שתף קטע נבחר

העתיד של בני ברק עטוף בבטון

עמותת "אדם טבע ודין" הגישה התנגדות מפורטת לתוכנית להקמת שטח מסחר ותעסוקה מצפון לבני ברק, על חשבון השטח הציבורי הפתוח כיום. הטענה העיקרית: זכויות הבנייה הנדיבות מבטיחות שבשטח יקומו מגדלי משרדים ויסללו כבישים, והתושבים יישאר בלי פארק עירוני ועם זיהום אוויר ורעש

מעטים הם השטחים הפתוחים בגוש דן, ומעטים עוד יותר השטחים הפתוחים באזור בני ברק - אחת הערים הצפופות בישראל שסובלת ממחסור ניכר בשטחים ציבוריים פתוחים. ובכל זאת, תוכנית שהוגשה למוסדות התיכנון מבקשת לבנות עוד שטחי מסחר ותעסוקה מצפון לעיר, על פני 1450 דונם סמוך לירקון ולכביש מספר 4 - ועל קרקע שהיא השטח הפתוח הכמעט יחיד באזור כיום.

 

עמותת "אדם טבע ודין" הגישה התנגדות לתוכנית הבנייה על שטח זה (בב/572), וטענה בין היתר שאינה תואמת את צרכי התושבים, אינה מתחשבת בצורך בשטחים פתוחים או בניצול העתידי העירוני של הקרקע.

 

השטח נמצא בין בני ברק בדרום לרמת החי"ל בצפון, ובין כביש מספר 4 במזרח לתל אביב במערב. בליבו עוברת מסילת הברזל בין תל אביב לאזור פתח תקווה וראש העין. בעמותה אומרים כי זכויות הבנייה הנדיבות שכלולות בתוכנית - מיליון וחצי מ"ר, אינן ניתנות לניוד ולפיכך לא יאפשרו שינוי בייעוד הקרקע בעתיד לצורכי מגורים או שטח ציבורי פתוח. המשמעות: גוזרים על השטח להפוך לעוד אזור תעשיה עתיר מגדלים רבי קומות - פי 3 מרמת החי"ל וקריית עתידים - באופן המנוגד לעקרונות תיכנון בר קיימא.


 

בעמותה טוענים עוד כי במקום לקדם את התוכנית הזו וליצור מפגע סביבתי, ניתן להחליפה בהרחבת שטחי תעסוקה ומסחר בתוך בני ברק על ידי הגדלת זכויות הבנייה בעיר, בתנאים מסויימים של תיכנון סביבתי ובנייה ירוקה.

 

"התכנית מתווה למעשה את אופי התכנון והבינוי למתחם לתקופה של 20-25 שנים, אך נמנעת מהתייחסות לדמותה של העיר", כתבו מגישי ההתנגדות. "נראה כי בתכנית יש דגש... על כמות הבינוי בלבד, ולא על העיר בני ברק עצמה והיחס שלה לפארק הירקון, (וגם לא על) איכות החיים בעיר ובערים הסמוכות, שיושפעו משמעותית מהתכנון במתחם".

 

היכן ינפשו תושבי בני ברק?

בין היתר טוענים בעמותה כי מטרת הפרויקט היא קביעת שטח ציבורי פתוח בגדה הדרומית של הירקון, אך בפועל במדובר בשטחי בנוי בצפיפות, שרק ירחיק ויצור חיץ שינתק את בני ברק משטחים פתוחים.

 

עוד טוענים בעמותה כי המחסור בשטחים פתוחים לתושבי העיר מחייב הקצאת שטח לפארק עירוני עבורם בתוכנית האמורה. הם מציינים כי תושבי העיר נאלצים כיום ללכת מרחקים ארוכים לשטחים פתוחים בעיר רמת גן או לנסוע (אפילו באופן מאורגן) לחורשה ברחוב ולנברג בתל אביב. לפיכך דורשת העמותה בהתנגדות הקצאת שטח בדרום המתחם לפארק עירוני עבור התושבים.

 

נושא נוסף שהעלו המתנגדים הוא נושא התחבורה. הם טוענים כי למרות שתוכניות כוללות אחרות מחייבות התייחסות לאזור כ"מוטה תחבורה ציבורית", התוכנית האמורה מעודדת שימוש בתחבורה הפרטית, ויצור תוספת לעומס התחבורתי הגדול ממילא באזור.

 

לטענתם, הושם בתוכנית דגש על פיתוח כבישים ולא נתיבים לאופניים, שבילים להולכי רגל ותשתיות לתחבורה ציבורית כמו רכבת או רכבת קלה. הדבר גורם לדברי העמותה עול נוסף על תושבי האזור בדמות זיהום אוויר ורעש.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תשוכפל דרומה? קריית עתידים
מומלצים