מופז אופטימי: "עלינו על המסילה הנכונה"
בראיון מיוחד ל-ynet, שבועות ספורים לפני שהוא עשוי לעזוב את תפקידו, פורס שר התחבורה שאול מופז את משנתו ומצהיר: הוצעו לי תפקידים אחרים בממשלה, אבל סרבתי כדי להישאר במשרד התחבורה
תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית לא יעלו, תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא יקוצץ, וב-2009 תגדל משמעותית ההשקעה בפיתוח תשתיות תחבורה בפריפריה. כך מבטיח היום (ד') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, בריאיון מיוחד ל-ynet, שנערך לרגל פתיחת כנס אור ירוק השנתי. "מי שרוצה לעודד תחבורה ציבורית, חייב לדאוג לכך שהיא תהיה שווה לכל נפש, ושתהיה יעילה", אומר מופז, ומצהיר באופן חד-משמעי כי ימשיך להתנגד להעלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.
באשר לתוכנית משרד האוצר לקצץ 200 מיליון שקל מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מבטיח מופז כי בסופו של דבר הקיצוץ לא יצא אל הפועל. "מאחר שתקציב המדינה לא יאושר עד שתושבע הממשלה הבא, הגענו לסיכום עם משרד האוצר, לפיו תתחיל הרשות את שנת 2009 על-פי תקציב 2008, כלומר - 550 מיליון שקל". ומה יקרה כאשר תיכנס לתפקידה הממשלה החדשה - האם אז יאושר הקיצוץ? מופז משוכנע שאף ממשלה לא תאשר קיצוץ כל-כך משמעותי: "אני לא רואה ממשלה שתאשר את התקציב כמות שהוא. אני בטוח שלא משנה איזו ממשלה תקום, ה-200 מיליון שקל האלה יחזרו לרשות".
שר התחבורה: "אי אפשר להקים פרויקטים משמעותיים עם אופק של שנה אחת" (צילום: גיל יוחנן)
פער של 30 שנה
"עלינו על המסילה הנכונה של שיפור התחבורה הציבורית בישראל", אומר מופז. "בשנים הקרובות, ההשקעה של המדינה בתחבורה ציבורית תסגור פער של 30 שנה מול מדינות מערב אירופה". לדברי השר, ב-2008 השקיע המשרד כ-9.5 מיליארד שקל בפיתוח תשתיות תחבורה, ובשנה הבאה צפוי תקציב זה לגדול באופן משמעותי, וזאת לאור תוכנית הממשלה להאצת הצמיחה במשק.כדאי עם זאת לזכור כי דברי השר נאמרים פחות משלושה חודשים לפני הבחירות הכלליות לכנסת, ולאחריהן צפויים שינויים בכל משרדי הממשלה. האם התוכניות אותן מאשר מופז בימים אלה ייושמו גם על-ידי מחליפו בתפקיד שר התחבורה? מופז מודה כי חילופי השלטון התכופים בישראל עומדים בעוכריהן של מרבית התוכניות של משרדי הממשלה: "היציבות השלטונית היא אכן הדבר המכריע - ככל שהממשלה תהיה יותר יציבה, וככל שנוכל לשמור על יציבות למשך ארבע שנים, כך תשתפר יכולתנו לקדם תוכניות ארוכות טווח".
מופז מסרב בתוקף להתייחס לשאלות באשר למה יעשה מחליפו בתפקיד, אך טורח להזכיר כי ב-12 השנים האחרונות, הוא השר היחיד שכיהן תקופה כה ארוכה בתפקיד - קרוב לשלוש שנים. מופז גם מספר כי למרות שהוצעו לו תפקידים אחרים, בחר להישאר במשרד התחבורה. עם זאת, הוא אינו מפרט אילו תפקידים הוצעו לו.
בנוסף, מופז משוכנע כי תחת הנהגתו, משרד התחבורה הטמיע את הצורך ליישם תוכניות ארוכות טווח - ולכן יידע להתמודד עם שינויי השלטון הצפויים. "אי אפשר להקים פרויקטים משמעותיים עם אופק של שנה אחת. רק הכנת תוכניות לטווח ארוך מאפשרת קבלת תקציבים של מיליארדים, וזה מה שאנחנו עושים היום. זו הדרך לתכנן את פיתוח רשת הכבישים, המסילות והנמלים".
ואז בא משרד האוצר
כמובן שבין התוכניות והחזון של מופז לבין המציאות, קיים לעתים קרובות פער משמעותי. אחת הסיבות העיקריות לכך היא החיכוכים המתמידים בין משרד התחבורה למשרד האוצר, המחזיק במפתחות הקופה הציבורית. כפי שמלמד הניסיון, האוצר אינו ממהר להעביר תקציבי פיתוח של מיליארדי שקלים, ללא בחינת הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים המיועדים. לעתים קרובות אף מותחים במשרד התחבורה ביקורת חריפה על האוצר, וזאת בטענה כי "נערי האוצר" מתעלמים משיקולים לאומיים רחבים, ובוחנים כל פרויקט "דרך החור שבגרוש".
במפתיע, מופז נמנע מלתקוף את התנהלות פקידי האוצר, ומסביר כי יש הגיון מסוים בגישתם. "בחינת כדאיות כלכלית היא נכונה", אומר מופז - אך מיד מוסיף הסתייגות: "אבל כדאיות כלכלית לא צריכה להיות המדד היחיד בכל עניין. יש פרויקטים לאומיים, כמו קו הרכבת המהירה לירושלים, שעצם הקמתם נושאת מסר חשוב לכל הציבור". כדאי להזכיר כי אתמול (ג') אישר הקבינט החברתי-כלכלי את המשך העבודות בקו, וזאת לאחר תקופה ארוכה שבה עוכב. העיכובים נבעו ממחלוקת חריפה בין משרד התחבורה ורכבת ישראל, שתמכו בהמשך הקמת הקו, לבין משרד האוצר, שהתנגד.
נושא נוסף שנתון לוויכוחים מתמידים בין אנשי האוצר למשרד התחבורה, הוא פיתוח תשתיות תחבורה בפריפריה - בנגב ובגליל. בשורתו של מופז בעניין זה נוגעת לתוכנית הממשלה להאצת הצמיחה במשק, שאמורה להגדיל את ההשקעה בכבישים ובתשתיות רכבת בפריפריה. "ההשקעה בגליל ובנגב מאוזנת כיום, אך אני מקווה שב-2009 אפשר יהיה להקצות יותר תקציבים - לנוכח ההשקעה הנוספת שאושרה על-ידי הממשלה".
למופז גם יש חזון מרחיק לכת לגבי כביש חוצה ישראל: "זה כביש שאני קורא לו 'מחבר ישראל', וכבר באוגוסט 2009 ייפתח קטע 18, מצומת עירון ליקנעם. בעתיד, הכביש ימשיך בשתי זרועות בצפון - לכיוון נהריה ושלומי, ולכיוון צומת המוביל וצומת עמיעד. בדרום, הכביש יגיע עד צומת שער הנגב, ולכיוון עיר הבה"דים העתידית".