בואו נלמד את הנוער לעשות סקס כמו שצריך
ילדים ונוער לומדים היום על סקס בעיקר משמועות, מבדיחות גסות, מהטלוויזיה ומפורנוגרפיה, שזמינה כעת לכל אחד. הם לומדים על סקס בצורה לא מפוקחת ולפעמים מעוותת, שנים לפני שיתנסו במגע מיני. בואו נלמד מין כמו שמלמדים נהיגה
1. יש להלביש את הקונדום על איבר המין לאחר הזיקפה
2. הנח את הקונדום על קצה הפין הזקוף וודא שהטבעת הינה חיצונית
3. גלגל בחופשיות את החלק המקופל על איבר המין
4. לאחר הפליטה הוצא מיד את איבר המין
רגע, רגע רגע, לא חסר משהו בין סעיף 3 ו-4? איזה סעיף 3א שיסביר על תנוחות, על קצבים, על חשיבות המשחק המקדים, על "עשה ואל תעשה" ובאופן כללי על איך "לעשות"? אין פלא שאני אובד עצות והבחורות מתלוננות - זה לא היה במדריך! ומה לגבי אלה שבכלל לא הגיעו לפליטה? מה הם אמורים לעשות, הא? הם תקועים בשלב 3 לנצח.
כל העסק מאוד מתסכל ומייצג בעיניי את אחד מהכשלים הכי חמורים והכי פחות מדוברים של מערכת החינוך: נושא החינוך המיני.
בואו נדבר על סקס
אנשים חושבים על סקס. אנשים עושים סקס. אנשים אוהבים סקס. אבל אנשים לא מדברים על סקס. לא בפומבי, בגלוי, כמו שהם מדברים על הכלכלה, למשל. לא עם הילדים שלהם, כמו שהם מדברים על נימוסי שולחן, למשל. רק בחדרי-חדרים, עם אנשים קרובים, ברמיזות, הם מרשים לעצמם להיפתח.
סקס נחשב משהו מלוכלך, אסור, מביך. כולם מסתייגים ממנו במידה כזו או אחרת, בין אם זה אומר להסמיק מבדיחה גסה ובין אם זה אומר לעטוף נשים בבד מכף-רגל ועד ראש, להפריד מקומות ישיבה באוטובוס או להסיר כרזות בהן מוצג קלסתרה של מועמדת לראשות הממשלה שהיא, רחמנא ליצלן, אשה.
סקס ואלימות נכללים לעיתים קרובות באותה קטיגוריה בתור דברים פסולים: "יש בטלוויזיה יותר מדי סקס ואלימות, ואנחנו לא רוצים שילדים יחשפו לזה", אנשים אומרים. מה בכלל הקשר ביניהם, חוץ מאשר מועדונים תת-קרקעיים מסויימים? סקס הוא פעולה מהנה, קשורה לאהבה וחיונית ליצירת חיים ולהמשכיות המין, בעוד שאלימות גורמת סבל, קשורה לשנאה וכעס ולעיתים קוטעת חיים. אפשר להגיד שהם כמעט הפכים.
ללא ספק, חכם היה הראשון שגרם לשאר האנשים לחשוב שסקס הוא דבר מטונף ומביש. חכמים היו הראשונים שסיפרו שאדם וחווה השחיתו עץ תאנה רק כדי לכסות על מבושיהם (איזה כינוי נורא לאיברי מין!). אלפי שנים חלפו, ואנחנו עדיין לא מסוגלים להשתחרר מאותם רעיונות. כי חינוך מתקדם באיטיות מעגלית ומייסרת, כמו אותו חילזון במשל המנסה להיחלץ מהבור: שני סנטימטרים קדימה ואחד אחורה.
אבל יש דברים שאינם קשורים לנורמות חברתיות, אלא לטבע האנושי. בני נוער, ובמיוחד נערים, בם חרמנים, סקרנים ומשתוקקים ללמוד. למרות איומים חוזרים ונשנים לאורך השנים במחלות, בעיוורון ובאש גיהנום הם המשיכו, ממשיכים וימשיכו לאונן, לחקור ולהתנסות עם המיניות שלהם. הדבר היחיד שכל אותן דעות קדומות השיגו בהצלחה מרשימה הוא הטמעת רגשות אשמה בכל הנוגע למין ואין-ספור בעיות וסטיות. השאלה היא לא אם ילדים ילמדו על סקס, השאלה היא איך הם לומדים.
