מילכוד ושמו חליצה
חדווה ובעלה הביאו ילדים לעולם באמצעות הפריה מלאכותית. הבעל נפטר וכדי להינשא שוב חדווה זקוקה לחליצה מגיסה. הבעיה: היא לא רוצה לחשוף בפניו שבעלה אינו האב הביולוגי. סיפור אמיתי, ישראל 2008
חדווה (שם בדוי) סיפרה שבעלה נהרג בתאונת דרכים לפני כשנתיים ולהם שלושה ילדים. כיון שכך לא הבנתי על מה ולמה היא מתעניינת בשאלת 'חליצה'. שהרי אישה זקוקה לחליצה מאחי הבעל רק אם הוא הלך לעולמו ללא ילדים. לא נשארתי הרבה זמן עם סימן שאלה. הנה זה בא: הבעל, לדבריה, אינו אביהם הביולוגי של הילדים.
לאחר שניסו בני הזוג מספר שנים להביא ילדים לעולם והלכו לבדיקות רפואיות התברר כי אין באפשרותו של הבעל להוליד ילדים. השניים החליטו, לאחר התייעצות עם רבנים, לעשות הפריה מלאכותית מזרע אחר. במקביל החליטו שבעיות הפוריות של הגבר, אינן עניינו של אף אחד, אף לא של הוריו ואחיו. למעשה, לבד מן הרופאים שטיפלו בהם והרב שנתן את ההיתר לכך, אף אחד בעולם אינו יודע שהגבר אינו אב ביולוגי לילדיו. הילדים אינם יודעים זאת, ועד כמה שזה תלוי בחדווה הם גם לעולם לא ידעו. הסבים והסבתות משני הצדדים אינם מעלים על דעתם שהבן/החתן נפטר מן העולם מבלי להשאיר אחריו זרע של קיימא, וכך גם אחי הבעל אינם יכולים לנחש זאת.
האישה הבהירה לי באופן שאינו משתמע לשתי פנים שעכשיו, כשהבעל אינו בין החיים היא בודאי אינה מתכוונת לגלות את הסוד הכמוס, והיא תנצור אותו לעולם. לפיכך, אם היא אכן זקוקה לחליצה מאחי הבעל על מנת להתחתן שוב, היא פשוט לא תוכל להינשא לאיש לעולם! אמנם בשלב זה השאלה איננה מעשית, אבל מאחר שהיא לבד כבר כמעט שנתיים, והיא יודעת שהילדים זקוקים לדמות אב, ואף חברותיה מאיצות בה להכיר גברים היא רוצה לדעת אם יש סיכוי שהיא תוכל אי פעם להינשא. הבטחתי לברר את השאלה ההלכתית הזאת בשבילה.
בינתיים, לאחר ההתרגשות הראשונית מן הסיפור, וההערצה שעוררה בי נכונותה של האישה, לשמור בקנאות כזאת על כבודו של הבעל המת, שקעתי במחשבות על עניין החליצה.
מה עם החיים? אולי יש כאן קצת יותר מדי סגידה ל'כבוד' של הגבר שתלוי כל כך בהמשכיות הזרע? קריאה פמיניסטית של המקרה תאמר שההלכה, אשר אינה מתעניינת כהוא זה בהמשכיותן של נשים שנפטרו ללא ילדים, דואגת אך ורק להמשכיותם ולזכרם של יהודים ממין זכר. זאת, תוך כדי שליטה מוחלטת על מיניותה ורחמה של האישה שלצדו. ברצות הרבנים היא נישאת והרה לאחיו של הבעל (מצוות הייבום) וברצותם היא תלויה בטקס חליצה מאחיו של הבעל המת ואח"כ הופכת להיות במעמד של אלמנה וגרושה גם יחד, ואסורה לכהן.
רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390