שתף קטע נבחר

להעלות את הצלת המשק לראש סדר היום

הגרעין האיראני והטרור החמאסי מסוכנים פחות מקריסה של אלפי עסקים והרחבת מעגל האבטלה לרבבות מחפשי פרנסה. כל ממשלה שלא תתגבש צריכה להפסיק לבזבז זמן על משחקי אגו, ולהעביר את ההתמודדות עם המשבר למקום הראשון בסדר העדיפויות, לפני המצב הביטחוני

התיקו בין קדימה לליכוד מצמצם את האופציות של הרכב הממשלה הבאה, וגם את התשובות לשאלות מי ינווט את המשק בשנה שנתיים שנותרו עד לבחירות הבאות, ולשינוי הנדרש בשיטת הממשל. התקופה הקצרה איננה הימור על סיכויי הישרדות הממשלה. זהו פרק הזמן המירבי הנתון להוצאת המשק מהמשבר הכלכלי. כל סחבת רק תעמיק את הבוץ שבו התחלנו לשקוע בעקבות המשבר העולמי, שיהפוך לסכנה קיומית לחברה ולמדינה.

 

 

התרחישים מהם נגזרות האופציות הם בקליפת אגוז: ממשלת אחדות קדימה-ליכוד בראשות ציפי לבני או ביבי נתניהו, או ברוטציה ("ממשלת צי-בי" או "ממשלת בי-צי"), עם שותפים כמו העבודה ואחרים, למעט ליברמן, וממשלת ימין בראשות נתניהו. כל הסיכויים הם לטובת האחדות, שגם הנשיא פרס יחתור אליה בסבב ההתייעצויות - אם לא יבואו אליו עם עסקה גמורה. בכל תרחיש הבעיה תהיה סביב חלוקת התיקים הבכירים - ביטחון, אוצר וחוץ.

 

תרחיש א'

ממשלת צי-בי: אין לקדימה מועמד כלכלי בולט לתיק האוצר, למעט השר המכהן רוני בר-און, שהיה המועמד של לבני אלמלא השותף שנכפה עליה. לפיכך, נתניהו הוא המועמד המוביל - מבין עניין ובעל ניסיון. שאול מופז או אהוד ברק יקבלו את הביטחון, ותיק החוץ ישאר בשליטתה של לבני, תחת שר מנאמניה. בר-און ישמח לפיצוי של תיק המשפטים.

 

תרחיש ב'

ממשלת בי-צי: תחת נתניהו, לבני עשוייה להיות המועמדת המובילה לתפקיד שרת האוצר (הוא מינה אותה למנהלת רשות החברות הממשלתיות ב-1996, ואח"כ צברה ניסיון בייזום פרויקטים בינלאומיים בתפקיד השרה לשיתוף פעולה אזורי תחת ראש הממשלה אריאל שרון). היא תקבל את האוצר בתנאי שנתניהו לא ינשוף בעורפה כמן שר-על כלכלי. כך היה קורה אם הליכוד היה מקבל את התיק, והשר המיועד היה יכול להיות הלשעברים סילבן שלום או דן מרידור.

 

ללא שותף פוליטי כפוי, נתניהו היה מחפש גם כוכב חיצוני. הוא כבר גישש אצל נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, אבל פישר לא יהיה זמין לפני תום כהונתו ב-2010, וגם אז רק אם לא יכהן קדנציה שניה כנגיד. מועמדים חיצוניים אחרים הם שלמה נחמה - לשעבר יו"ר הפועלים, ואהרון פוגל - יו"ר הוועדה המייעצת של בנק ישראל ולשעבר מנכ"ל האוצר.

 

תרחיש ג'

ממשלת ימין: השותף הבכיר אביגדור ליברמן צפוי לדרוש את תיק הביטחון, אבל אם נתניהו יתעקש על בוגי יעלון, ליברמן יתפשר על תיק האוצר. תחת השר ליברמן, יהיה לפחות מועמד מוביל למנכ"ל האוצר - ד"ר ירון זליכה, מי שהיה החשב הכללי, שבתקופה שכיהן כמינוי של נתניהו ותחת ראש הממשלה אולמרט התקרב לליברמן.