לא הביישן מלמד
כאן אנחנו חוזרים לנושא החינוך המיני בבתי הספר: לדעתי יש כאן פיספוס ענק. הרי סקס משפיע על חייהם של רוב האנשים הרבה יותר מטריגונומטריה, למשל. אז נכון - מלמדים על מחלות מין ועל אמצעי מניעה, שזה דבר חשוב וכבר הוכח כיעיל בהורדת שיעור המחלות וההריונות הבלתי-רצויים. אבל סקס הוא כל-כך הרבה יותר מזה, ואזהרות טכניות ומשמימות מפיהם של מורים נבוכים הן דבר רחוק מאוד מהאידיאל. חינוך מיני בישראל הוא עובדתי, יבש, ועוסק במין כמעין תוצר לוואי לא נעים של רבייה. מעבר לכך, מוסדות חינוך רבים בעלי אופי דתי מתעלמים לחלוטין מהנושא.
אז הילדים ילמדו בבית, אתם אומרים. שכל הורה יחנך את הילדים שלו כראות עיניו. אבל זה לא ממש קורה בפועל, כי ההורים הם תוצר של אותה מערכת חינוך עצמה. כי הורים מתביישים מהילדים שלהם. עשו חשבון נפש – האם אתה, הקורא הביקורתי, או את, הקוראת הספקנית, הייתם מוכנים לדבר עם הוריכם על סקס, באופן אמיתי, גלוי וגראפי? ואיך אתם למדתם על סקס?
כל חלל סופו להתמלא, ובמקרה שלנו החלל הוא ידע אודות מין. ילדים ובני נוער לומדים היום על סקס בעיקר משמועות, מבדיחות גסות, מהטלוויזיה ומפורנוגרפיה, שזמינה כעת לכל אחד. הם לומדים על סקס בצורה לא מפוקחת ולפעמים מעוותת, שנים לפני שיתנסו במגע מיני אמיתי, כי אף אחד לא מוכן לקחת אחריות על כך. אם יתמזל מזלם – ילמדו את עובדות החיים בעזרת בן או בת זוג תומכים וסבלניים. במקרה הפחות רצוי יחוו מבוכות והשפלות, יגמרו מהר מדי או בכלל לא, ילמדו להתבייש בגוף שלהם ויפתחו רגשות מעורבים כלפי סקס. חלקם יסבלו כל-כך מחוויותיהם הראשונות המהוססות עד שיסלדו ממין עד סוף חייהם. בורות כמעט תמיד מולידה סבל.
אפשר להגיד הרבה דברים שליליים על פורנוגרפיה ועל זנות, אבל עם עובדות אי-אפשר להתווכח: יש הרבה מאוד צרכנים לשני התחומים, והסיבה לכך נובעת ישירות מתפיסות מעוותות שיש לנו, כבני-אדם, לגבי מין ומיניות. אגב, בפורנוגרפיה אין מבחינה רעיונית שום פסול. אנשים התעניינו בסקס משחר ההיסטוריה, עוד בטרם ידעו שהם אמורים להתבייש. צלמיות ארוטיות מתקופת האבן התגלו לא מזמן בגרמניה והוכיחו שסקרנות מינית לא התחילה עם עידן האינטרנט המהיר (אגב, במעמד זה, יש לי הצעה גאונית לחברות האינטרנט כיצד לחסוך ברוחב פס: בתחילת כל חודש פשוט צרבו לכל לקוח דיסק די.וי.די מלא בפורנו ושילחו לו בדואר). יש הרבה מאוד תחלואים שקשורים לתעשיות האלה, ללא ספק, אבל הם לא ייפתרו על ידי עצימת עיניים וצקצוקים בלשון, אלא אך ורק באמצעות שינוי מהותי בחינוך.
לא מין הנמנע
אז מה אני מציע? אני מציע לשנות את הגישה מן הקצה אל הקצה. להחליט, באופן מודע וקולקטיבי, שסקס הוא דבר טוב, מהנה ובריא, שצריך ללמוד לעשות אותו כמו שצריך, בדיוק כמו נהיגה. צריך להיות גלויים לחלוטין עם ילדים ובני נוער, כי התעלמות לא תגרום להם להיות פחות סקרנים. צריך ללמד אותם על ההנאה שבסקס, על ההיסטוריה שלו ועל דעות שונות בתקופות שונות, על הרגשות המעורבים בו, על דימוי הגוף ובפרט - איך לא לראות באשה כלי קיבול בלבד. כפי שהוצע במדור זה להעביר קורסים בנושא חיבוקים ונשיקות, אפשר ורצוי לדעתי להעביר שיעורים על תנוחות, על טכניקות, על צעצועי מין, על מה עושה טוב ומה עושה פחות טוב.
ולמה לא, בעצם? הרי כולם עושים את זה וכולם חושבים על זה, אז מספיק עם הצביעות - הגיע הזמן להפשיט את המלך והלביש אותו במשהו יותר נוח.
יש סקס אחר
אולי מה שכתבתי נשמע לכם מופרך, משעשע, לא מציאותי - אבל דברים משתנים. לפני מאה שנה המצב היה שונה מאוד מכפי שהוא היום. הארכיאולוגים הוויקטוריאנים שחשפו את הריסות העיר הרומית פומפיי הזדעזעו מאוד לגלות יצירות אמנות ארוטיות רבות, ובעלי הסמכות של אותה תקופה מיהרו לגנוז אותן במוזיאון סודי כדי שלא ישחיתו את נפש הציבור (ואגב כך, באופן אירוני, ילדו את הפורנוגרפיה המודרנית). היום הסיפור הזה מצחיק אותנו, ואנחנו יכולים לדמיין את אותם אדונים נכבדים וגבירות חסודות מתנפחים בחשיבות עצמית וקובעים מה נכון בהסתמך על המוסכמות של תקופתם. מדוע אנחנו לא מצליחים, על פי אותו הגיון, לראות שהאמונות הנוכחיות שלנו לגבי מין ומיניוּת עשויות להיות מגוחכות ואנאכרוניסטיות באותה מידה?
לפני 60 שנה פירסם אלפרד קינסי, מי שנחשב לאבי הסקסולוגיה, את ספריו המהפכניים בנוגע למיניות של גברים ונשים, וחולל סערה בחברה האמריקנית השמרנית. אז התברר לכולם שדברים רבים שהיו בבסיס אמונותיהם שגויים מיסודם. הומוסקסואליות, אוננות, בגידות – נושאים שאנחנו מוכנים לדבר עליהם היום ללא היסוס, אפילו בבתי הספר, נחשבו טאבו באותה תקופה, עד שבא קינסי והדליק את האור. אין סיבה שלא תתרחש מהפכה נוספת בתחום החינוך.
לא חסרים פסיכולוגים ואושיות חינוך שיגידו לכם למה אסור בתכלית האיסור ללכלך את נפשם הזכה של ילדים עם דיבורים על סקס. הם משוכנעים ומשכנעים, אני יודע. אבל מחנכים ופסיכולוגים אומרים הרבה דברים כבר הרבה שנים, והחלק היפה הוא שהם גם נוטים לשנות את דעתם הקולקטיבית מידי פעם ולסתור את כל מה שאמרו אלה שבאו לפניהם, כך שאי-אפשר לייחס להם את החשיבות שהם ללא-ספק מייחסים לעצמם. מעבר לזאת, כל האנשים הדגולים האלה היו גם הם ילדים פעם, מלאי חרטות, לבטים ואשמה, וגם הם קיבלו חינוך מסויים בבית שעיצב את אישיותם הבוגרת והמשוחדת.
אז מה, אני יודע יותר טוב מכל אותם אנשים חכמים? לא ממש, לא. אבל אני מרגיש משוחרר מספיק מדעות קדומות, מכיוון שאני חושב אחרת מכל מה שחינכו אותי עד היום. גם אני למדתי על רזי המין בעצמי, ללא פיקוח, כמוכם. גם לי יש בעיות, עכבות והסתייגויות. כל מה שאני אומר הוא שצריך לשקול מחדש את הנחות היסוד שלנו לגבי סקס כשאנחנו מחנכים את הדור הבא, במקום לטמון את הראש בחול.
האימייל של שטרודלן