גיוס מתנדבים ברשת: אי-שוויון פוליטי חדש?
התמיכה של קהילת הרשת באובמה עשויה להגביה עוד יותר את חסמי הכניסה למשחק הפוליטי בפני כוחות חדשים, היות שהם יצטרכו לגייס תמיכה וליצור קהילה משלהם. האם נוצר מול עינינו אי-שוויון מבני חדש? דעה
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, זכה לכותרות רבות בשל השימוש החדשני באינטרנט במהלך הקמפיין לנשיאות. גם לאחר הבחירות אובמה לא זונח את הקהילה שנתגבשה סביבו אלא ממשיך, ביחד עם אנשיו, לשמור על קשר רציף עם ציבור הבוחרים באמצעות רשתות חברתיות מקוונות ובמגוון כלים אינטראקטיביים אחרים.
אסטרטגיה זו טומנת בחובה סיכונים. לפי סקר של מכון Pew, ציפיות האזרחים האמריקאים מביצועיו של אובמה בתחום הממשל המקוון מרקיעות שחקים. החשש הוא כי ההתפכחות שעשויה להגיע עם הזמן תהיה מעין חרב פיפיות אשר עשויה ליצור אכזבה ולפתח ציניות. אולם אם הערוץ הדו-סטרי באינטרנט בין הבוחרים לנבחרים אכן ישגשג, הוא
עשוי להביא לרווח משמעותי לנשיא הנבחר במערכת הבחירות הבאה, וכתוצאה מכך לחזק את האסימטריה בכוח ובקשרים במערכת הפוליטית.
שומרים על גדודי המתנדבים
מפרסמים רבים שוגים בתפישה כי ניתן להקים קהילה באינטרנט יש מאין, וכי כתוצאה בין לילה הם יקבלו גדודי מתנדבים חדורי מוטיבציה אותם ניתן לגייס לקמפיין למען המותג שברצונם לקדם.
אנשי אובמה יותר חכמים, ובכוונתם לשמר את הקהילה שנבנתה בעמל רב במשך מספר שנים, תוך שמירה על קשר מתמשך וכמעט אינטימי עם המועמד ואנשי הצוות שלו, ותוך שאיבה מתמקדת של מידע מהציבור והתחשבות בו במערכת קבלת ההחלטות. לפי התחזיות הוורודות, אסטרטגיה זו תביא את אובמה לבחירות הבאות עם גדודי מתנדבים שהוכשרו, שותפו ודורבנו לתרום למאמץ המשותף מזה ארבע שנים ומעלה.
אם המתחרים לא יעמדו על המשמר, קהילה זה עשויה להיות מלוכדת, גדושת מוטיבציה וגדולה בסדרי גודל מזו שתעמוד מאחוריהם. יתרה מזו, בעוד שזהות המועמד המתחרה בבחירות לנשיאות עשויה להתברר מספר חודשים לא רב לפני הבחירות, הרי שלאובמה (בהנחה שייבחר שוב מטעם מפלגתו) עשויות להיות ארבע שנים בתפקידו שיוקדשו להקשבה, שיתוף וגיבוש הקהילה.
לא מדובר כאן בהתפתחות שכדאי להקל בה ראש. מן הידועות היא שמועמדים מכהנים (אצלנו, למשל, בבחירות מקומיות) נהנים מיתרון בולט על פני המתחרים בשל הקשרים והערוצים שהספיקו לפתח בזמן כהונתם, ובזכות העובדה ששמם יוצא למרחוק לעומת המתחרים הנזקקים לזמן וכסף רב רק בכדי להיחלץ מאלמוניותם. נראה כי היכולת להקים
ולתחזק קהילת תומכים מקוונת במשך זמן רב לפני הבחירות הינו יתרון מבני נוסף לזכות המועמד המכהן.
חסמים קשים למתחרים
תופעה זו עשויה להגביה עוד יותר את חסמי הכניסה למשחק הפוליטי בפני כוחות חדשים, היות שהם יצטרכו לגייס תמיכה וליצור קהילה, ואילו מאחורי המועמדים הוותיקים עשויה לעמוד קהילה המגבה אותם מזה זמן, וממנה ניתן להפיק רווחים אלקטורליים לפי הצורך.
פרשנים רבים טוענים כי השימוש האינטראקטיבי ברשת מסייע לצמצם את אי-השוויון המובנה בפוליטיקה, לדוגמה בשל היכולות לפנות ל'שגרירים' רבים ברשת על מנת שייצרו הסברה 'מהשטח' במקום לוביסטים עתירי-שכר, ולגייס "כסף קטן-גדול" מתורמים רבים, וכך להתגבר על הבעייתיות העשויה לנבוע ממחויבויות עתידיות של נבחרים למספר קטן של תורמים כבדים. מעניין לראות האם נוצר מול עינינו אי-שוויון מבני חדש, הנוגע ליכולת הקמת הקהילות וגיוס חבריהן לפעולה בעת הצורך – וכיצד ניתן להתמודד איתו.
ד"ר אזי לב-און הוא ראש התמחות מדיה חדשה ודיגיטלית בבי"ס לתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל