שתף קטע נבחר

אגרות התעופה: ועדת הכלכלה מסתבכת

בניגוד לפרסומים לפיהם הושגה הסכמה על תעריפים מתוקנים לטובת חברות התעופה, הזהיר יו"ר ועדת הכלכלה כי אם לא תושג פשרה שתהיה מקובלת על כל הגורמים, לא יועלה הנושא להצבעה

אישור התקנות החדשות שמייקרות את תעריפי רשות שדות התעופה בוועדת הכלכלה, לא מובטח גם בישיבה נוספת של הוועדה בסוגיה זו שנקבעה למחר (ג'). זאת נוכח חוסר הבהירות שקיימת בוועדה לגבי השאלה אם משרד התחבורה אכן גיבש חלופה מוסכמת על כל בעלי העניין, כפי שנדרש בישיבה הקודמת לפני חמישה שבועות.

 

לפי ההצעה המקורית של שר התחבורה, שאול מופז, אגרות הנוסעים היוצאים היו אמורות להתייקר ב-67 אחוזים מ-13 ל-21.7 דולר, ואגרות הנחיתה המוטלות על חברות התעופה יתייקרו ב-119 אחוזים, מ-3,250 ל-7,130 דולר. הרשות הסבירה שההכנסה הנוספת מהאגרות החדשות תושקע בשיפור התשתיות והשירות לנוסע בנתב"ג המחייבות השקעה של 3.5 מיליארד שקל.

 

נוכח התנגדויות, בעיקר של אל-על, ביקש היו"ר הקודם של הוועדה ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) לגבש הצעה חלופית מוסכמת שתוזיל את אגרות הנחיתה על חשבון הגדלת אגרות הנוסעים, כי "אי אפשר להטיל על חברות התעופה קנס כבד". זמן קצר לאחר מכן עבר חסון לקדימה והעביר את ראשות הוועדה ליו"ר סיעתו הקודמת, ח"כ רוברט אילטוב, אשר לא הספיק לחמם את כיסאו. חברים בוועדה הבהירו כי הם חוששים ש"גורמים שונים מנסים לעבוד עליו".

 

בניגוד לפרסומים בתקשורת, לפיהם הושגה הסכמה על תעריפים מתוקנים לטובת חברות התעופה, הזהיר אילטוב הערב בהודעה לעיתונות כי "אם לא תושג פשרה הגיונית שתהא מקובלת על כל הגורמים, לא אעלה את הנושא להצבעה". לדבריו, הפשרה צריכה לאפשר את ניהול שדה התעופה ומתן השירותים הנלווים "מבלי לפגוע ביציבות הכלכלית של חברות התעופה הישראליות".

 

אילטוב הבהיר את הודעתו בשיחה עם ynet: "קיבלתי הודעה שיש פשרה והסכמה על כל הצדדים, אבל אם יתברר לי מחר שזה לא נכון ומישהו שיקר לי, לא תהיה הצבעה".

 

מה עורר אצלו את החשד הזה? "לאחר שמנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אמר לי שהוא פתר את כל המחלוקות עם כל הגורמים, קיבלתי טלפונים ממספר גורמים שבהם נטען כי אפילו לא דיברו איתם. הבנתי כי יש בעיות שלא נפתרו וזה לא מוצא חן בעיני".

 

גורם מוסמך בוועדה הוסיף על דברי היו"ר כי לפי המידע שהתקבל אצלם, הושג סיכום רק עם חברת אל-על, אך לא עם חברות ארקיע, ישראייר, נציגי החברות הזרות ואיגוד סוכני התיירות (שדורשים העלאה מקבילה בעמלות שלהם). למרות זאת, משרד התחבורה ורשות שדות התעופה לוחצים על חברי הוועדה לאשר מחר את התעריפים החדשים, וגם הפעילו לעניין זה את יו"ר הכנסת, דליה איציק.

 

לקראת הישיבה הקודמת נערך גיוס מיוחדת של נציגי הקואליציה בוועדה כדי להבטיח את הרוב לאישור התעריפים. אלא שראשות הוועדה בידי האופוזיציה והיו"ר דאז סיכל את המאמץ בדחיית ההצבעה. היו"ר החדש מאיים להמשיך לנצל את היתרון הפוליטי שלו נגד לחצים דומים שנעשים לקראת הישיבה מחר.

 

בוועדה מצביעים על הנוסח המעורפל של התקנות שבעלי העניין מנסים להעביר בוועדה תוך ניצול אווירת ערב הבחירות וקוצר רוחם של חברי הוועדה שעסוקים בבחירתם מחדש. בעיקר מציינים שם את המנגנון במסובך שמשרד התחבורה המציא לעדכון תעריפי האגרות פעמיים בשנה, לרבות תשלובת מדדים חדשים ולא מוכר של השכר הציבורי לפי פרסומי בנק ישראל ו"התעופה הבינלאומית".

 

למשל, נוסחת העדכון המוצעת לפי התקנות שתורכב מ"מחצית מדד העדכון לתעופה בתוספת מחצית שכר העדכון מחולקים בשער העדכון לתעופה הבינלאומית". שאלנו את היו"ר אילטוב לדעתו על הדוגמה הזאת, והוא ענה: "סיכמתי עם מנכ"ל משרד התחבורה שהם יורידו מחר את כל הדברים הבעייתיים. אני רואה שנותרו שם כמה מוקשים ויכול להיות שמנצלים את העובדה שאני חדש בתפקיד. לכן אמרתי כי אם מישהו שיקר לי, גם מחר לא תהיה הצבעה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים