שתף קטע נבחר
 

לוי יצחק: כולם מפעילים עלי לחץ

לאחר ההצהרה על הורדה דרסטית במחירי המכוניות המשומשות, וההבהרות כי בעצם לא התכוון לכל צי הרכב בישראל. אחרי הלחץ האדיר שהפעילו לכאורה חברות הליסינג, ונסיונות השכנוע של היבואנים, לוי יצחק מסביר ל-ynet מה עומד מאחורי הדברים, וכיצד הוא קובע את מחיר המכונית שלכם

אם זה מוצא חן בעיניכם או לא, לוי יצחק ומחירון הרכב שהוא מפרסם קובעים את ערך המכונית שקניתם בעבר, או שתקנו בעתיד. בחודשים האחרונים נרשמה נפילה דרמטית במספר העסקאות בשוק הרכב המשומש בישראל. הסיבות לכך רבות, ובמרכזן המשבר הכלכלי העולמי, וציפייה לירידת מחירים משמעותית בשוק הרכב החדש - ובעקבות זאת, גם בשוק המשומשות. בתחילת השבוע, הטיל לוי יצחק, המפרסם את מחירון הרכב הנפוץ בישראל, פצצה נוספת על שוק הרכב: השמאי הודיע כי בדצמבר הקרוב ירדו מחירי המשומשות בשיעור של 10%. ההשפעה על השוק הייתה מיידית: רוכשים ומוכרים כאחד נמנעו מביצוע עסקאות, לאור ההוזלה הדרמטית הצפויה. כתוצאה מכך הפגינו העוסקים הבכירים בענף, כמו חברות הליסינג למשל, דאגה רבה.

 

לא ברור אם הלחץ הכבד שהופעל על-ידי גורמים בענף הוא זה ששינה את דעתו. בכל מקרה, תוך יממה אחת בלבד שיגר האיש מאחורי מחירון הרכב הלאומי הודעות הרגעה - ירידת המחירים, כך הבהיר, תהיה מתונה הרבה יותר - ותפגע בעיקר בדגמים בהם ההיצע עולה על הביקוש. את השחקנים הכבדים בשוק הרכב זה הרגיע כנראה. הצרכן הפרטי יודע הרבה פחות, ואין ביכולתו להשפיע על מחיר הרכב שברשותו.

 

כדי לקבל מושג טוב יותר על המהלכים האחרונים בשוק הרכב, פנינו ללוי יצחק בסדרת שאלות, שאמורה לפזר את הערפל מעל כמה נושאים בוערים: ירידת המחירים המתוכננת, ביטולה, המנגנון העומד מאחורי תהליך קביעת המחירים, וגם - מה גורם לפערים הגדולים בין מחירי עסקאות בפועל למחירי המחירון.

 

 

- בתחילת השבוע פורסם כי בכוונתך לעדכן את המחירון, ולהוריד את מחירי המכוניות המשומשות בכ-10%. על מה מתבססת הורדת המחירים הדרמטית שתכננת למחירון שיפורסם בדצמבר?

 

"קודם כל, חייבים להבין שאני אמרתי שההוזלה תהיה עד 10% - כלומר, מכוניות שלא נסחרות ירדו בין 8% ל-10%, ומכוניות מבוקשות ירדו בשיעור נמוך הרבה יותר, בין 3% ל-5%. הסיבות לירידת המחירים רבות: האווירה הכללית במשק ובשוק הרכב בפרט, ההנחות הגדולות שנותנים כיום היבואנים - שחלקן נובע מההודעה של משרד האוצר, על כוונתו לעדכן את קבוצות המחיר כלפי מטה".

 


שוק הרכב החדש בקיפאון - ומה יהיה עם המשומש?

 

 

- נשמעות טענות רבות על כך שהמחירים הריאליים בשוק נמוכים משמעותית ממחירי המחירון - לעתים אף ב-20% עד 30%. איך אתה קובע את מחיר המחירון שלך?

 

"אנחנו מבצעים סקרים: למשל, לפני שנה, 56% מהמכוניות שפורסמו למכירה - נמכרו. לפני חודשיים, הנתון היה 35%, ובסקר האחרון שערכנו לפני כשבועיים, אפילו לא הגיעו ל-20%. בנוסף, אנחנו מבצעים בדיקות במהלכן אנחנו מציגים את עצמנו כקונים - וכך בודקים את המחיר בפועל, וכמה נמוך המחיר בפועל ממחיר המחירון. אנחנו גם בודקים את המחירים של מכוניות שנמכרות על-ידי חברות וסוחרים, וגם בודקים את מחירי העסקאות האמיתיים".

 

- איך משפיעות חברות הליסינג על השוק, כאשר בחלק מהמקרים הן מוכרות מכוניות במחירים הנמוכים בעד 30% ממחיר המחירון?

 

"קודם כל, צריך לזכור כי תמיד כשההיצע גדול מהביקוש - הרוכשים ישלמו פחות ממחיר המחירון. אבל כרגע אני חושב שזה לא המצב. חברות הליסינג מוכרות ב-8% עד 10% מתחת למחיר של לקוחות פרטיים. אם חברת ליסינג מבקשת 20% מתחת למחירון, כדאי לבדוק מאיפה המכונית מגיעה - אולי היא הוחכרה לצבא, ואז ירידת הערך צריכה להיות עוד יותר גדולה".

 

- נשמעו גם טענות כאילו החלטת לחזור בך מההודעה על ההוזלה המשמעותית, בעקבות לחץ כבד שהפעילו עליך חברות ליסינג ויבואנים. מה תגובתך?

 

"קודם כל, לא חזרתי בי כהוא זה - כמו שכבר הסברתי, אני אמרתי שההוזלה תהיה עד 10%. צריך להבין שכבר 40 שנה פונים אלי בעלי אינטרסים, והסיבה

לכך שאין להם השפעה היא כי הפניות מגיעות משני הצדדים: קונים רוצים מחירים נמוכים, ומוכרים רוצים מחירים גבוהים. אלה שני כוחות מנוגדים, שמבטלים אחד את האחר. מעולם לא הושפעתי על-ידי הפניות האלה".

 

- מטבע הדברים, ההודעה על ההוזלה לפני פרסום המחירון הכניסה את השוק ללחץ - גם את הקונים והרוכשים הפרטיים, וגם את חברות הליסינג והסוחרים. לא חששת מההשפעה על השוק - למה בעצם לא חיכית עם פרסום ההוזלה עד יציאת המחירון?

 

"אני לא יודע אם חששתי, אבל כשפונים אלי עיתונאים בשאלות - אני עונה. אלה העובדות, וכך מסרתי אותן. ושוב, צריך לזכור שאני אמרתי עד 10%, ולא כפי שפורסם".

 

- אם בינואר יתייקרו מחירי המכוניות החדשות, בגלל עדכון קבוצות המחיר של משרד האוצר, מה תהיה ההשפעה על מחירי המחירון?

 

"אני אף פעם לא מתייחס לעתיד, למעט להצהרות לגבי העתיד - שיש להן לעתים השפעה על המחירים היום. כמו שקרה למשל עם הודעת משרד האוצר על ירידת מחירים בינואר. צריך להבין גם שההשפעה הגורפת על שוק המשומשות היא לגבי השנתיים הראשונות. מעל שנתיים, ההתייחסות היא פרטנית לגבי כל דגם, ונקבעת לפי היצע וביקוש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לוי יצחק - איש המחירון
התנך של השוק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים