האם צריך לסגור את כביש 431?
רק נפתח, וכבר עלול להיסגר. כביש 431 החדש הושק בקול תרועה רמה לפני כשבועיים בלבד, תוך הבטחה כי מדובר באחד הכבישים הבטוחים במדינה. אלא שכבר אתמול (ד') הובהר כי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), חושדת כי בכביש עלולים להיות ליקויים בטיחותיים. החברה המקימה: "מע"צ לא הצביעה על ליקויים כלשהם"
נהגים, שימו לב: מע"צ חושדת כי בכביש 431 החדש, שנפתח לפני שבועיים בלבד, עלולים להיות ליקויים בטיחותיים. החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) פנתה אתמול (ד') למשרדי התחבורה והאוצר, בבקשה כי יעכבו העברת תשלומים לזכיינית כביש 431, חברת דניה סיבוס. זאת, מאחר שבחברה חושדים כי קיימים לכאורה ליקויים בטיחותיים בכביש. ברקע הפנייה למשרדי הממשלה, עומד חשד כי חלק ממעקות הבטיחות בכביש הותקנו שלא בהתאם לתקנים הנדרשים, וכי התקנתם בוצעה על-ידי מתקינים שלכאורה אינם בעלי הסמכה.
מהחברה הלאומית לדרכים נמסר ל-ynet בתגובה: "לאור הטענות שהועלו בעתירה (נגד פתיחת הכביש, ש.ה) - ועל אף שהעתירה נדחתה - נקטה החברה משנה זהירות, ודרשה מהזכיינית להתייחס לכל אחת מהטענות והליקויים, שנפרשו בעתירה. הבירורים בעניין מצויים בעיצומם. החברה הלאומית לדרכים, מתוקף היותה הרשות הממונה, תבצע בדיקות הבטחת איכות קפדניות ותפעיל את סמכויותיה, זכויותיה והסעדים המוקנים לה על פי הסכם הזיכיון ועל פי כל דין, על מנת להבטיח עמידה של הזכיינית בתקנים המחמירים ביותר - ומילוי כל התחייבויותיה על פי הסכם הזיכיון".
כביש 431 החדש. האם בעיות בטיחותיות יביאו לסגירתו? (צילום: יוסי צבקר)
מהזכיינית, חברת דניה סיבוס, נמסר היום ל-ynet בתגובה, כי לא שמעו על פניית מע"צ למשרדי התחבורה והאוצר: "אנחנו למדים על כך מהתקשורת, ומנסים להבין מה מעמדו של מכתב כזה. מע"צ לא הצביעה על ליקויים כלשהם, אלא רק ביקשה מסמכים נוספים בעניין מעקות הבטיחות". בחברה גם טוענים כי "מדובר בנדבך נוסף במסכת ההשמצות מצד החברה, שתביעתה לסגור את הכביש נדחתה בבית המשפט. חברה זו, שנמצאת בסכסוך עסקי עם דניה, דואגת להזרים דיסאינפורמציה - הן לגורמים מקצועיים והן לתקשורת. כביש 431 הוא מהכבישים הבטוחים בישראל".
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר ל-ynet כי הנושא נמצא בבדיקה.
300 מיליון שקל בסכנה
בפנייה הרשמית לסגן החשב הכללי באוצר ולסמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, ביקשה החברה לעכב תשלומים לזכיינית - בחודש הבא אמורה הזכיינית לקבל מהמדינה קרוב ל-300 מיליון שקל. הסיבה לפניית מע"צ: בקשתה לקבל הבהרות בעניינים בטיחותיים, נענתה באופן בלתי מספק. למעשה, עולה חשש כי בכמה מקרים התקבלו מהזכיינית דיווחים שאינם נכונים. לכן, החליטה מע"צ לנקוט מספר צעדים, ובהם עיכוב העברת יתרת מענק ההקמה, וכן בדיקת זכאות הזכיינית לקבל תשלום עבור חלק מתקופת הפעלתו.
הבעיות שהובילו את מע"צ לפנות למשרדי האוצר והתחבורה נוגעות להתקנת חלק ממעקות הבטיחות, וכן לתהליך בקרת האיכות של ההתקנה. עם זאת, בחברה מציינים היום כי אין סיבה לסגור את הכביש, וכי אין חשש לבטיחות הנהגים.
ראוי להזכיר כי יום לאחר פתיחת הכביש, הוגשה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים עתירה דחופה, בבקשה להוציא צו סגירה מיידי לכביש. העתירה, שהוגשה על-ידי חברה העוסקת בהתקנת מעקות בטיחות, טענה כי בכביש 431 קיימים קטעים בהם המעקות לא נבדקו כראוי. עם זאת, העתירה נדחתה על הסף, בנימוק כי לא מוצו ההליכים המנהליים הראויים.
בעיות בשילוב המגזר הפרטי
כביש 431, שנחנך לפני שבועיים בלבד - ומחבר בין ראשון לציון ומודיעין - הוא פרויקט התחבורה הראשון המבוצע בשיטת PFI: חברה הזוכה במכרז ציבורי, מקימה את הכביש ומתחזקת אותו במימונה המלא - ובתמורה מקבלת מהמדינה מענק הקמה ותשלומים שנתיים במשך תקופה של 25 שנה. במקרה של כביש 431, הזכיינית היא חברת דניה סיבוס, שצפויה לקבל מהמדינה סכום של כ-140 מיליון שקל מדי שנה - עד תום החוזה. ראוי לציין כי למרות שסלילת הכביש בוצעה על-ידי הזכיינית, גם לרשות הציבורית יש אחריות. מע"צ שימשה כרשות הממונה. מטעם המדינה על ביצוע כל שלבי ההסכם, ומתוקף תפקידה גם ניהלה ופיקחה על כל עבודות ההקמה.
שילוב המגזר הפרטי בפרויקטים ציבוריים, עלול להתברר כבעייתי. בדו"ח מבקר המדינה בעניין פרויקט הרכבת הקלה בירושלים - המבוצע בשיתוף המגזר הפרטי, אם כי בשיטת מימון והקמה שונה - נמתחה ביקורת חריפה על משרדי הממשלה המנהלים פרויקטים משותפים.
הטענות התמקדו בבעיות של היעדר ביקורת וליקויי ניהול, שהביאו לחריגות משמעותיות מהתקציב ולעיכובים מרובים בביצוע. מסקנת המבקר הייתה חד-משמעית: "על משרדי האוצר והתחבורה לבחון ללא דיחוי אם נכון להמשיך במודל העבודה הזה של שיתוף המגזר הפרטי בפרויקטים של פיתוח תשתיות".