משורר הדלות: פיוטים על המצב הכלכלי
תקנים חשבונאיים, פערי ארביטראז', אג"ח, עשירים ועניים; הנושאים האפרוריים הללו, המככבים במדורי הכלכלה, עומדים במרכז עולם הדימויים של המשורר גיל קול. אלה החוטים שמהם הוא אורג את רקמת פיוטיו. כמיהה ופחד, ניכור וזעם - הכל רשום במאזני הרווחים וההפסדים, ומשתקף מחלונות המשרדים
IFRS | אלוהים לא | נחמה פורתא | ארביטראז' | |||
"ונתן לי לחם לאכול, ובגד ללבוש" | מה שחסר | הלופטגשעפט הקומוניסטי | כספי אחרים |
איזה קשר כבר יכול להיות בין שירה לכלכלה? הכלכלה שזורה בחיינו, בבחירות שאנו עושים: שיקולי עלות לעומת תועלת, הערכה של "דיבידנדים" או "תשואה" שתתקבל מפעולה שאנו עושים. כשאנו קונים, צורכים, או רוצים - הדברים טומנים בחובם ערך חומרי וכלכלי, או רוחני "לנפש" - לרוב מדובר בשניהם. הכלכלה נוגעת בי, בכם, באנשים שאנו רואים ברחוב, ובאנשים שאנו משתדלים שלא לראות.
אֶת הַכְּמִיהָה הַזּוֹ?
אֱלֹהִים נָתַן לְשֵׁם כָּךְ
אֶת תִּקְנֵי ה־IFRS
שֶׁבִּזְכוּתָם נִתַּן לְשַׁעְרֵךְ,
אַךְ בִּגְנוּתָם חַיָּב לְהֵאָמֵר
שֶׁתִּקְווֹת אֵינָן עִנְיָן לְשַׁמָּאוּת,
וְעֶרְגָּה אֵינָהּ נִתֶּנֶת לְכִמּוּת.
הַמִּסְפָּרִים עֲלוּלִים לְהַטְעוֹת
מִפַּחַד שֶׁהַלֵּב יָמוּת; וְכָךְ
דָּבָר לֹא נִתַּן עוֹד לְאִמּוּת.
בִּנְיָנִים בּוֹנִים
עַל כַּרְעֵי תַּרְנְגוֹלוֹת
וּמֵיזָמִים שׁוֹקְלִים מוּל עֲלֻיּוֹת
שֶׁאֵין בָּהֶן דָּבָר מִלְּבַד
מַה שֶׁמְּבַכְּרִים
לִרְאוֹת.
- IFRS: תקני דיווח כספי בינלאומיים שאומצו לפני זמן לא רב בישראל. היכן הבעיה?
תקנים אלו מאפשרים שיערוך של רכוש קבוע, נדל"ן לדוגמא, של החברה לפי "שווי הוגן", ולא, נניח, לפי מחיר העלות. וכך, יכולה חברה להזמין כמה שמאים ולבחור את הערכת השווי הנוחה לה.
אוּלַי
זוֹ הַהִשְׁתַּקְּפוּת שֶׁלִּי בָּהּ.
מֵחַלּוֹן בִּנְיָן מִשְׂרָדִים גָּבוֹהַּ אֲנִי
מַבִּיט
בִּמְכוֹנִיּוֹת כִּבְדוֹת עַפְעַפַּיִם מִשְׂתָּרְכוֹת
עַל כְּבִישִׁים פְּקוּקִים. הַמֶּחְלָפִים
מַרְאִים לִי אֶת הַדֶּרֶךְ מִמֶּנָּה בָּאתִי
אַךְ לֹא כֵּיצַד
יוֹצְאִים.
כַּמָּה חוֹל אֲנִי חוֹפֵן בְּכַף יָדִי,
מִיָּם לֹא לִי.
וְאַחַר נוֹתֵן לָרוּחַ אֶת שֶׁלָּהּ; לַגּוֹרָל אֶת שֶׁלּוֹ;
וַאֲשֶׁר לָאֱלֹהִים לָאֱלֹהִים
שֶׁלֹּא מְרַחֵםעַל אַנְשֵׁי הַמִּשְׂרָדִים.
אֱלֹהִים לֹא אַךְ אֲנִי כֵּןוּבַשָּׁעוֹת הַמְּדֻיָּקוֹת הַלָּלוּ,
הַשֶּׁמֶשׁ בִּמְנוּסָתוֹ לוֹחֵשׁ
דִּבְרֵי אַזְהָרָה
דֶּרֶךְ חַלּוֹן אָטוּם
וְהַפַּחַד
מְשַׁתֵּק אוֹתִי ;
שֶׁמָּא יְחַלְחֲלוּ דִּמְעוֹתֵיהֶם
מִבַּעַד לַסְּדָקִים בַּפַּרְקֶט,
אֶל הַקּוֹמוֹת שֶׁמִּתַּחַת,
וְהַכֹּל מִמַּסָּד עַד טְפָחוֹת
יִ
תְ
מ
וֹ
טֵ
ט
אֱלֹהִים לֹא מְרַחֵם, לֹא.בְּגוֹרְדֵי שְׁחָקִים
אַנְשֵׁי נֵאוֹן חוֹפְנִים
חוֹל
מִיָּם לֹא לָהֶם.
מַה יְהֵא עַל אַנְשֵׁי הַמִּשְׂרָדִים, אֲנִי שׁוֹאֵל;
מַה יַעֲלֶה בְּגוֹרָלָם?
וְחוֹל אֲנִי חוֹפֵן עוֹד וְעוֹד
חוֹפֵן עוֹד וְעוֹד
חוֹל וְחוֹל וְחוֹל. רַחֵם וּמְחוֹל.
- נכתב לפני המשבר בשווקים
ומכת הפיטורים
בארץ ובעולם.
אֵיזֶה מִשְׁקָל כְּבָר יֵשׁ
לְמִלִּים,
וּמַה כֹּחָם שֶׁל מִשְׁפָּטִים
לְמוֹטֵט מִגְדָּלִים.
אַךְ חֲסַר הַבַּיִת
הַשָּׁכוּב עַל הַמִּדְרָכָה
לְמַרְגְּלוֹת עַזְרִיאֵלִי
בְּוַדַּאי יִתְנַחֵם בְּשִׁיר זֶה
שֶׁיְּחַמְּמוֹ בַּחֹרֶף
וִיצַנֵּנוֹ בַּקַּיִץ
וּבְעִקָּר יִדְאַג שֶׁ
עוֹנוֹת הַשָּׁנָה
כְּסִדְרָן תַּחְלֹפְנָה;
כַּעֲנָנָה
עַל פְּנֵי הָעוֹבְרִים וְשָׁבִים.
פְּסִיכוֹלוֹגִי. אָמַרְתִּי לְעַצְמִי
וְאַף אֶחָד לֹא
הִקְשִׁיב,
שֶׁמִּתְמַהְמֵהַּ וּמִתְמַהְמֵהַּ
־ יוֹם יָבוֹא וְאֶכְתֹּב פּוֹאֶמָה
לְמוֹפֵת עַל פְּעָרִים
שֶׁדִּינָם לְהִסָּגֵר־
אַךְ הָאָדָם בֵּין הַזְּמַנִּים
פּוֹקֵעַ
וְכָךְ הֵם נָעִים כְּצַוָּאַת רְפָאִים
וְקָצֶה לְקָצֶה מְשַׁוֵּעַ
אִם תאהבני עַכְשָׁו כְּמוֹ שֶׁאֲנִי
אוֹהֵב אותך. אִם הַשְּׁעָרִים יִפָּרְצוּ
בֵּין נְעִילָה לְבֵין פְּתִיחָה
לֹא יַעֲמֹד עוֹד הַזְּמַן הַזֶּה הַמֵּת
בֵּינִי לבינך.
