ביה"ד: להפסיק שביתת הרכבת; נוסעים: שערוריה
בית הדין הורה לעובדי הרכבת השובתים לשוב מייד לעבודה, אך אלה כלל לא הופיעו לדיון - ויקבלו הזדמנות נוספת להתייצב ב-13:00. חיילת: "אני לא יודעת מה לעשות עכשיו, איך אחזור הביתה?" סטודנט: "הם פוגעים דווקא באוכלוסיות חסרות אונים"
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה הוציא הבוקר (יום ה') צו מניעה ארעי, המורה לעובדי הרכבת לשוב מיד לעבודה סדירה, לאחר שפתחו הלילה בשביתה. הדיון התנהל במעמד צד אחד, שכן נציגי העובדים לא הגיעו לדיון, ונטען כי לא ניתן לאתרם מאז שעות הלילה. דיון נוסף נקבע ל-13:00.
בדיון בבית הדין התברר כי העובדים השביתו למעשה את הרכבות באזור הצפון בלבד, אך הנהלת הרכבת נאלצה להשבית את השירות בכל רחבי הארץ מטעמי בטיחות. נציגי הנהלת הרכבת אמרו כי באופן פתאומי "נעלמו" אמש כל חברי הוועד מבתיהם ולא ניתן היה למסור להם את הזימונים לדיון בבית הדין לעבודה. לדבריהם, הצו חיוני שכן החזרת פעילות הרכבות לסדרן נמשכת זמן רב.
התחנה הסגורה בבאר-שבע (צילום: הרצל יוסף)
נציג ההסתדרות אמר, כי השביתה התקיימה שלא על דעת ההסתדרות והיא פרצה ללא שהוכרז סכסוך עבודה כחוק. אף הוא ציין כי לא הצליח במהלך הלילה ליצור קשר עם חברי הוועד. לדבריו, "ההסתדרות עומדת לפעול בכל הכלים שיש לה על מנת להטיל את מרות ההסתדרות על חברי מועצת העובדים... עד לפנייה להדחה ממועצת העובדים על פי החלטות ועדות המשמעת".
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, רמי כהן, קבע כי מפני שהעיצומים לא נערכים כחוק - כפי שציין נציג ההסתדרות - החוק אינו מגן על השובתים. כמו כן קבע השופט כי הפרת הצו עלול להיחשב ביזיון בית המשפט
מהנהלת הרכבת נמסר: "כל עובדי הרכבת חייבים לחזור לעבודה תקינה ולאפשר המשך נסיעתן של כל הרכבות ללא כל הפרעה, וכן להמשיך בעבודות הנעשות באופן שגרתי ללא כל עיצומים".
הנוסעים זועמים
בינתיים, נוסעים רבים זועמים, שכן האות לתחילת השביתה ניתן 20 דקות לאחר חצות. "אני לא יודעת מה לעשות עכשיו, איך אחזור הביתה?" אומרת ל-ynet תמר, חיילת המתגוררת בצפון ומשרתת בתל-אביב. "התעוררתי בבוקר, קיבלתי הודעה מחברה שיש שביתה ונבהלתי. אני אכולת חרדה שלא יהיה לי היום איך לחזור הביתה. זה לא בסדר שבוחרים בכוונה את היום הכי לחוץ, בו כל החיילים חוזרים הביתה. זה מונופול שמנצל לרעה את כוחו על חשבון האזרח הקטן".
גם שי, חייל המשרת בתל-אביב ומתגורר בראשון-לציון, זועם: "זאת שערורייה שהם שובתים בלי התראה מראש. המינימום שהם יכולים להפגין כלפי הנוסעים הקבועים שלהם זה להודיע על כך מראש, כדי שיוכלו להיערך וכדי שחברות האוטובוס ידעו להתמודד עם העומס המטורף שצפוי להן. הם לא מרוויחים כלום מהשביתה הזאת, רק מקבלים אנטגוניזם מהציבור. באף מדינה מתוקנת בעולם המערבי לא עושים דברים כאלה. משרד תחבורה מתוקן היה אמור למנוע את הבושות האלו. לא שאני אפסיק לנסוע איתם עכשיו, אין כל כך ברירה אחרת".
"בכלל לא ידעתי על השביתה"
נדב, סטודנט באוניברסיטת תל-אביב המגיע למקום לימודיו ברכבת, איחר הבוקר לבחינה. "לא ידעתי על זה בכלל. התארגנתי כרגיל, יצאתי לתחנת הרכבת וכשהבנתי מה קורה חשכו עיני. זאת דמגוגיה, אני לא מבין מה יוצא להם מזה? הם יורים לעצמם ברגל, פוגעים דווקא באוכלוסיות חסרות אונים כמו סטודנטים וחיילים. האוטובוסים מפוצצים, זה מגוחך - למה לא עושים משהו כדי למנוע את זה?", הוא אומר.
תור ארוך לאוטובוס מבאר-שבע לתל-אביב (צילום: הרצל יוסף)
אהרון, תושב מודיעין שעובד בתל אביב, נוסע לעבודה מדי יום ברכבת. "קמתי בבוקר, פתחתי את המחשב וב-ynet ראיתי פתאום בכותרת 'שביתה פראית'. רצתי מיד לתחנת האוטובוס. אנשים פה בטירוף, אי אפשר להבין מה הולך פה. אי אפשר להכניס לתחנה סיכה. בוא נגיד שלעבודה אני כבר לא אגיע בזמן, אם בכלל. שביתה היא צעד לגיטימי, אבל לא כשלא מתריעים על זה מראש. הרכבת איבדה הרבה הרבה מניות בהחלטה הזאת. בהתחשב בכך שהאלטרנטיבה של האוטובוסים לא ממש קיימת - הוכח רשמית שבמדינת ישראל אין תחבורה ציבורית".
אברהם פלץ ממודיעין שמע גם הוא על השביתה לראשונה ב-8:00 בבוקר. "לפגישה ב-10:00 אני כבר לא אגיע", הוא זועם תוך כדי שיחה מהאוטובוס.
"יש פקקים היסטריים. היכולת השערורייתית הזאת של קבוצת אנשים עם הרבה מאוד כוח להזיק בלי שום סמכות, ללא כל נשיאה בתוצאות ובנזקים שהם גורמים לאנשים אחרים - היכולת הזאת פשוט בלתי נסבלת. צריך לפטר אותם לאלתר, להעמיד אותם לדין על כל הנזקים שהם גורמים למאות אלפי אזרחים. זה ניצול לרעה של כוח שלא הוענק להם בשום דין. הם בסך הכול עובדים בחברה ציבורית שמשלמת להם סכומים מאוד גבוהים ובסוף עוד מנצלים את כוחם לרעה. צריך לעשות להם מה שמרגרט תאצ'ר עשתה בבריטניה - לפרק כל ארגון מקצועי שיכול להשבית מדינה, ולא משנה אם זה מקורות, חברת החשמל או נתב"ג".