איך מטפלים ברב שהטריד מינית?
מתנדבת ב"קוֹלֵךְ" - ארגון פמינסיטי דתי מספרת "בגוף ראשון", על פורום הכולל ארגוני נשים, רבנים, משפטנים ומטפלים. הפורום מאפשר לנשים שהוטרדו מינית על ידי רבנים להתלונן בדיון דיסקרטי, ובכוחו לגנות את הרבנים ואף להעבירם מתפקידם
בחמש השנים האחרונות אני מתנדבת כנציגה של "קוֹלֵךְ" בפורום "תַּקָּנָה"- פורום של רבנים וארגוני נשים הפועל לטיפול ומניעה של הטרדות מיניות מצד בעלי סמכות בקהילה הדתית.
הפורום הוקם במטרה להשמיע קול מוסרי ערכי מצד רבנים ונציגות ארגונים העומדים בראש הציבור הדתי לאומי, כנגד הטרדות מיניות המתבצעות באין רואה על-ידי רבנים ומחנכים שסרחו, המנצלים את מעמדם לפגוע בנשים שהן פעמים רבות תלמידותיהם או נשים שבאות להיוועץ עימם.
הרעיון בתחילה היה נראה כמעט חסר סיכוי. הטיפול בהטרדות מיניות היה נושא מובהק של ארגוני הנשים ולא של הרבנים. הטרדה מינית הוא דוגמא להצלחה של הפמיניזם הרדיקלי ואיך אפשר לצפות שהרבנים יטפלו בנושא כל-כך טעון, החותר תחת המהוגנות של הסדר החברתי הקיים.
אני כפעילה בארגון "קולך" עוסקת במתן יעוץ משפטי למתלוננות ובניסיון לשנות את השיח הציבורי והתקשורתי שנוטה להשתיק או להכחיש את התלונות. כשהתלונות הן כנגד רבנים המצב גרוע בהרבה. הקהילה הדתית נוטה מטבע הדברים להתגייס לטובת הרב ולא להושיט יד או אוזן קשבת למתלוננת.
רבנים אחרים, מתקשים להאמין לקול של אישה בודדה שמעיזה להוציא את קלונו של רב ברבים ומעדיפים לחשוב שמדובר באישה לא אמינה, חולת נפש. הכפשת שמה של המתלוננת מרתיע מתלוננות אחרות לפרוץ את קשר השתיקה וכך הנפגעות לכודות במעגל של השתקה.
סיפורים אלה שבים וחוזרים בגרסאות שונות במקרים שאנו מטפלות בהם. לצערנו אנו רואות שגם תלונות כנגד אנשים שאינם נמנים על הציבור הדתי אלא על הירארכיה גברית אחרת זוכים לאותה הגנה אוטומטית ולחומות של שתיקה והכחשה סביב מעשיהם.
בכל מקרה אנו עמלות לפרק את קשר השתיקה מחדש ולעודד את הקהילה להקשיב למתלוננות בלי פחד. מתוך רצון לרדת לחקר האמת. ואז לשמוע גם את הצד השני - האדם שמואשם בהטרדה. ולהחליט. אבל לא להשתיק.
פורום "תקנה" במובן זה, הוא תופעה מרתקת במסגרתה הצליחו ארגוני הנשים הדתיים: "האגודה להתנדבות בעם", "עמינדב", "בת-עמי", "יד שרה - המרכז למשפחה" "פורום המדרשות", "מרכז סיוע לנשים דתיות" ו"קולך", לגייס את הרבנים להכיר בתופעה ובמימדיה גם בתוך הקהילה הדתית, בקושי להשמיע את התלונה ובחובה המוסרית לטפל בה.
בשנתיים האחרונות פונות מתלוננות לפורום. מזכירות הפורום עליו נמנים רבנים, נציגות ארגוני נשים, משפטנים ומשפטניות ואנשי ונשות טיפול מקימה "הרכב" שעורך בירור של התלונה. על ההרכב נמנים: רב, מחנכ/ת , איש/אשת טיפול, משפטנ/ית. בכל הרכב מספר הנשים זהה למספר הגברים.
ההרכב שומע את שני הצדדים ומגיע להכרעה על סמך העדויות שמוצגות בפניו. עד היום בכל עשרות המקרים שטופלו, הסכימו האנשים כלפיהם הוגשה התלונה לבוא בפני ההרכבים של הפורום. הפורום מאפשר בירור דיסקרטי לשני הצדדים. והחלטותיו נוגעות לשאלה האם אותו רב או מחנך כלפיו הושמעה התלונה, יכול להמשיך לשמש בתפקידו או שמא מדובר באדם שאיבד את סמכותו החינוכית מוסרית והוא מהווה סכנה לציבור. בכך, למעשה הפורום מאפשר לרבנים להשתמש בכוחם התורני והמוסרי לטפל בתופעה ולמנוע אותה.