- פער ארביטראז': פער במחיריו של אותו נייר ערך הנסחר במקומות שונים בנקודת זמן מסוימת הנובע, בד"כ, מהבדלים בשעות המסחר. כך לדוגמא, מניית טבע הנסחרת בארה"ב וננעלה בשער מסוים בתום יום המסחר, שונה ממחיר אותה המניה בבורסה בארץ שנסגרה קודם לנעילה בוול סטריט, ותיפתח שוב לאחריה.
- פקיעה: "תאריך תפוגה" של נייר ערך.
" וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם־יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי,
וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן־לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל,
וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם, אֶל־בֵּית אָבִי; וְהָיָה יְהוָה לִי, לֵאלֹהִים "
(בראשית כ"ח)
הַסַּפְסָל
בקִינְג ג'וֹרְג' פִּנַּת דִיזִינְגוֹף
כּוֹרֵעַ תַּחַת נֵטֶל הַמִּשְׁקָל
שֶׁל עֲרֵמַת בְּלוֹאִים עִם
מַבָּט מֻטְרָף,
זָקָן שֶׁצּוֹמֵחַ פֶּרֶא
וְיָד פְּשׁוּטָה;
גַּם הַחֶבְרָה.
הוּא לֹא מִכָּאן
וְאַף אִם פַּעַם הָיָה,
הַהוֹוֶה שֶׁלּוֹ לֹא
מִכָּאן. לֹא כָּמוֹנִי,
שֶׁאֲנִי מִכָּאן וְעַכְשָׁו
וְנֶחְרַד.
רוֹאֶה אֶת הָאֲנָשִׁים
עוֹלִים וְיוֹרְדִים בַּשְּׂדֵרָה.
כְּמוֹ סֻלַּם יַעֲקֹב
וְהָאֶבֶן שֶׁלִּמְרַאֲשׁוֹתָיו.
אַךְ אֲנִי שֶׁעַתָּה נִצַּב,
בְּוַדַּאי אֵינֶנִּי מַלְאָךְ הָאֱלֹהִים
כִּי אִם מַצֵּבָה
הַלֵּאָה מִנְּשִׁימוֹתָיו.
אָז חֲבָל לְפַסְפֵס
תִּתְקַשֵּׁר
מַהֵר,
מַהֵר.
וְאַתָּה תְּקַבֵּל בִּמְחִיר מִבְצָע,
חַד פַּעֲמִי וַחֲסַר תַּקְדִּים
בְּדִיּוּק אֶת מַה שֶׁחָסֵר לְךָ בַּחַיִּים,
בִּמְחִיר מְגֻחָךְ,
רַק הַיּוֹם!
קְצָת תְּשׂוּמַת לֵב,
מְעַט אַהֲבָה,
וּדְרִישַׁת שָׁלוֹם.
הַקָּפִּיטָלִיזְם לֹא גֵּרֵשׁ אוֹתִי מִפֹּה
אֲנִי דַּוְקָא אוֹהֵב כֶּסֶף. שֶׁיִּקְפְּצוּ לִי עִם ה"קוֹלוֹנְיָאלִיזְם הַתַּרְבּוּתִי".
מֵקְדוֹנָלְד'ס הוּא בְּהֶחְלֵט פִּתָּרוֹן זוֹל וּמָהִיר, לְדַעְתִּי
וקוֹקָה קוֹלָה היא דַּוְקָא כֵּן טָעַם הַחַיִּים
וּבִכְלָל כֹּל הַפְּסֶבְדּוֹ־קוֹמוּנִיזְם וְהַסּוֹצְיָאלִיזְם הַמְּעֻשָּׂה
שַׁיָּכִים לְאֶתְמוֹל
וְגַם אָז הֵם לֹא עָשׂוּ לִי אֶת זֶה.
אֲנִי הִרְגַּשְׁתִּי שֶׁהַכֹּל נִהְיָה" צָמוּד, חָנוּק מִדַּי, מְדַכֵּא.
