משרד החינוך על ההידרדרות: הפעם לא התכוננו
ב-ynet פורסמו לראשונה תוצאות המבחן הבינלאומי, שלא החמיאו לתלמיד הישראלי. ההסבר הממלכתי: בניגוד ל-2003, הפעם לא היו שיעורי הכנה מיוחדים. תמיר: שינוי נבחן לאורך זמן - לא במהלך הכהונה. רן ארז: זה בגללה
ב-2003 הכינו את התלמידים למבחני הטימ"ס (TIMSS) וב-2007 לא - כך מסבירים במשרד החינוך את ההידרדרות של ישראל בחמישה מקומות במבחנים במתמטיקה לשנת 2007 למקום ה-24.
במשרד החינוך אמרו בתגובה לנתונים, שנחשפו ב-ynet: "בהסתכלות על מגמות רב-שנתיות של מבחני הטימ"ס בישראל ובמדינות אחרות עולה, כי בשנת 2003 חלה עלייה גדולה וחריגה ביחס לשנת 1999.
עלייה זו נבעה מהכנה ממוקדת ואינטנסיבית של 400 בתי ספר לקראת המבחן הבינלאומי, מבלי לשנות את רמת הידע של כלל התלמידים בשנה זו ובשנים שלאחר מכן".
עוד אומרים במשרד: "ההכנה מהסוג שנערכה לקראת המבחן בשנת 2003 נוגדת את כללי הארגונים הבינלאומיים שעורכים את הבחינות. אשר על כן, בוועדת ההיגוי שליוותה את טימ"ס 2007, אשר בראשה עמדה פרופ' ענת זוהר, התקבלה החלטה מפורשת שאין לעסוק בהכנה ממוקדת לקראת המבחנים, אלא לעסוק בעבודה מקיפה ושיטתית לקידום רמת הידע בהישגי התלמידים לאורך השנים. ציוני המבחן ב-1999 ובשנת 2007 משקפים בצורה נאמנה יותר את הישגי התלמידים בישראל לפיהם חלה עלייה קלה בלבד".
שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, אמרה כי תוצאות צריכות להתקבל לאורך זמן: "שר חינוך צריך להחליט האם הוא מעוניין ליצור דימוי של הצלחה בעת כהונתו, או שינוי מהותי במערכת החינוך שיבוא לידי ביטוי לאורך זמן. בחרתי להוביל שינוי מהותי על ידי רפורמה מקיפה במערכת החינוך ותהליך משמעותי להעמקת תהליכי החשיבה בהוראה ובלמידה".
"תמיר אחראית"
ויש מי שבחר לתקוף את השרה תמיר, שנכנסה למשרד החינוך בשנת 2006. יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז ,אמר בתגובה לפרסום ב-ynet: "התוצאות לא מפתיעות אותי, כאשר השר יולי תמיר לא מוסיפה שעות לבתי הספר, מגדילה את מספר התלמידים בכיתות ולא משנה את תוכנית הלימודים, אלה התוצאות. למעשה הכל היה ספינים פוליטיים שלה ולא רק זאת, גם תוצאות מבחני המיצ"ב הפנימיים מראים על ירידה חדה משנה שעברה. זאת למרות שתמיר מתפארת בהכנסת רפורמת אופק חדש אבל אני אומר כאן - הכל ישראבלוף".
לשאלת ynet האם ארז מתגעגע לשרת החינוך הקודמת, לימור לבנת, שגם נגדה יצא ארגון המורים בקמפיין, הוא אומר: "אני לא מתגעגע, אבל לפחות אצל לבנת ידענו שכן זה כן ולא זה לא. מילה זו מילה. גם אם תשובותיה לא מצאו חן בעינינו. אצל תמיר לא זה כן, וכן זה לא, ולעולם אי אפשר לדעת איזה גימיק חדש תמציא. צריך להעביר את מערכת החינוך לידי אנשי מקצוע ולא לידי פוליטיקאים. אני מתגעגע לאנשים כמו יוסי שריד, אמנון רובינשטיין, שולמית אלוני - הם היו אנשים בעלי ערכים שלא רק דיברו, אלא גם עשו".
מי שעוד התייחסה לנתונים היא ח"כ רונן תירוש, שהיתה מנכ"לית משרד החינוך בתקופה בה נערך המבחן הקודם. "רק טיפול שורש, שתחילתו בהשקעה בגיל הרך, ובצוות ההוראה שבו, ישפרו את מצב המערכת. הירידה המתמשכת בהישגי התלמידים של מדינת ישראל, על אף הניסיונות של משרד החינוך להביא לשיפור, מעידים על כך שיש צורך בטיפול שורש, שכל תכליתו הינו השקעה בגיל הרך, דבר שמדינת ישראל מעולם לא השקיעה בו. הנטייה המובנת אך הלא מוצדקת היא להשקיע בגילים המתקדמים על מנת להראות תוצאות מיידיות, היא הסיבה לכישלון המתמשך".