ברוורמן: לאשר תקציב חירום לנוכח המצב בדרום
יו"ר ועדת הכספים קורא לרה"מ ולשר האוצר לגבש בדחיפות הצעה מורחבת של תקציב 2009, ולאשר אותו בכנסת עוד לפני הבחירות. לדבריו, "רק תקציב חדש, מורחב וחוקי יאפשר למשק להתמודד עם שני המשברים, הכלכלי והביטחוני"
יו"ר ועדת הכספים ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) קרא היום (ד') לראש הממשלה ולשר האוצר לשבת מיד עם נציגי הכנסת וראשי המשק סביב "שולחן עגול" כדי לגבש ולהעביר בדחיפות הצעה מורחבת של תקציב 2009. "אני מוכן לשבת על זה כל יום", אמר ברוורמן ל-ynet. "אין מקום לדחיות נוספות כשנוסף על מצב החירום הכלכלי נקלענו למצב חירום ביטחוני שמגדיל את היקף ההתחייבויות של הממשלה בשנת הכספים החדשה שנפתחת מחר".
המבצע בדרום עולה ביוקר:
- ישי לממשלה: לשלם שכר לעובדים בעוטף עזה
- בר-און והרצוג: תוספת לפעילויות רווחה בדרום
- עיני: "ההסתדרות תפעל לפיצוי עובדים בדרום"
- 4,000 עסקים בדרום בסכנת קריסה
ברוורמן אמר זאת בשיחה מבאר-שבע הפצועה במהלך סיור שבו הופעלו עליו לחצים מכל צד לפעול לגיוס המשאבים הדרושים בדחיפות להתמודדות נכונה עם המשימות הביטחוניות החדשות. זאת בשעה שבפועל אין לממשלה אפשרות מיידית לממן אותן ללא תקציב חוקי. "נכונות שר האוצר לפתוח את הצעת התקציב שעברה בממשלה עשויה לזכות לתמיכה גורפת, פוליטית ומקצועית, שתסייע לעדכן אותו מיד לפי צרכי השעה והצרכים שעתידיים ליפול על הממשלה במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' ובעיקר לאחריו".
בהעדר תקציב חוקי, הממשלה יכולה לתפקד ממחר ובקושי על מנות חודשיות של תקציב 2008, וגם מנות אלה קטנות למדי בהשוואה למנה החודשית ברוטו. ברוורמן מאמין כי אם תהיה פריצת דרך של האוצר בגיבוי ראש הממשלה וראש המועצה הכלכלית-חברתית הפועלת במשרדו, עם נכונות ללכת על תקציב חירום מעודכן ורלבנטי לצורכי השעה, לא יקשה על הממשלה לגייס את הרוב הדרוש בכנסת ולהעביר אותו בהליך מזורז הרבה לפני הבחירות.
מראשית השבוע הקדימו להגיע לברוורמן פניות דומות מבנק ישראל ומגורמים אחרים ליזום את הקדמת אישור התקציב מבלי להמתין עד לאחר הבחירות והקמת הממשלה החדשה. משמעות ההמתנה היא שהמדינה תתנהל ללא תקציב הולם עוד מאי 2009.
ברוורמן הזכיר כי מצבנו היום שונה ממה שהיה במלחמת לבנון השנייה. הוא הסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום לפיהם ביצוע תקציב 2008 מסתיים בגירעון של 6.3 מיליארד שקל עקב ירידה תלולה בהכנסות ממסים, לעומת עודפי מיליארדים שהיו ב-2006/7 שאפשרו להתחיל לפצות את נפגעי המלחמה עוד במהלכה.
"רק תקציב חדש, מורחב וחוקי יאפשר למשק להתמודד עם שני המשברים, הכלכלי והביטחוני", הדגיש ברוורמן. "בסמכותה של כל ממשלה שתיבחר לגבש ולהעביר כל תקציב נוסף ושונה לפי צרכיה, יכולתה והמצע שלה, כך שלא נכון ואף עלול להיגרם למשק נזק בלתי הפיך אם נבזבז זמן יקר בהמתנה חסרת משמעות לממשלה החדשה שתעביר את התקציב באיחור ניכר".