פרשת מעדנות: "לא יודעים מאיפה נכנס החיידק"
מנכ"ל מעדנות: "החלטנו לא לשווק מוצרים עד שיתגלה מקור הזיהום - העדפנו את טובת הצרכן". ראש אגף סחר ברבוע כחול: "בשבועיים הקרובים אף אחד לא ייגע במוצרי מעדנות"
עשרות מעובדי חברת מעדנות פשטו אתמול על סניפי רשתות השיווק ואספו מהמדפים מוצרי בשר, בורקסים, מלאווחים, וכמעט את כל מוצרי הבצק שלא נאספו ביום ראשון, בגלל חשש להימצאות חיידק ליסטריה.
מעדנות היא החברה הדומיננטית בשוק מוצרי הבצק הקפואים, ותופסת לפי סטורנקסט כ-45%מקטגוריית המאפים הקפואים והפיצות, המגלגלת כ-372 מיליון שקל בשנה. נתח השוק של שלושת האופים של נטו הוא כ-17.5%, ושל זוגלובק כ-11%. ברשתות השיווק דיווחו על ירידה של עשרות אחוזים במכירות מוצרי הבצק הקפואים בימים האחרונים.
"אין ספק שהקטגוריה כולה תיפגע בשלב ראשון כי הצרכנים מבולבלים, והמתחרים ייהנו מגידול בביקושים," אומרים בענף. בחברת זוגלובק, למשל, כבר הגדילו את כושר הייצור.
"ההערכה שלי היא שבשבועיים הקרובים אף אחד לא ייגע במוצרים של מעדנות ואנשים יילכו לתחליפים, אם כי לענף הבצקים הקפואים לא יקרה דבר. ההשלכות לעתיד תלויות מאוד בטיפול התקשורתי של מעדנות", אמר גרשון וייסמן, ראש אגף הסחר ברבוע כחול. אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל, משוכנע שלא יקרה דבר למעדנות: "הפרשה מהווה תעודת בגרות לתעשייה. זה אינו המקרה הראשון שבו נוקטות החברות צעדים להגן על הצרכנים".
"העדפנו את טובת הצרכן"
תחילתה של הפרשה ביום חמישי שעבר, כאשר למפעל מעדנות הגיעו תוצאות בדיקות מעבדה שנערכו במעבדת בקטוכם לפיצה שמעדנות מייצרת בעבור מותג פרטי קטן בשם "קפואזן". בבדיקות התגלה חשד לליסטריה.
לדברי יענק'לה יערי, המנהל הוותיק של מעדנות, "למרות שמדובר במותג פרטי קטן ובכמויות קטנות, פירסמנו מודעות כבר בעיתוני יום שישי על איסוף המוצרים. בשלב זה קשה לאתר את מקור החיידק, כי בדיקות המעבדה אורכות מספר ימים.
"זה חיידק שנמצא בכל דבר, החל מהקרקע דרך המים וכלה בחומרי גלם, ועד שלא תתקבל התשובה למקור הזיהום החלטנו לא לשווק את המוצרים. זאת למרות שבאפייה מעל חום של 160 מעלות החיידק מושמד. מדובר בנזק כלכלי לחברה, אבל העדפנו את טובת הצרכן".
מעדנות דוגמת מדי חודש 16 מוצרים מקו הייצור, ושולחת אותן למעבדה. ביום ראשון, לאור החשש שהליסטריה יימצא גם בקו הייצור של הפיצות הרגילות, החליטו בשיתוף משרד הבריאות לאסוף פיצות ומקלוני שום שיוצרו מתחילת דצמבר עד השבוע שעבר. החברה הסירה את המוצרים מהמדפים, ואף פירסמה מודעות בעיתונות הקוראות לציבור להימנע מצריכתם.
