שתף קטע נבחר
 

בגלל עזה: קמפיין להחרמת חברות אמריקניות

ברשת החברתית פייסבוק, בהודעות SMS ובמנשרים ליד מסגדים ומרכזי קניות מנסים גורמים שונים בעולם הערבי והמוסלמי לעורר חרם נגד מוצרים אמריקנים וחברות כמו מקדונלד'ס וסטארבקס

לפני ימים אחדים החל ברשת החברתית פייסבוק קמפיין נרחב שקורא להטלת חרם על חברות אמריקניות, בגלל תמיכת ממשל בוש בפעולה הישראלית ברצועת עזה. לחרם הצטרפו עד כה אלפי מנויים מכל רחבי העולם.

 

בין החברות שמוזכרות בשמן בקמפיין נמצאות מקדונלד'ס, סטארבקס, פיצה האט, קוקה קולה ויצרנית הסיגריות מרלבורו. העומדים מאחורי החרם טוענים שאם כל המוסלמים בעולם יפסיקו לרכוש מוצרים אמריקנים, המשק האמריקני יפסיד 8.6 מיליארד דולר בחודש.

 

גם מחוץ לאינטרנט ננקטו בשבועיים שחלפו מאז הפתיחה במבצע צעדים נוספים נגד חברות אמריקניות בעולם הערבי. בסוף השבוע האחרון, למשל, הופצו בקרב מנויי טלפון נייד רבים בעולם הערבי הודעות טקסט (SMS) שקוראות להחרים חברות אמריקניות. בהודעות אלו נכתב כי מקדונלד'ס וסטארבקס מתכוונות לתרום רווחים של שבוע לחיילי צה"ל.

 

השמועות התרבו עד כדי כך, שנציגת מקדונלד'ס בעולם הערבי נאלצה לפרסם הודעה לעיתונות בה הכחישה את הדברים מכל וכל. גם סטארבקס, שמפעילה סניפים רבים בעולם הערבי - בעיקר במדינות המפרץ הפרסי - פרסמה הכחשה גורפת של ההודעה, והכחישה גם שמועות לפיהן מנכ"ל החברה היהודי הווארד שולץ הביע תמיכה בפעילות הצבאית ברצועה.

 

ידיעות דומות לגבי שולץ פורסמו במהלך מלחמת לבנון השנייה, ואז עורר העניין סערה גדולה יותר מאשר עתה. גם אז הכחישו בסאטרבקס מכל וכל את הידיעות.

 

אחראי התקשורת בחברת קוקה קולה במלזיה הגיב אף הוא בשאט נפש למסע הנוכחי והצהיר: "חרם כזה לא יסייע לפלסטינים. זה רק יוביל לנזק עבור הכלכלה המקומית".

 

בינתיים אין הצלחה

מאז שהחלה הפעילות הצבאית ברצועה מבצעים גורמים בעולם הערבי והמוסלמי לעורר חרם צרכני עממי על המותגים האמריקנים המובילים גם באמצעות פרסום מנשרים ליד המסגדים או מרכזי הקניות. בינתיים, אפשר לומר שהחרם אינו נוחל הצלחה מבחינת המארגנים. ניסיונות דומים להחרים מוצרים אמריקנים בעבר, שבוצעו בזמן מלחמת לבנון או האינתיפאדה, לא הובילו לפגיעה קשה בהכנסות החברות האמריקניות.

 

חרם צרכנים יעיל יותר התרחש בעולם הערבי בעקבות פרסום הקריקטורות על הנביא מוחמד, אז דווח על פגיעה מסוימת ולתקופה קצרה בהיקף המכירות של חברות דניות בשוק הערבי.

 

ד"ר גיל פיילר הוא מנכ"ל חברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת) ודורון פסקין הוא מנהל אגף המחקר שלה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים