הקונגרס אישר את התוכנית לחילוץ ענף הרכב
אישורה הסופי של התוכנית עדיין לא הובטח, בשל כוונת מחוקקים רפובליקנים לנסות ולהכשיל את אישורה בסנאט. במסגרת התוכנית יעביר הממשל הלוואות בסך 14 מיליארד דולר כסיוע לחברות המובילות בענף
הקונגרס האמריקני אישר אמש (ד') את התוכנית שגיבש הממשל בוושינגטון, בסך 14 מיליארד דולר, לסיוע לתעשיית הרכב האמריקנית הנאבקת על קיומה. התוכנית אושרה בקונגרס לאחר שהבית הלבן הצליח להגיע להסכמה עם הרוב הדמוקרטי בקונגרס, אולם אישורה הסופי עדיין לא מובטח בשל כוונתם של מחוקקים רפובליקנים לנסות ולהכשיל את העברתה בסנאט.
- יצרניות הרכב מבקשות 34 מיליארד דולר
- ארה"ב: המכירות צנחו ב-32%; GM ופורד בצרות
- הערכות: ג'נרל מוטורס ופורד עלולות לקרוס
התוכנית אושרה בקונגרס ברוב של 237 תומכים מול 170 מתנגדים. הבית הלבן והדמוקרטים מקווים לאישורה בסנאט כבר היום, ולסיום הליכי החקיקה עד סוף השבוע.
במסגרת התוכנית יעביר הממשל הלוואות ממשלתיות בהיקף של 14 מיליארד דולר כסיוע לחברות המובילות בענף, כולל ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד. ההסכם יחייב את החברות לבצע רפורמות שיאפשרו להן לעמוד על רגליהן עד לחודש מרץ. ההסכם אמור להיות ממומן מתקציב משרד האנרגיה האמריקני. כוונת הממשל היא לאשר את התוכנית במהירות האפשרית, כדי להעביר את הכסף כבר בימים הקרובים.
לטענת הבית הלבן והדמוקרטים, הצעדים הכלולים בתוכנית חיוניים כדי למנוע קריסה של תעשיית הרכב - תרחיש שעלול לגרום לנזקים כבדים למשק האמריקני כולו. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי התוכנית מציגה "אהבה קשוחה" כלפי חברות הרכב האמריקניות ו"הענקת הזדמנות, הזדמנות אחרונה, לתעשייה הגדולה הזו".
"צאר" למכוניות
במסגרת התוכנית, ימונה מה שנשיא ארה"ב היוצא, ג'ורג' בוש, מכנה "צאר" למכוניות, שיפקח על חלוקת מיליארדי הדולרים לתעשייה ויוכל למשוך את הכסף בחזרה אם יצרני המכוניות לא יעשו די כדי לשקם את עצמן. ההסכם נותן לממשל סמכויות חריגות להתערבות בשוק הרכב האמריקני. ההסכם קובע כי חברות שלא יגיעו עד האביב הבא להסכמות עם ועדי העובדים והנושים שלהן, לא יקבלו כל סיוע נוסף, ויאולצו להכריז על פשיטת רגל.
דוברת בבית הלבן, דנה פרינו, אמרה שלשום: "חלק גדול מהקונגרס הסכים לחקיקה שתגן על משלם המסים ותבטיח שהמימון לטווח הקצר יגיע רק לחברות שיהיו מוכנות לקחת על עצמן להתארגן מחדש באופן דרמטי על מנת להפוך להיות תחרותיות וברות-קיום".
בהכנת ההסכם היו מעורבים גם בוש, וגם הנשיא הנכנס, ברק אובאמה.