הנפגעת נבגדת פעמיים: על ידי הרב ועל ידי הקהילה
מחויבות אישית לטפל בפגיעה ולמנוע אותה
הטיפול בתלונות יוצר לדעתי שינוי עומק חברתי בקהילה הדתית בכך שהרבנים שומעים את סיפורי הזוועה ממקור ראשון. עובדה זו יוצרת היכרות אמיתית עם הפגיעה, ואת המחויבות האישית לטפל בה ולמנוע אותה. בהרכבים אלה נוצרת הבנה של עומק הפגיעה של הנפגעת שמוצאת עצמה נבגדת פעמיים: על ידי אותו רב עליו סמכה וחשבה שהוא משקף את ערכי התורה והמוסר, ועל-ידי הקהילה שמתקשה להקשיב לתלונתה ולהאמין לה.
במספר הרכבים בהם פגשתי את המתלוננות נחשפתי לסיפורים קשים, מזעזעים אך גם מוכרים. ניצול עמדת הכוח, רכישת אמון הנפגעת, איתור מקור חולשתה, בידודה, השפלתה. די לרב לשמוע תלונה אחת כדי להבין את האומץ הדרוש לנפגעת להשמיע תלונה בפני נשים וגברים שאינה מכירה. הנפגעות מתארות את חווית התיקון שהן חוות בעצם היכולת לספר ולהשמיע מבלי לפחד שייפגעו כתוצאה מכך.
באופן אישי אני מרגישה שהאמון שלי ביכולת של רבנים להשפיע ולתקן התחזק, לאחר שראיתי בהרכבים שהעוול שנגרם לנשים כתוצאה מהתנהגות לא מוסרית של רבנים אחרים, זוכה לגינוי והסתייגות עמוקה מצדם.
בכל עשרות התלונות שהגיעו עד היום לפורום, הודו האנשים שנגדם התלוננו בעובדות ולא הכחישו. כל הנילונים עד היום שיתפו פעולה מרצונם החופשי. בכל המקרים המתלוננות לא רצו לפנות למשטרה. הפורום מעודד את הנפגעות לפנות למשטרה אך פועל מתוך מודעות לקושי של הנפגעות לעבור את ההליך הפלילי הארוך והקשה שלא מבטיח תוצאות. הפורום למעשה מהווה תחליף לטיפול בתלונה בתוך הקהילה, כשמדובר במקרים "היותר קלים" של הטרדה מינית וכשהמתלוננת לא מוכנה לפנות למשטרה. כשהיא מעוניינת בכך הפורום מעודד אותה לעשות זאת.
איני משלה את עצמי שהפורום יכול לתקן את כל העוולות הנגרמות לנשים מצד בעלי סמכות ומרות בקהילה הדתית. דרכו של הפורום עוד רצופה מכשולים בהיעדר מנגנוני אכיפה ופיקוח משמעותיים העומדים לרשותו. כיצד למשל, ימנע הפורום הישנות המעשים על ידי מטרידים שסולקו על ידו מתפקידם, כשהדבר לא פורסם ברבים? כיצד ניתן לאפשר שקיפות של החלטות הפורום המחויב בדיסקרטיות מוחלטת לשני הצדדים? כיצד יוצרים מחויבות לטיפול בנושא מצד כל הרבנים? אלו שאלות שעוד יצטרכו ליבון ופיתרון אבל התעוררות המודעות לתופעה גם בקרב המנהיגים הגברים היא תחילתו של שינוי חברתי מבורך.
- "קולך
" נוסד לפני עשור על ידי קבוצת מתנדבות במטרה להשמיע את קולה המושתק של האישה הדתית בישראל. לפרטים נוספים, לפורום "תַּקָּנָה" ולהתנדבות לחצו כאן
.
"בגוף ראשון"- מדור המאפשר למתנדבים לספר בעצמם על פעילותם והמקום בו הם מתנדבים. חומרים ותמונות ניתן לשלוח ל hevra@y-i.co.il ולציין בנושא - עבור מדור "בגוף ראשון". הפרסום בהתאם לשיקולי המערכת.
עדויות נוספות של מתנדבים:
"'כותל' למצוקות, לסודות, לוידויים ולמעידות"
"איך עונים למישהו שמתקשר לספר שנאנס?"
"מתנדבת בת 95 גולשת ברשת עבור חולים"
"סטודנטים מובילים גם השנה. הפעם בירוק"
"ויהי אור"