כֻּלָּם חוֹשְׁבִים שֶׁנִּסִּיתִי לְשַׁנּוֹת אֶת הָעוֹלָם עִם מִילִים
פלצניות כְּמוֹ פְּרוֹלֶטַרְיוֹן, הַלְוַאי וְיָכֹלְתִּי
לְשַׁנּוֹת אֶת עַצְמִי.
כֵּן, כֵּן, אֲנִי יוֹדֵעַ. מַה?! בֶּאֱמֶת חֲשַׁבְתֶּם שֶׁהַחַכְמוֹלוֹגִים מִמַּדָּע הַמְּדִינָה
הִמְצִיאוּ אֶת הַגַּלְגַּל?
הַמָּנִיפֶסְט, חָה! נְיָר טוּאָלֶט מְעֻטָּר.
כָּתַבְתִּי שָׁם הַכֹּל וְשׁוּם דָּבָר
וּבִכְלָל, בְּאוֹתוֹ זְמַן הָיִיתִי שִׁכּוֹר וְעַל סַמִּים
וְהַמַּנְדֶּבוֹשְׁקֶס שִׁגֵּעַ אוֹתִי,
שִׁ־גֵּ־עַ א־וֹ־תִ־י , אַתֶּם שׁוֹמְעִים?!
נִרְאֶה לָכֶם שֶׁבֶּאֱמֶת הָיָה לִי אִכְפַּת מִמַּעֲמָד הַפּוֹעֲלִים?
בִּקְּשׁוּ, אָז כָּתַבְתִּי. עֶקְרוֹנוֹת זֶה לֹא הַכֹּל בַּחַיִּים.
חוּץ מִזֶּה, צָרִיךְ מְזֻמָּן בִּשְׁבִיל אוֹפְּיוּם וּמִין.
לֹא בְּדִיּוּק תִּכְנַנְתִּי עַל טְרוֹצְקִי וּסְטַאלִין
אוֹ עַל רוֹזָה הָאֲדֻמָּה וְהַפּוּטְשׁ בְּבֶּרְלִין.
אַתֶּם לֹא תִּמְצְאוּ אוֹתִי הַיּוֹם
בְּרוּסְיָה
גַּם לֹא בְּקוּבָּה אוֹ בְּסִין
אֶלָּא עַל אִי בּוֹדֵד בְּתַאילַנְד
עִם חוֹף זָהֹב, נֶקְטָר פָּפָּאיָה וּדְקָלִים.
שׁוֹכֵב בֶּטֶן־גַּב כָּל הַיּוֹם,
וּמְקַבֵּל מָסָז' מִיְּלָדִים מְלֻכְסָנִים;
אוֹ שֶׁעוֹבְדִים בְּמִפְעַל נַעֲלַיִם,
אוֹ שֶׁמְּשָׁרְתִים אֲדוֹנִים לְבָנִים.
כָּךְ אֲנִי מוֹתֵחַ לִי קַוִּים שֶׁל דִּמְיוֹן
בֵּינִי לְבֵינוֹ וּלְבַעֲלֵי הַהוֹן.
עוֹד פַּלְסְפָן מְאוֹנֵן שֶׁמְּאֹהָב בְּעַצְמוֹ
וּמַטִּיף לָכֶם עַל "מוּסָר עֶלְיוֹן".
לֵב. וּמַעֲגָן לְיַאכְטָה
וּנְשָׁמָה; כְּמוֹ יַהֲלוֹם נוֹצֵץ
בְּמִכְרוֹת בְּאַפְרִיקָה. גַּם
לְבַעֲלֵי הַהוֹן יֵשׁ חָזוֹן
שֶׁצּוֹפֶה לַשְּׁחָקִים
כְּמוֹ מְטוֹס סִילוֹן
פְּרָטִי.
וְיֵשׁ לָהֶם אוֹתְךָוְיֵשׁ לָהֶם אוֹתִי;
לִזְכוּתְךָ וְלִזְכוּתִי.
וְעַתָּה,יֵשׁ לָהֶם כִּיסִים
אַף יוֹתֵר עֲמֻקִּים
הוֹדוֹת לְכַסְפֵּי
מִשַּׁלְמֵי
הַמִּסִּים