו את הסקרים במדינות השונות, כולל המרכז הבינתחומי בהרצליה שערך את הסקרים בישראל.
למרות שישראל היא מדינה בה שיעור חדירת הרשת הוא מהגבוהים בעולם, גם אצלנו לא כל האוכלוסיה מחוברת, והסקר בחן גם את מי שנשאר מחוץ לרשת. כשליש מהישראלים שלא מחוברים לאינטרנט אמרו כי הם "אינם מעוניינים", או שחיבור לאינטרנט אינו שימושי עבורם. בכל המדינות, פחות מ-10 אחוזים מאלה שאינם מחבורים אמרו שהם ויתרו על החיבור בגלל מחיר גבוה.
58 אחוזים מהישראלים לא מאמינים למידע ברשת
המחקר בחן, בין השאר, גם את מידת האמינות שהגולשים מייחסים למידע שהם מוצאים ברשת. 40 אחוזים או יותר מהנשאלים ב-10 מהמדינות שהשתתתפו במחקר, אמרו כי לכל היותר חצי מהמידע שהם מוצאים ברשת הוא מידע אמין, ולעיתים שום חלק מהמידע אינו אמין.
בקרב הישראלים השיעור עמד על 58 אחוזים מהנשאלים שלא מאמינים למידע ברשת, לעומת סין שנמצאת במקום האחרון באמון - 70 אחוז מהנשאלים מאמינים כי המידע לא אמין בכלל, או רק חציו לכל היותר. מנגד בצ'כיה, למשל, 54 אחוזים מהנשאלים אמרו כי לדעתם רוב המידע המתפרסם ברשת אמין.
למרות חוסר האמון, שני שלישים או יותר מהנשאלים בכל המדינות למעט שוודיה, אמרו כי האינטרנט היא מקור חשוב למידע יחסית לטלוויזיה, עיתונים ורדיו.
הסקר גם ניסה לבחון כיצד האינטרנט עוזר בלימודים - ב-10 מדינות מהמשתתפות במחקר, למעלה מ-70 אחוזים מהסטודנטים המחוברים לרשת עושים בה שימוש לצורכי לימודים. למרות זאת תדירות השימוש בקרב הנשאלים היא נמוכה. 30 אחוזים מהסטודנטים הישראלים שנשאלו אמרו כי הם נעזרים ברשת לצורכי לימודים בתדירות של פעם בחודש, או בכלל לא נעזרים בה.
הורדות
תופעת הורדות סרטי וידאו וצפיה בקטעי וידאו ברשת נמוכה, על פי הסקר. בארה"ב רק 17 אחוזים מהגולשים אמרו שהם צופים או מורידים קבצי וידאו בתדירות שבועית או גבוהה יותר. 42 אחוזים מהישראלים מורידים קטעי וידאו או צופים בהם לפחות פעם בחודש.
במוזיקה, לעומת זאת, השיעורים גבוהים יותר בישראל ובעולם. בישראל 47 אחוזים ויותר אמרו כי הם מאזינים למוזיקה ברשת או מורידים אותה לפחות פעם בחודש.
בקרב גולשי האינטרנט, עיתונים מודפסים דורגו גבוהה כמקורות מידע חשובים. 45 אחוזים או יותר מהנשאלים בכל המדינות דירגו אותם בכמקור חשוב או חשוב מאוד של מידע. בישראל, 25 אחוזים מגולשי האינטרנט נתנו דירוג נמוך לחשיבות העיתון כמקור מידע.