שתף קטע נבחר
 

שוק הרכב הגדול בעולם - סין; ארה"ב קורסת

שוק הרכב הסיני עבר בינואר את מקבילו האמריקני, לאחר שמכירות הרכב בארצות הברית קרסו: ג'נרל מוטורס איבדה 49%, פורד 40% וקרייזלר 55%

מכירות הרכב בארצות הברית צנחו לשפל של 27 שנה בינואר, שפל גבוה מהצפוי שדחק את השוק האמריקני לראשונה למקום השני בעולם - אחרי השוק הסיני. שתי יצרניות הרכב האמריקניות שנמצאות בהליך התייעלות וזכו לסיוע ממשלתי בגובה 17.4 מיליארד דולר, הובילו את הירידות: קרייזלר הודיעה על צניחה של 55% במכירות לעומת ינואר 2008, ג'נרל מוטורס ירדה ב-49%.

 

 

התוצאות העגומות הן אחת האינדיקטורים הראשונים לעומק המיתון בראשית שנת 2009, והן מודגשות על-ידי ירידות בקרב החברות החזקות ביותר בשוק. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, איבדה 34% מהמכירות בארצות הברית. ניסאן נפלה בקרוב ל-30%, הונדה ירדה ב-28%. מכירות הרכב בארצות הברית ירדו ב-37% בכלל השוק, ומעמידות את תחזית המכירות השנתית על 9.57 מיליון מכוניות, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1982. המצב גרוע בהרבה אם זוכרים כי מאז אותה שנה, אוכלוסיית ארצות הברית הגדילה עצמה ביותר מ-30%.


מכירות הרכב בארצות הברית נפלו ב-37%, ג'נרל מוטורס איבדה 49%

 

"האמת היא שתעשיית הרכב כולה מוצאת עצמה בעין הסערה הכלכלית", כך אמר בוב קרטר, מנהל מותג טויוטה בארצות הברית.

 

פורד, שנמצאת במצב הטוב ביותר מבין שלוש היצרניות האמריקניות, הודיעה על ירידה של 40% במכירות, ואחד האנליסטים סבור כי פירוש הדבר כי פורד תתקשה להתמודד עם המשבר ללא סיוע ממשלתי. "אפילו עם תמריצים ממשלתיים, ניתן לראות שהלקוחות נזהרים מאוד ברכישות גדולות", כך אמר אנליסט מ-S&P.

 

ג'נרל מוטורס קיצצה את תוכניות הייצור שלה לרבעון הראשון של השנה בקרוב ל-10%, ויחד עם קרייזלר ממשיכה להציע הנחות משמעותיות לקניית רכב חדש במטרה להיפטר מעודפי מלאי. "אנחנו בתוך לוע המפלצת, ויש לנו עבודה רבה לעשות", כך אמר מנהל המכירות הראשי של קרייזלר, סטיבן לנדרי.

 

הקוריאנים דווקא בעלייה

יונדאי וחברת הבת שלה קיה, היו שתי יצרניות הרכב הגדולות היחידות שהצליחו להתחמק מירידת המכירות בינואר. נתוני יונדאי מציגים שיפור של 14%, ואילו קיה עלתה ב-3% לעומת ינואר 2008. יונדאי השיקה לאחרונה מסע פרסום חדשני, שמאפשר לאמריקנים להחזיר מכונית חדשה שרכשו, אם הם מאבדים את מקום העבודה בתוך שנה ממועד רכישת המכונית.

 

"זו תוכנית חכמה מאוד", אומר חזה טופרק, אנליסט באדמונדס. "אנשים חשים חוסר ודאות בנוגע לעתיד, ואם אתה מציע להם שמיכת הגנה שגורמת להם להרגיש טוב בנוגע לעתיד, בנוגע לרכישה שלהם, זה יכול לתרום רבות".

 

האם פורד תצלח את המשבר?

אחת השאלות הגדולות של השוק האמריקני לשנה הקרובה, היא האם פורד הימרה נכון בכך שהחליטה לעבור את המשבר באמצעות מאגר המזומנים האחרון שלה - 24 מיליארד דולר. באופן חלקי, פורד מקווה כי השוק האמריקני יתאושש בחצי השני של 2009, לאחר שחבילות סיוע ממשלתיות שונות יגיעו לציבור ויעודדו רכישת רכב חדש.

 

מבחינה זו, פורד רואה נקודות אור כבר בחודש ינואר: היצרנית מדווחת על התייצבות במכירות רכב באולמות התצוגה, בניגוד לקריסת המכירות לציי רכב. גם מחירי רכב משומש התייצבו, לפי בדיקות שערכו בכירי פורד. "מה שאנחנו רואים כעת זו התייצבות", אומרת אמילי קולינסקי מוריס, כלכלנית בפורד. "אתה חייב להפסיק ליפול לפני שאתה יכול לעלות שוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרייזלר. איבדה 55%
צילום: אלי שאולי
יונדאי. דווקא עלתה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים