רבני בני ברק: "לא" למעלית שבת
הרבנים לנדא, וואזנר וקרליץ נדרשו לסוגיה בעקבות הכוונה לבנות רבי-קומות בבני ברק, והבהירו חד-משמעית: אין להפעיל מעלית שבת בעירנו, משיקולי 'מראית עין' ומדרון חלקלק. הרב רוזן ממכן צומ"ת: "עסקני השבת" הרחיבו את החומרות, השימוש בחשמל הרבה יותר בעייתי
איך יעלו הביתה דיירי הקומה השמינית אחרי הצ'ולענט? רבני בני ברק פרסמו בסוף השבוע קריאה נגד הפעלת מעליות שבת בשטח העיר – "פירצה שסופה להיות כהיתר". לטענתם, קדושת השבת ניכרת בבני ברק בין היתר בזכות שמירה קפדנית של התושבים על תקנה זו במשך עשרות שנים. כעת מחדשים אותה הרבנים לאור הכוונה לבנות כמה בניינים גבוהים בעיר.
הפעלת מערכת פיקוד שבת במעלית גורמת לה לעצור אוטומטית בכל קומה מבלי שיהיה צורך להשתמש בלחצנים וכך נהגו להשתמש בה שומרי-שבת. במודעה שפרסמו רבה של בני-ברק, הרב משה יהודה לייב לנדא, והרב שמואל הלוי וואזנר והרב ניסים קרליץ, נכתב: "זכתה עירנו בני ברק שקדושת השבת ניכרת בה בכל פינה ופינה, וכל זה על ידי שעשרות שנים מסרו נפשם על זה, לגדור גדר ולעמוד בפרץ בכל פירצה שסופה להיות כהיתר. ועתה באנו לחזק תקנה קדומה בעירנו שאסור להפעיל מעלית שבת בסביבתנו, בכל אופן וצורה שהיא".
בהמשך מסבירים הרבנים את קריאתם וכותבים: "היות שנשאלנו שוב אודות בניינים חדשים שנבנו פה בעירנו בגובה רב ורוצים לעשות מעלית שבת, על כן הננו לגלות דעתנו שאין שום שינוי בזה, ואין לעשות מעלית שבת בעירנו".
הפוסקים החרדיים שוללים את השימוש במעליות שבת מטעמים של "מראית עין" או שיקולי "מדרון חלקלק". על פי תפיסה זו, יש חשש שאנשים יחשבו שמדובר במעלית "רגילה" והנוסע בה מחלל שבת, וכן שההיתר יגרור אחריו היתרים נוספים כמו נסיעה בקלנועית.
מאז נחקק ב-2001 "חוק מעלית השבת" המחייב להתקין מנגנון פיקוד שבת בבנייני מגורים שבהם יותר ממעלית אחת, ישנם ריכוזים חרדיים בהם נמנעים מהתקנת מעליות בכלל. במקומות רבים אחרים מתעלמים מהחוק או שהאפשרות למעלית השבת קיימת אך אינה מופעלת.
"השימוש בחשמל בעייתי הרבה יותר"
הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומ"ת להלכה וטכנולוגיה, מתח בשיחה עם ynet ביקורת על מדיניות זו ואמר: "מדובר בשיקולים פסיכולוגיים, וחבל שיש מי שחושב שהציבור לא אינטלגנטי מספיק כדי לעשות את ההבחנה בין מותר ואסור. בגלל זה יהודים קשישים, חולים או סתם כאלה שקשה להם, נאלצים לטפס ארבע או חמש קומות ברגל כמה פעמים בכל שבת, ויש מקומות שאין בכלל מעלית, גם ביום חול, כדי שחלילה לא יתקינו בה פיקוד שבת".הוא הוסיף כי המחלוקת ההלכתית היא רק בנוגע לירידה במעלית, משום שמשקל הנוסע עוזר לפעולתה, ולא בעלייה, אך "עסקני השבת" הרחיבו את החומרה עוד, והם מתעלמים מפסיקתו של רבי שלמה זלמן אויערבאך לפיה "עונג-שבת דוחה חומרות". לדבריו, השימוש בחשמל בשבת בעייתי הרבה יותר, והוא בכל זאת נפוץ בקרב החרדים.
עוד טען הרב רוזן כי הוא נתקל במשפחות חרדיות רבות בהן האישה עולה עם עגלת התינוקות במעלית שבת בעוד שבעלה והילדים משתמשים במדרגות, ואמר: "לא ראוי חברתית להפוך את האישה ל'גוי של שבת'. הדבר חמור עוד יותר כשכבר יש מעלית מתאימה, ובכל זאת לא מאפשרים לאף אחד להשתמש בה".