הושג הסכם לחילוץ תעשיית הרכב האמריקנית
דיווחים בארה"ב: הבית הלבן הגיע להסכם עם הקונגרס לפיו הממשל יעביר הלוואות ב-15 מיליארד דולר ליצרניות הרכב, ויוכל למשוך אותן חזרה אם הן לא יפעלו לשיקום עצמן
הבית הלבן הגיע אמש (ג') להסכם עקרונות עם הרוב הדמוקרטי בקונגרס לפיו הממשל יעביר הלוואות ממשלתיות בהיקף של 15 מיליארד דולר כסיוע לתעשיית הרכב האמריקנית, הנאבקת על קיומה. מקורות בוושינגטון מסרו היום כי הצדדים הצליחו לגבש הסכם סופי, שאמור להיות מאושר כבר היום בקונגרס ולעבור לדיונים בסנאט. ההסכם אמור להיות ממומן מתקציב משרד האנרגיה האמריקני. הכסף אמור לצאת כבר בימים הקרובים.
לפי דיווחים, ההסכם יכלול סיוע לחברות המובילות בתעשיית הרכב האמריקנית, כולל ג'נרל מוטורס, קרייזלר ו פורד. ההסכם יחייב את החברות לבצע רפורמות שיאפשרו להן לעמוד על רגליהן עד לחודש מרץ.
עם זאת, הההסכמות אינן סופיות והן עדיין צפויות להתנגדות מצד הרפובליקנים, שרבים מהם מתנגדים להן התנגדות עזה. קבוצת חברי קונגרס שמרנים, בהובלת חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ון אנסי מנוואדה, מאיימת ליצור בלוק חוסם שיפיל את התוכנית - כפי שניסו להפיל את תוכנית החילוץ לשווקים הפיננסיים, שאושרה גם היא בהסכמה בין הממשל לרוב הדמורקטי בקונגרס ובסנאט.
"צאר" למכוניות
ההסכם אושר לאחר שהדמוקרטים ויתרו על התנגדותם לקבל את הצעת הבית הלבן לוותר על חוקים נוקשים שימנעו מהן להנפיק כספים במדינות שונות בארה"ב.
במסגרת התוכנית, ימונה מה שנשיא ארה"ב היוצא, ג'ורג' בוש, מכנה "צאר" למכוניות, שיפקח על חלוקת מיליארדי הדולרים לתעשייה ויוכל למשוך את הכסף בחזרה אם יצרני המכוניות לא יעשו די כדי לשקם את עצמן. ההסכם נותן לממשל סמכויות חריגות להתערבות בשוק הרכב האמריקני. ההסכם קובע כי חברות שלא יגיעו עד האביב הבא להסכמות עם ועדי העובדים והנושים שלהן לא יקבלו רכל סיוע נוסף, ויאולצו להכריז על פשיטת רגל.
דוברת בבית הלבן, דנה פרינו, אמרה: "חלק גדול מהקונגרס הסכים לחקיקה שתגן על משלם המסים ותבטיח שהמימון לטווח הקצר יגיע רק לחברות שיהיו מוכנות לקחת על עצמן להתארגן מחדש באופן דרמטי על מנת להפוך להיות תחרותיות וברות-קיום".
בהכנת ההסכם היו מעורבים גם בוש, וגם הנשיא הנכנס, ברק אובאמה. הסנטור קרל לוין, ממדינת מישיגן שבה נמצאים משרדיהן של חברות הרכב המובילות, אישר: "העבודה הדו-מפלגתית הקשה השיגה תוצאות. הבנתי שיש הסכם".