שתף קטע נבחר
 

קשיים באישור הסיוע לתעשיית הרכב

הסכם ההבנות נחתם אמנם שלשום (ג') בין תעשיית הרכב האמריקנית לממשל, וזכה לאישור בית הנבחרים. אלא שבסנאט מערימים קשיים על הוצאתו לפועל. השאלה הגדולה שבפי רבים - האם זה בכלל יעזור?

בית הנבחרים אישר אמש (ד') תוכנית לחילוץ תעשיית הרכב האמריקנית ממשבר, שכוללת מענקים בגובה 15 מיליארד דולר. אלא שהיוזמה נתקלה בקשיים בסנאט, ונראה כי לא תאושר לפני סוף השבוע. הבית הלבן וחברי קונגרס דמוקרטים, מבקשים לסיים במהירות את השלבים הנדרשים ליישום הסכם העקרונות שנחתם עוד ביום ג', ושמתאר את התנאים למתן הלוואות בריבית נמוכה. זאת כאמצעי למניעת קריסת תעשיית הרכב, בעקבות התמוטטות של אחת או יותר מהיצרניות המקומיות.

 

 

"העבודה הבין מפלגתית השתלמה", כך אמר הסנטור הדמוקרטי קרל לוין, אשר העיר דטרויט - ביתם של שלוש היצרניות הגדולות - נמצאת בתחומי מדינתו, מישיגן . "אני מבין שנחתם הסכם", אמר לוין בהודעה שפרסם. הנשיא ג'ורג' בוש והנשיא הנבחר, ברק אובאמה, נקראו על-ידי המחוקקים לסייע בקידום התוכנית.


מכוניות שברולט ממתינות בסוכנות לקונים. הממשל עדיין לא אישר סופית את סיוע החירום (צילום: AFP) 

 

יש לציין כי הדאגה העיקרית בבית הלבן נוגעת לשימוש בכספי ציבור, לצורך חילוץ חברות פרטיות. השאלה הגדולה והחשובה מכולן, היא כיצד ניתן יהיה להבטיח שכספים אלה יחזרו לציבור. בכיר בממשל בוש אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי נכון לעתה, הבית הלבן מרוצה מההסכם בנושא זה.

 

כדי להבטיח שהכספים ישמשו את היצרניות בתבונה, כולל ההסכם מינוי של מפקח על התעשייה, אשר יורשה לבקר ואף לשנות החלטות של היצרניות. בכלל זה, המפקח יורשה להורות ליצרנית להכריז על פשיטת רגל, אם לא תנהל את עסקיה כנדרש.

 

ויש גם התנגדות

אלא שלא כולם מרוצים מההסכם, ונשמעו לא מעט קולות בקרב סנטורים שונים, לפיהן יש להחמיר את תנאי העסקה. סנטורים רפובליקנים דורשים אפשרות נרחבת יותר להכרזה על פשיטת רגל במקרה הצורך. אחרים מעלים תהיות בנוגע לשימוש בכספי ציבור לחילוץ קרייזלר למשל, הנמצאת בבעלות חברת השקעות פרטית - סרברוס. ממשל בוש התנגד לכך שסרברוס תהיה אחראית במקרה בו קרייזלר לא תצליח להחזיר את המענק שתקבל.

 

בממשל בוש מתנגדים גם לדרישה מהיצרניות לבטל תביעה נגד קליפורניה, ומדינות נוספות, בגלל תקנות זיהום אוויר מחמירות. יצרניות הרכב חוששות שתקנות אלה יגרמו להן להפסדים כבדים, בגלל הצורך להשקיע מיליארדים בפיתוח "טכנולוגיות ירוקות". גורם בממשל טוען כי ללא השמטת סעיף זה, לא ניתן יהיה לאשר את ההסכם.

 

בנוסף לכך, עדיין נשמעים קולות מצד חלק מהסנאטורים, לפיהן יש לנהוג בתעשיית הרכב בהתאם לחוקי הכלכלה החופשית. אם אין באפשרותן לשרוד, יש לאפשר להן לפשוט רגל, להתייעל, או להיסגר - במקום לבזבז כספי ציבור בניסיון להגן עליהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יקנה מהם מכוניות
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים