"אישור תקנות הפיצויים יפגע במפעלים ועסקים"
עו"ד יואב ביין, שמייצג מפעלים ועסקים שנפגעו במהלך מבצע עופרת יצוקה, פנה לשר האוצר וליו"ר ועדת הכספים בבקשה לעצור את אישור התקנות. לטענתו, בנוסח הנוכחי התקנות אינן מספקות טיפול נאות לגורמים שסבלו, והן עשויות לגרום עוול לניזוקים רבים. התגובה לטענות תינתן היום בדיון בוועדה
לקראת הדיון בוועדת הכספים היום (א') על תקנות הפיצויים לעובדים ומעסיקים מאזור הדרום שנפגעו מהמצב הביטחוני בתקופה האחרונה, מבקש עו"ד יואב ביין מחיפה, המייצג עשרות מפעלים ובעלי עסקים מהדרום שניזוקו במהלך מבצע עופרת יצוקה לעצור את אישור התקנות, וטוען כי שולחיו ייפגעו קשות אם לא יוכנסו להן תיקונים מהותיים.
ביין שטח את טענותיו בסוף השבוע במכתבים ששלח לשר האוצר רוני בר-און, יו"ר ועדת הכספים ח"כ אבישי ברוורמן, ולגורמים נוספים המעורבים בנושא.
עו"ד ביין, מומחה לנושא, היה מעורב לא מכבר בהכנת חוק הפיצויים לשדרות
ועוטף עזה, אשר חל על הישובים בתחום שבעה ק"מ מגבול הרצועה. הוא מציין בין היתר כי הנפגעים תושבי האזור הזה, למודי סבל הקסאמים, שתביעותיהם טופלו קודם, יקופחו בתקנות החדשות לעומת בעלי עסקים מהשטח המורחב (בטווח 40 ק"מ) שעליו יחולו התקנות.
"התקנות אינן טובות וללא תיקון הפרצות והבעיות שעולות מהתקנות לא יהיה בהן כדי לתת את הטיפול המגיע לכל אותם הגורמים שסבלו, והן יעשו עוול לניזוקים רבים", מתריע עו"ד ביין.
"הרשות יכולה להתערב בחישוב הנזקים"
בראש טענותיו מעלה ביין את העדרו של "מסלול אדום" לפי בחירת הנפגעים שיבקשו לחשב את הפיצויים לפי הנזק הממשי שנגרם להם (כפי שהיה במלחמת לבנון השניה), במקום לפי הנוסחאות הסטנדרטיות של פיצויים על בסיס השכר לעובדים או מחזור העסקים ("מסלול ירוק"). הנוסחאות מחייבות את כל הנפגעים ללא אפשרות של ברירה, למי שהנזק נגרם לו בדרך אחרת מהנוסחה האחידה.
חמור מזה, טוען ביין כי תחת הרושם של "מסלול ירוק" מסתתר באחת ההגדרות שבמבוא לתקנות פרמטר "שהופך את המסלולים הירוקים לאדומים". הוא מתייחס להגדרת "השווי של נזק מלחמה עקיף שנגרם לעסק", המאפשרת לניזוק לבחור בין שלושה גורמים. הוא טוען כי הברירה "מאפשרת לרשות המסים להתערב בחישוב הנזקים כאוות נפשה כמעט".
"הרשות יכולה להתערב ולטעון שירידה מוצהרת של מחזור העסקים כתוצאה מהמלחמה נובעת למעשה מירידת שערי המטבע, או שהכל קשור בשינוי המחירים של חומרי הגלם. לדבר זה אין סוף, וכך בכסות של "מסלול ירוק" יש "מסלול אדום" שהתקרה שלו היא הפיצוי שנקבע בנוסחה הירוקה", טוען עו"ד ביין, ודורש לכלול את ה"מסלול האדום" של נזק ממשי או למחוק את ההגדרה.
"נוסח שרירותי שלא נותן מענה לכלל הנזק"
עוד הוא מתריע נגד התקנה המקוממת שלא מזכה בפיצויים על הפסדים שנגרמו כתוצאה מהפסקות עבודה שנמשכו פחות משעה אחת. "הגדרה זו פוגעת במעסיקים שעשו כל שביכולתם להמשיך להפעיל את העסק". הוא מצביע על עסקים רבים שנפגעו מהפסקות עבודה בשל אזעקות "צבע אדום" שהיו רק 40 דקות.
עו"ד ביין מציין כי בהוראת השעה לפי החוק הקודם ניתן היה לתבוע פיצוי על כל הפסקת עבודה (בעלי מפעלים הצדיקו גישה זו מאחר שהשבתה והפעלה מחדש של פסי ייצור בשל אזעקה גוזלת כפליים ויותר זמן ממשך האזעקה בפועל). "החשוב ביותר הוא שעסקים יעשו פעולות להקטנת הנזק. לא לתת פיצוי למי שהמשיך לעבוד למרות המצב נוגד את האינטרס הציבורי".
עוד הוא מתריע כי הגדרת "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" תגרום לכך שעסקים רבים לא יזכו בפיצויים למרות שעובדיהם נעדרו ונגרם להם נזק בשל כך. זאת בגלל שעובדים רבים נעדרו בשל אי הבנת הוראות פיקוד העורף או בשל פחד.
"זהו נוסח שרירותי שמלכתחילה לא נותן מענה לכלל הנזק. הפחתת היכולת לקבל פיצוי בגלל תנאים מסורבלים כאלה גם היא עומדת בניגוד לאינטרס הציבורי ולמה שהיה במלחמת לבנון השניה", טוען עו"ד ביין. עוד הוא מציין כי בתקנות אין כל התחייבות של רשות המסים לשלם מקדמות או לפסוק בתביעות תוך 14 יום אף זאת כפי שהיה בעבר.
הוא תוקף גם את ההוראה שמקפחת את תושבי עוטף עזה בתביעות פיצויים לפי התקנות החדשות על מה שארע להם בסוף 2008, בדרכים פחות גמישות ומתחשבות שהיו פתוחות לפניהם בחוק הקודם לקבל פיצויים על נזקים שנגרמו להם במהלך השנה.
"נפגע שקיבל בתחילת השנה פיצוי על הוצאות שהיו גדולות מההכנסות, לא יוכל היום לתבוע פיצויים על הפרשים לרעתו במחזורי העסקים, רק בגלל שכאילו עשה בחירה שגויה בתחילת השנה. לא הוגן לחייב אותם לצפות את העתיד, מה שמשאיר הרבה מקום למשחק רולטה", מסיים עו"ד ביין את טענותיו.
רשות המסים תגיב על טענות אלה ועל כל דברי הביקורת שיעלו מחר בדיון בוועדת הכספים.