 

כל הנ"ל על קצה המזלג. רשימה חלקית. מוקדם להמר היום על מועמד זה או אחר. כל הימור הוא רק שעשוע וירטואלי. תהליך הרכבת הקואליצה יכול להוליד התפתחויות נוספות. בממשלת ימין, למשל, אל תתפלאו אם יתמודד על תיק האוצר גם אלי ישי (ש"ס). ניתוחים או הימורים סבירים יותר יבואו בקרוב. בינתיים, הנה קצת חומר נוסף למחשבה על האילוצים שיעצבו את הפנים והדרכים של הנפשות הפועלות.

 

המערכת חייבת להתעלות על עצמה

השאלה מי יהיה שר האוצר הבא פחות משמעותית היום מאשר המדיניות שיפעיל, ומהיכולת של ראש הממשלה בקבינט הכלכלי-חברתי לתרום לגיבוש התשובות ולתת לו את הגיבוי למהלכיו. השר והראש הראויים חייבים להיות קרוצים מהחומר הסמכותי, השקול, ובעל הרגישות החברתית והאופקים הרחבים. שר אוצר שיהיה ברירת מחדל קואליציונית עלול להפקיר את המגרש לדרג המקצועי של המשרד, כולם שחקנים מצויינים, אבל שליטים שמרנים, שאופקיהם כקוטר החור שבגרוש.

 

המערכת הפוליטית חייבת להתעלות על עצמה ולהעלות את הצלת המשק לראש סדר היום והשיח הציבורי. העיסוק בענייני הביטחון יכול להידחות למקום השני. כי ביטחון צבאי לא יהיה ללא התייצבות הביטחון החברתי כלכלי. חיזוק הביטחון הזה מחייב את המערכת כצעד מיידי לכפר על המחדל שלה שמנע בחוסר אחריות את העברת תקציב 2009 במועדו. עכשיו הם נדרשים לגבש ולאשר (תוך 45 יום בלבד, כולל בכנסת) תקציב חדש, הרלוונטי לתנאי השעה.

 

המשבר הכלכלי כבר במצב מלחמה

הגרעין האיראני והטרור החמאסי מדאיגים, אבל הרבה פחות מסכנת הקריסה של אלפי העסקים והרחבת מעגל האבטלה לרבבות מחפשי פרנסה. בנק ישראל התריע על כדור השלג של המיתון בייצוא וההפסד המעמיק בהכנסות ממסים שמתגלגל עוד מסוף השנה שעברה, וממדיו הסופיים מי ישורן.

 

לסיכונים הביטחוניים שמורות תשובות מוכנות, ולהפעלת הכלים דרושה רק ממשלה מלוכדת שמסוגלת לקבל החלטות אמיצות על הביצוע בעיתוי הנכון. לסכנה הכלכלית אין אפילו תשובות, ודאי לא יצירתיות. שכחו או השכיחו אותה במתכוון ביריד ההבלים של מערכת הבחירות. הממשלה היוצאת הגיבה מאוחר מדי ומעט מדי. המפלגות הגדולות הפריחו רק אמירות סתמיות או הבטחות ללא כיסוי.

 

בעלי ההבטחות היפות מלפני הבחירות שייתכנסו לממשלה הבאה יתביישו להעלות אותן, כשיעמדו מול השוקת השבורה של תקציב לא גמור. הוא כבר חורג במיליארדים מהתקציב שעבר בממשלה היוצאת, והממשלה החדשה תיאלץ להתמודד גם עם גירעון, שכבר תפח בגלל המשבר והלחימה בעזה לעשרות מיליארדים.

 

המשבר הכלכלי כבר במצב מלחמה, המחייב ממשלת חירום מקיר לקיר. די לבזבז את הזמן על משחקי אגו וקואליציות של כיסאות מוזיקליים ילדותיים, השוטפים את המוח הציבורי מרגע סגירת הקלפיות.

פורסם לראשונה 11/02/2009 18:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ממשלת צי-בי או בי-צי?
צילום: AP
מומלצים