מדוע מעכב משרד התחבורה רישיון נהיגה מדורג?
מחקרים בכל העולם מוכיחים כי יישום רישיון נהיגה מדורג חוסך בחיי נהגים צעירים. בכל זאת, ולמרות המלצות של ועדה מיוחדת, משרד התחבורה החליט לעכב אותו עד 2010 ופריסה מלאה של מרכזי לימוד נהיגה חדשים. המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתנגד, מורי נהיגה טוענים כי מדובר בעיקר בניפוח משרות מכניסות למקורבים, אך משרד התחבורה בשלו
תופרים ג'ובים למקורבים או דואגים לבטיחות - למה מתנה משרד התחבורה את יישומו של רישיון הנהיגה המדורג בהקמה של מרכזי לימוד נהיגה חדשים? משרד התחבורה מעכב את יישומו של רישיון נהיגה מדורג, עד שיוקמו מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים) חדשים. זאת, בניגוד לעמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיה אין סיבה לכרוך בין הדברים.
לטענת הרשות, בזמן שאין הוכחה ליעילות מרכזי הנהיגה, אין ספק כי רישיון נהיגה מדורג מפחית את שיעור מעורבות נהגים צעירים בתאונות. מורה נהיגה ותיק: הסיבה העיקרית לקידום מרכזי הנהיגה היא האפשרות לנפח את המערכת וליצור משרות עבור מקורבים.
- נא להכיר: רישיון נהיגה מדורג
המשרד מעכב, הרשות דוחפת
בישיבה שנערכה לאחרונה ברשות, קבע המדען הראשי של הרשות, פרופסור דוד שנער, כי יש ליישם בהקדם האפשרי את רישיון הנהיגה המדורג - תהליך הכשרת נהגים ארוך ומורכב מהנהוג כיום. אלא שמשרד התחבורה מתעקש לעכב את יישום הרישיון עד הקמת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), שאמורים להחליף ב-2010 את שיטת בתי הספר לנהיגה הנהוגה כיום.
בישיבה במשרדי הרשות, הסבירו נציגי משרד התחבורה - ובראשם סמנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי - כי הקמת המל"נים חיונית ליישום מוצלח של רישיון הנהיגה המדורג. אלא שברשות סבורים אחרת: פרופסור שנער הסביר לנוכחים בישיבה, כי בעוד שרישיון הנהיגה המדורג מיושם בהצלחה בעולם, ומוכח כמקטין את שיעור המעורבות של צעירים בתאונות, הרי שלהקמת מרכזי לימוד הנהיגה אין תרומה מוכחת לשיפור הבטיחות בדרכים.
הרשות לבטיחות: "הרישיון המדורג חוסך בחיי נהגים" (צילום: סבסטיאן שיינר)
לאחר ששמע את הצדדים, הורה שר התחבורה לפקידי משרדו לבחון את הפרדת יישום רישיון הנהיגה המדורג מנושא הקמת המל"נים. למרות זאת, פקידי משרדו - ובהם הסמנכ"ל יצחקי ובכירי המחלקה המשפטית - סבורים כי אין להפריד בין שני הנושאים, וכי יש לקדם אותם במקביל.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לפניית ynet בנושא: "הטענה כי שיטת המל"נים נועדה לקדם אינטרסים כלכלים של מקורבים במשרד התחבורה, משוללת כל יסוד. השילוב בין רישיון הנהיגה המדורג ובין המל"ן נעשה מאחר ששני אלמנטים אלה משלימים זה את זה. פרופ' שנער מביע חשש כי בשל הקושי שעלול להיווצר בהעברת החקיקה הרלוונטית, יעוכב פרויקט הרישיון המדורג. אם יהיה צורך בכך, נפעל למציאת פתרונות שיאפשרו לקדם את שני הנושאים במהירות האפשרית".
"הרישיון מציל חיים"
"איני מוצא כל סיבה לקדם את הרישיון המדורג במקביל להקמת והפעלת תשתית המל"נים בישראל", אומר היום ל-ynet פרופסור שנער. "בכל העולם התפרסמו מחקרים המוכיחים כי הרישיון המדורג חוסך בחיי נהגים, בעיקר נהגים צעירים. לעומת זאת, איני מכיר מחקרים דומים לגבי מרכזי לימוד נהיגה. זאת, למעט מחקר הערכה ראשוני שנערך בישראל, ומצדד בהקמת מרכזים אלה. עדיין לא הוכח כי מרכז לימוד נהיגה עשוי לחסוך בחיים, ולהפחית את מספר תאונות הדרכים".
רישיון נהיגה מדורג ישנה באופן משמעותי את תהליך הכשרת הנהגים, בכך שיאריך את התקופה שבה נדרשים הנהגים החדשים לנהוג בלוויית מורה נהיגה או מלווה. שנער סבור כי קידום רישיון הנהיגה המדורג חייב להיות מהיר בהרבה מכפי שקורה בפועל. "איני מבין למה זה לוקח כל-כך הרבה זמן. כבר לפני למעלה משנה, הגישה ועדה מיוחדת את המלצותיה הברורות בעניין רישיון הנהיגה המדורג. כעת, עלול הרישיון להתעכב בגלל הזמן הדרוש להקמת המל"נים, ואין לכך סיבה".
לדברי שנער, יישום הרישיון חייב להתבצע בהקדם האפשרי, וללא כל תלות בעניין המל"נים: "לעומת רישיון הנהיגה המדורג, הקמת תשתית מל"נים נמצאת מבחינתי בסדר גודל אחר לחלוטין מבחינה בטיחותית".
רעיון פשוט?
רעיון המל"נים פשוט לכאורה: החל ב-2010, לימודי הנהיגה יתקיימו במרכזים ייעודיים בלבד, שישלבו לימודים עיוניים ולימודי נהיגה מעשיים. תוכנית הלימודים של המל"נים תהיה אחידה, ותיקבע על-ידי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הפעלת המרכזים תתבצע על-ידי חברות פרטיות, שיעמדו בתקנים שידרוש משרד התחבורה. על-פי התכנון, צפויים להיפתח החל מ-2010 כ-100 מרכזים ברחבי הארץ.
יש לציין כי הוויכוח בנוגע להקמת מרכזי לימוד הנהיגה אינו חדש: תחילתו ב-2004, אז הקים משרד התחבורה ועדת היגוי לקידום הנושא. בצד המתנגדים למל"נים אפשר למצוא מורי נהיגה רבים, שעלולים למצוא את עצמם ללא עבודה לאחר הקמת המל"נים. אלא שגם בצד התומכים אפשר למצוא מורי נהיגה, שסבורים כי המל"נים דווקא יתרמו להעלאת רמת לימוד הנהיגה בישראל. למעשה, אפילו בנוגע לתוצאות ניסוי של משרד התחבורה, במסגרתו הופעל מל"ן בכפר סבא בין דצמבר 2006 ליוני 2007, הדעות חלוקות: מנהל המל"ן הניסיוני פירסם דו"ח חריף, ובו טען כי הניסוי נכשל. מנגד, במשרד התחבורה טוענים כי הניסוי הסתיים בהצלחה מלאה.
"משרות למקורבים"
"משרד התחבורה טוען שהוא רוצה להקים את המרכזים האלה בגלל ריבוי תאונות", אומר ל-ynet דוד יצחקי, מורה נהיגה ותיק. "אבל זה אבסורד - הרי מי שמלמד את מורי הנהיגה ומי שמסמיך אותם להוראת נהיגה, הוא משרד התחבורה עצמו. בנוסף, מי שבסופו של דבר בוחן את התלמיד ומעניק לו את רישיון הנהיגה - גם כאן, זה משרד התחבורה עצמו. ולכן, הבעיה היא לא במורי הנהיגה, אלא במשרד התחבורה".יצחקי, המלמד נהיגה כ-40 שנה, מותח ביקורת חריפה על שיטת מרכזי לימוד הנהיגה המוצעת: "במקום לקחת אחריות ולטפל בבעיות האמיתיות - שהן מבחני הנהיגה העיוניים והמעשיים - משרד התחבורה עושה שינויים קוסמטיים בלבד. בתוכנית המל"נים, הם קובעים מה יהיה השטח של מרכז הלימוד, וכמה מורים יעבדו בו. איך זה קשור לרמת הנהיגה? הם רק מטרידים את כולם, ומטרטרים את תלמידי הנהיגה".
בהתייחסו למניעים העומדים מאחורי הדחיפה של שיטת מרכזי הלימוד, יצחקי סבור כי אי אפשר להתעלם מקיומם של אינטרסים נסתרים - למשל פוליטיים או כלכליים: "הרי ברגע שפותחים מרכזים כאלה, ועושים קורסים למורי נהיגה, אפשר לנפח את המערכת ולתת למקורבים כל מיני משרות".
"הפחתת מספר התאונות"
במשרד התחבורה מודעים לדברי שנער ולטענות שמעלים מורי נהיגה כנגד המל"נים. עם זאת, לדבריהם אין כל ספק כי השיטה החדשה כבר הוכיחה את עצמה במסגרת הניסוי שנערך בכפר-סבא: "פיילוט המל"ן שבוצע ב-2007 לווה על ידי ועדה ציבורית, שקבעה כי הניסוי נחל הצלחה רבה. הוועדה המליצה על יישומו המלא והרחבתו לכל הארץ, במטרה לשפר את רמת הנהיגה בישראל. במקביל לכך נערך מחקר מלווה שתוצאותיו היו דומות - המחקר קובע כי שיעורי המל"ן תרמו תרומה משמעותית ללומדים. מסקנות המחקר מצביעות על שורה ארוכה של יתרונות בהפעלת המל"ן.
בהתייחסות לטענה כי המל"נים ישמשו לקידום מקורבים, אומרים במשרד כי "הטענה כי שיטת המל"נים נועדה לקדם אינטרסים כלכלים של מקורבים במשרד התחבורה, משוללת כל יסוד. המל"ן הוכיח את הצלחתו, ואין בסיס לניסיון לייחס למל"ן שיקולים אחרים".
בנוגע לקידום הרישיון המדורג במקביל למל"נים, מסבירים במשרד כי "השילוב בין רישיון הנהיגה המדורג והמל"ן נעשה מאחר ששני אלמנטים אלה משלימים זה את זה. בנוסף לכך קיים קשר טכני בין שני הנושאים כאשר המל"נים הם 'התחנה' שבאמצעותם תבוצע ההדרכה לקראת הליווי. פרופ' שנער אינו מתנגד למל"נים לכשעצמם, אלא מביע חשש שבשל הקושי שעלול להיווצר בהעברת החקיקה יעוכב פרויקט הרישיון המדורג. משרד התחבורה מודע לדבר, ואם יהיה צורך נפעל למציאת פתרונות שיאפשרו לקדם את שני הנושאים במהירות האפשרית".