הום סנטר נקנסה ב-200 אלף שקל על הטעייה
בית משפט השלום בראשון לציון גזר קנסות גם על המנכ"ל ושני מנהלי סניפים, שישלמו קנס אישי של 5,000 שקל כל אחד. הרשת הורשעה בהטעיית צרכנים בפרסום, וכן באי-התאמות בין המחירים על המוצרים למחירם בקופה
ברשת הום סנטר הטעו צרכנים לחשוב שמחירי המוצר נמוכים מכפי שהם באמת וישלמו על כך ביוקר: שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אברהם הימן, גזר היום (א') קנס של 200 אלף שקל על הרשת.
מנכ"ל הרשת, דוד ביקובסקי, ושני מנהלי סניפים ישלמו קנס אישי של 5,000 שקל כל אחד. החברה תתחייב על סכום של 60 אלף שלא לבצע שוב את אותן הטעיות, וכל מנהל חתם באופן אישי על התחייבות דומה בגובה עשרת אלפים שקלים.
גזר הדין ניתן לאחר שב-9 בספטמבר 2008, הרשיע בית המשפט את החברה והמנכ"ל בביצוע עבירה מתמשכת של הטעיית צרכנים בפרסום, וכן באי התאמות בין המחירים על המוצרים למחירם בקופה. מגזר הדין שניתן היום עולה, כי נגד הרשת עמדו תשעה אישומים, שצורפו לכדי כתב אישום אחד.
בין המקרים: מהצרכנים הוסתר מחיר הרכבה והובלה של ארון - כדי שהום סנטר תצטייר כרשת זולה יותר ממתחרותיה. באחד האישומים התלונן לקוח על הצעת מחיר מטעה: כאשר הגיע לחנות על מנת לרכוש קומקום שפורסם במחיר נמוך, התברר כי זה אינו זול כפי שפורסם, ובחנות הוצע לו קומקום אחר, זול יותר. במקרה נוסף, מטאטא חשמלי הוצע למכירה בהום סנטר וניכר הפרש בין המחיר שהיה על המוצר עצמו לבין המחיר בקופה.
הגריל שבחוברת הוא לא הגריל שבקופה
הפרשה החלה לפני כשנה בכתב אישום שהגיש משרד התמ"ת נגד הום סנטר, ולפיו, בין השאר, פירסמה החברה גריל מאלומיניום במחיר מבצע של 699 שקל, במקום אלף שקל, בחוברת המבצעים המצורפת לעיתון סוף השבוע. כאשר צרכן ביקש לרכוש את המוצר, הוצע לו גריל נחות יותר, עשוי פח, במחיר שפורסם, ואילו הגריל שבפרסום נמכר בחנות באלפיים שקל ולא בסכום שהובטח. במשפט התברר כי הום סנטר רשמה בחוברת המבצעים ט.ל.ח - טעות לעולם חוזר - בשולי כל עמוד בחוברת, באותיות קטנות.
בפסק הדין קבע בית משפט השלום בראשון-לציון כי סייגים והגבלות לאחריות המופיעים באופן מוצנע ובאותיות קטנות במודעת פרסום אינם תקפים מן הבחינה המשפטית בנושאים של הגנת הצרכן.
השופט אברהם היימן פסק כי משתמע מהוספת ט.ל.ח, שחברת הום סנטר התכוונה לידע את הצרכנים כי הפרטים המופיעים בחוברת המבצעים כפופים לטעויות, ועל הצרכן לדעת שאין לסמוך על הפרסום. עוד קבע, כי נוהג זה פסול ואין בו ממש מבחינה משפטית בתחום הגנת הצרכן.
השופט הימן כתב אז בפסק דינו: "אל מול זכותו של הצרכן לתפוס במבט אחד את המוצר ואת מחירו, ללא דרישה וחקירה, כך חובתו של העוסק - בעלי העסק - המוכר, לא להפריד ולא להותיר לצרכן לחקור האם מעבר למחיר הנקוב של המוצר קיימים תשלומים נוספים".
עונש תקשורתי - לא מספיק
נציגת התמ"ת בבית המשפט, עו"ד טלי קינן מסרה בתגובה לגזר הדין: "חברת הום סנטר הפרה את חוק הגנת הצרכן בחמישה תחומים. בין השאר החברה עברה על החוק במתן מצג שווא של הנחות, הטעתה בסימון מחירים והטעתה צרכנים בהבדלים בין המחיר על המוצר והמחיר בקופה. לכן, בית המשפט החליט שצריך לתת לה קנס גבוה, ואנחנו מקווים שזה ירתיע את החברה עצמה וגם עוסקים אחרים במשק".