הסיוע הגיע: קרייזלר קיבלה 4 מיליארד דולר
בסוף השבוע העביר משרד האוצר האמריקני לידי קרייזלר סכום של ארבעה מיליארד דולר, במטרה לנסות ולמנוע מהחברה לקרוס. המשך הסיוע - לא לפני מרץ
קרייזלר קיבלה ארבעה מיליארד דולר, סכום חלקי מכספי הסיוע המיועדים לה מהממשל האמריקני. מטרת הסיוע - למנוע מיצרנית הרכב השלישית בגודלה בארצות הברית, המעסיקה עשרות אלפי עובדים ברחבי העולם, מרביתם בארה"ב, מלפשוט רגל. בתעשייה מעריכים כי פשיטת רגל של יצרנית רכב בסדר גודל של קרייזלר, עשויה לגרום לתגובת שרשרת שתפיל שורה של יצרניות רכב, סוכני מכירה וספקיות חלפים.
כספי הסיוע לקרייזלר מגיעים זמן קצר לאחר שג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה ביותר באמריקה, זכתה אף היא לארבעה מיליארד דולר מהממשל. שתי היצרניות הפעילו לאחרונה לחץ רב על הסנאט האמריקני, בתקווה לזכות לסיוע בגובה של 34 מיליארד דולר. אלא שתוכנית זו לא צלחה, ובסופו של דבר השתיים יאלצו להסתפק בסיוע צנוע בהרבה - כ-17 מיליארד דולר - שאושר בחופזה על-ידי ממשל בוש.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מייד עם קבלת הסיוע, פנה מנכ"ל קרייזלר, בוב נרדלי, במכתב לעובדיו, והסביר להם מדוע ג'נרל מוטורס זכתה לסיוע לפני קרייזלר: "משרד האוצר עבד כדי להשלים את ההסדרים הכספיים המורכבים. ממדי הדיונים הללו היו משמעותיים". נרדלי הוסיף עוד כי לדעתו ההלוואה הראשונית תאפשר לחברה להמשיך ולבצע התייעלות, אך לא פירט לאיזה פעולות הוא מתכוון - צמצום כושר הייצור וסגירת מפעלים, פיטורי עובדים, או אפילו סגירה מסודרת ומבוקרת של החברה, כפי שמעריכים חלק מהגורמים בתעשייה.
קרייזלר וג'נרל מוטורס נדרשות להעביר למשרד האוצר תוכניות התייעלות מפורטות, המסבירות כיצד ישתמשו בכספי הסיוע כדי לצאת מהמשבר. תוכניות אלו יועברו לעיון המשרד עד לאמצע חודש פברואר, יעילותן תיבחן במהלך חודש מרץ. אם אחת מהיצרניות לא תצליח להוכיח כי תוכל בעתיד להחזיר את כספי הסיוע לממשל, תופסק העברת הכספים.
תוכנית הסיוע לקרייזלר, היא הפעם השנייה בה נדרש הממשל האמריקני לחלץ את היצרנית. הפעם הקודמת הייתה לפני 28 שנים, אז עמדה קרייזלר בפני פשיטת רגל, חולצה על-ידי הממשל, והצליחה לשרוד. בשנת 1999 נרכשה קרייזלר על-ידי דיימלר (מרצדס), במיזוג שהפך את השתיים לאחד מהכוחות המשמעותיים ביותר בתעשייה. אלא שבמרצדס הבינו במהרה כי מצבה של קרייזלר איננו טוב, ומכרו אחזקותיהם לחברת סרברוס, בעלת הבית הנוכחית של קרייזלר.