ח"כ כחלון: "לדחות את יישום חוק הספאם"
חבר הכנסת משה כחלון (ליכוד) שהצביע בעד החוק שאוסר על שליחת דואר זבל, מבקש כעת ממשרד התקשורת לדחות את יישום החוק. כחלון מנמק זאת במשבר הכלכלי: "עובדים בשיווק עשויים להיכנס למעגל האבטלה"
חבר הכנסת משה כחלון (ליכוד) פנה לשר התקשורת אריאל אטיאס וביקש לדחות את יישום חוק דואר הזבל - האוסר על שליחת דואר פרסומי, SMS או פקס ללא אישור. הנימוק - המצב הכלכלי. "בתנאים הבסיסיים, כשעומדת לפתחנו תקופה קשה של מיתון במשק, מחייב התייחסות חדשה לחוק", טוען כחלון.
ב-1 בדצמבר ייכנס לתוקף התיקון לחוק התקשורת בדבר "שיגור דבר פרסומת באמצעות מתקן בזק". תיקון זה לחוק התקשורת שעבר בכנסת בחודש מאי, נועד להגן על הצרכנים מפני פרסומות במייל, בטלפון, בפקס ובהודעות טקסט בסלולר. חברות רבות שנוהגות לפרסם באמצעים אלו יצטרכו להתרגל למצב חדש, שבו נמען שקיבל הודעה פרסומית לא רצויה, מבלי שנתן לכך אישור מפורש - יוכל לתבוע אותן ואף לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק - בסך 1,000 שקלים.
חבר הכנסת כחלון, שהצביע בעד החוק, שינה לפתע את דעתו - ומבקש כעת לדחות את יישום החוק: "בימים האחרונים הנני מקבל פניות רבות מגופים מסחריים ושיווקים המעסיקים אלפי עובדים הפועלים בתחום, קריאות מחטיבת השיווק הישיר של איגוד לשכות המסחר, אשר יחד עם נציגים הסתדרותיים, מביעים את דאגתם מיישום החוק לאור החשש לפגיעה מקיפה בפעילות הכלכלית והעסקית ופגיעה בעובדים", אומר כחלון.
1,700 שקל למיליון הודעות ספאם
תעשיית דואר הזבל בישראל כוללת חברות קטנות המשווקות "דיוור ישיר" ו"מערכות דיוור אלקטרוני" - שמות קוד לתוכנות ששולחות כמויות גדולות דואר פרסומי בלתי קרוא לכתובות ש'נקצרו' באופן אוטומטי ברשת. רשימות הדיוור האלו נמכרות אף הן לכל המרבה במחיר.
שליחת מייל למיליון כתובות דואר אלקטרוני של משתמשים שלא ביקשו זאת, עם סיומת ישראלית (.co.il), עולה כ-1,700 שקלים. המפרסמים בדואר אלקטרוני מתנגדים לחוק החדש, וטוענים כי הוא פוגע בעסקים קטנים שחייבים לפרסם במייל כדי להתקיים, ולא יכולים להרשות לעצמם שיטות פרסום יקרות יותר.
"עשרות רבות של עובדים המועסקים במוקדי שיווק צפויים לאבד את מקום עבודתם ולהיכנס למעגל האבטלה כשפעילותם של המרכזים השיווקים תצומצם באופן משמעותי.
בתקופה בה עסקים קטנים זקוקים לתשתית שיווק וקידום מכירות ברמה מוגברת, יישום החוק עשוי להביא למכה קשה בפעילות העסקית. כשהמשק לא נמצא במיטבו, יש לעשות חושבים, לראות את התמונה בשלמותה, ולמנוע פגיעה מיותרת במשק", הוסיף ח"כ כחלון.
בשיחה עם ynet הבהיר חה"כ כחלון כי הוא עדיין עומד מאחורי החוק: "אני עדיין חושב שהחוק הוא חשוב ונכון, אבל בגלל המצב המיוחד כיום והמשבר הכלכלי במשק, ראוי שמשרד התקשורת ישקול את דחיית הכניסה שלו לתוקף לשנה אחת", אמר. לדבריו, "יש לקחת בחשבון את מצבם של העסקים הקטנים. אני מבין לליבם - הם משתמשים בזה ככלי", הסביר.
ראוי לציין שהסבירות לדחיית החוק זמן כה קצר לפני כניסתו לתוקף - נמוכה.
משרד התקשורת: אין בסמכות השר לדחות חוק
ממשרד התקשורת נמסר: "הצעת החוק הממשלתית, שקידם משרד התקשורת לפיה ייאסר על מפרסמים להטריד את הצרכנים בשיחות טלפון פרסומיות, ובהודעות 'דואר זבל' ב-sms ובאימייל, נדונה בכנסת בוועדות השונות למעלה משנתיים.
"הוועדות שמעו את כל הצדדים הנוגעים לנושא, כולל את נציגות בעלי העסקים הקטנים בישראל. בסופו של דבר, החליט המחוקק שהחוק שומר על האיזונים הנדרשים, שבין הגנה על שבעה מיליון צרכנים מוטרדים לבין היכולת של בעלי העסקים להמשיך בפעילותם.
"במהלך ששת החודשים האחרונים, ניתנה האפשרות לכל עסק להתארגן לקראת החוק. בתקופת זו יכול היה כל עסק להשיג בכל דרך , לרבות באמצעות הודעות פרסומיות, הסכמה מלקוחותיו הקיימים והפוטנציאליים להמשך משלוח הודעות פרסומיות. ולאחר מכן יוכל כל עסק לנסות להשיג הסכמה מפורשת בדרכים אחרות שאינן ספאם. בכך לדעת משרד התקשורת הושג האיזון הראוי בין זכותו של הצרכן/האזרח שלא להיות מוטרד על ידי ספאם שהפך למטרד של ממש ולמכת מדינה ובין האינטרסים המסחריים של עסקים לפרסומת.
"יצויין, כי עסק אשר התארגן כיאות בתקופה זו, יוכל לחסוך מעתה כסף ומשאבים, שכן פרסומיו יהיו ממוקדים יותר, לקהל יעד רלוונטי ואמיתי, ולא יצטרך 'לבזבז תחמושת' על פרסום מיותר ומטריד לכל הציבור.
ולעצם העניין – אין בסמכותו של שר לדחות חוק. חוק זה אושר התקבל בכנסת, לאחר שעבר 3 קריאות, ולכן אין בסמכותו של שר התקשורת לדחותו".