ג'נרל מוטורס שוקלת פשיטת רגל מסודרת
יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם שוקלת להגיש בקשה להגנה מפני נושים ("פרק 11"), ולהקים חברה חדשה בלי "נכסים בעייתיים" - כך מדווחת התקשורת בארה"ב. ובינתיים: אובמה מתקדם בתוכנית הסיוע
ג'נרל מוטורס, העומדת בפני תאריך יעד להציג תוכנית לשימוש בכספי החילוץ של הממשל עד מחר (יום ג', ה-16.2), שוקלת הגנה מפני נושים ("פרק 11") במהלך של פשיטת רגל מסודרת. מהלך זה יוביל בסופו של דבר להקמת חברה חדשה, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל. ובינתיים, סוכנות הידיעות AP מדווחת כי הנשיא הטרי ברק אובמה מתקדם בגיבוש תוכנית הסיוע שלו לתעשיית הרכב.
על-פי הדיווח, אובמה מתכנן הקמת מעין רשות מפקחת לתעשיית הרכב, שתהיה אמונה על יישום תוכנית התייעלות ליצרניות הרכב. זאת, במקום "קיסר הרכב" שהוצע בתחילה, אדם אחד שישלוט בנעשה בתעשיית הרכב. על חילוץ ג'נרל מוטורס וקרייזלר מהבוץ יופקדו שר האוצר טימותי גייטנר ומנהל מועצת הכלכלה הלאומית לורנס סאמרס, יחד עם פאנל ממשלתי, כך אמר אתמול (א') בכיר בממשל.
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. מתקדם לקראת גיבוש תוכנית הסיוע לתעשיית הרכב (צילום: AP)
ג'נרל מוטורס שוקלת כל אופציה
עד שהסיוע יגיע, ב-GM שוקלים כל אפשרות ליציאה מהמשבר. "תוכנית אחת כוללת פשיטת רגל שתאגד את כל נכסי GM, כולל כמה מותגים אמריקנים וחברות בת בינלאומיות, לחברה אחת", כך נטען בעיתון. "הנכסים הלא רצויים יפורקו, או יימכרו תחת הגנה של בנק פשיטות רגל. חוזים והתחייבויות מול מחזיקי אגרות חוב, ספקי חלפים, סוכנים וארגוני העובדים, ייבחנו מחדש". הוול סטריט ג'ורנל טוען מפי "אנשים הקרובים לנושא", כי ג'נרל מוטורס עשויה לבקש גם תוספת לחבילת הסיוע הממשלתית. היצרנית סרבה להגיב לפרסומים, כך על-פי הדיווח.
לג'נרל מוטורס וקרייזלר נקבע תאריך יעד להגשת תוכניות התייעלות לממשלה, שיוכיחו כי באפשרותן להחזיר 17.4 מיליארד דולר שהוקצו להם במסגרת חבילת סיוע. יצרניות הרכב סובלות בגלל הירידה התלולה במכירות הרכב בארצות הברית - שצנחו בינואר לרמתן הנמוכה ביותר זה כמעט שלושה עשורים.
ג'נרל מוטורס נמצאת במגעים עם מחזיקי אגרות חוב ועם ה-UAW (עובדי תעשיית הרכב המאוחדים), במטרה להגיע להסכמה על תוכנית התייעלות שתמחוק חובות בסך 28 מיליארד דולר מהם סובלת היצרנית, כך אמרו מקורות לסוכנות הידיעות רויטרס. עם זאת, הסיכויים שהסכמה כזו תושג עוד היום, נראים נמוכים למדי.
ג'נרל מוטורס הכריזה לאחרונה על כוונתה לפטר 10,000 עובדים ברחבי העולם, 14% מכוח האדם העומד כיום לרשותה. בנוסף הכריזה על קיצוץ בשכר מרבית עובדי הצווארון הלבן בארה"ב, והציעה חבילות פרישה ל-62,000 עובדים המיוצגים על-ידי ה-UAW.
בנוסף, מנסה GM למכור את מותגי האמר וסאאב, וטוענת כי היא בוחנת אפשרויות שונות לגבי מותג סאטורן.