"עשינו הערכת סיכונים, והחלטנו לשלוח לבדיקת מעבדה מוצרים מכל קווי הייצור שלנו. ומכיון שאנחנו לא יודעים מאין נכנס החיידק, הבדיקות לוקחות מספר ימים והיה חשש שבמחלקות נוספות עלול להימצא החיידק, החלטנו ללכת על הצד הבטוח ולאסוף את המוצרים גם ממחלקות אחרות של המפעל," אמר יערי.
לפי בקשת הבורסה, העריכה מעדנות את ההפסד שייגרם לה כתוצאה מאיסוף זה בכ-10 מיליון שקל. בפועל, ההפסדים לחברה עלולים להיות חמורים יותר, והם גם תלויים בהשקעות שיידרשו לטיפול במיגור החיידק ובשיקום תדמית החברה.
בינתיים הפסיקו בחברה את הייצור לחלוטין, למרות שלא נדרשו לכך עלידי משרד הבריאות. "אנחנו מבצעים בדיקות גם בכל חומרי הגלם הרלבנטיים, בינתיים לא מצאנו בעיות. ואני מקווה שבתוך יומיים-שלושה נוכל לחזור לעבודה," אמר יערי. "לא הסתכלנו על העלות הכלכלית. מעניין אותי לפתור את המשבר ולחזור לשוק עם מוצרים בטוחים. יש דברים שלא סופרים בכסף".
ממשרד הבריאות נמסר אתמול: "כל הפעילות היצרנית במפעל מעדנות הופסקה. נציג המשרד נוכח בעת פעולות ההשמדה של התוצרת שנאספה מדרכי השיווק והשתתף בחקר מקור הזיהום. החזרה לפעילות יצרנית שגרתית תהיה בתיאום עם משרד הבריאות. במקרים שבהם אנשים מבקשים לדעת אם שינוי במצבם הרפואי קשור לצריכת המוצר, הם מתבקשים לפנות לרופא המטפל".
הלקוחות מתקשרים, במעדנות לא עונים / איריס נאור-ליפשיץ
מוקד מרכז השירות של חברת מעדנות כנראה לא עומד בכמות הפניות שמגיעות אליו בעקבות ההיסטריה סביב החיידק שנמצא במוצרים הקפואים של מעדנות. כך למשל אביטל גלוט, תושבת תל-אביב, הנמצאת בשבוע ה-24 להריונה, אכלה אמפנדס של מעדנות ביום רביעי שעבר ולאחר מכן שילשלה והקיאה במשך 24 שעות.
ביום ראשון, בעקבות הפרסומים על הימצאות חיידקי ליסטריה במוצרים הקפואים של מעדנות, חששה גם אביטל כי יש קשר בין אכילת המוצר של מעדנות לבין התסמינים שמהם סבלה. היא פנתה מיד למרכז הלקוחות של מעדנות בטלפון שפורסם בתקשורת, אך לשווא.
"השארתי הקלטה של מספרי טלפון שונים, ולאף אחד מהמספרים לא חזרו מהמוקד של מעדנות. פניתי במקביל למוקד קופ"ח כללית, ושם הסבירו לי כי עליי לגשת מיד להיבדק אצל רופא", אמרה אביטל. רק אתמול, בעקבות פניית "ידיעות אחרונות", יצרה חברת מעדנות קשר עם אביטל.
מחברת מעדנות נמסר אתמול: "למוקד הטלפוני של מעדנות הגיעו בימים האחרונים אלפי פניות של לקוחות. אנו עושים כל שביכולתנו להשיב לכולם במהירות האפשרית. דיברנו עם אביטל והדרכנו אותה, למיטב ידיעתנו, לשביעות רצונה. מעדנות עושה מאמצים גדולים לתת מענה הולם לכל הלקוחות שלה באמצעות המוקד הטלפוני והודעות לתקשורת".
אז מה צריכה לעשות אישה בהריון שחשה ברע עקב אכילת מוצר מעדנות? הגיניקולוג, ד"ר יגאל וולמן אמר אתמול ל"ממון": "יש לפנות לרופא ולבצע בדיקות תרבית צואה ובדיקת דם. במקרים של חום גבוה, יש לפנות למיון".
הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"