שתף קטע נבחר
 

כביש 431 יתוקן החל ממחר

המדינה החליטה: ציר התנועה המודרני ביותר בישראל, כביש 431, אינו בטוח לנסיעה עקב מעקות בטיחות לקויים. על חברת דניה-סיבוס שבנתה את הכביש, להתחיל מיידית בתיקון. מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אומר היום (ד') ל-ynet: "זה צעד דרמטי, אך הבטיחות קודמת לכל"

משרד התחבורה הכריע: לכל אורך כביש 431 יותקנו מעקות בטיחות זמניים, עד שיתוקנו ליקויים בטיחותיים במעקות קיימים. בישיבה שהתקיימה היום בבוקר (ד'), הורה מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, גדעון סיטרמן, לפקידי משרדו והנהלת מע"צ, לדרוש מזכיינית כביש 431 להתקין מעקות בטיחות זמניים לכל אורך הכביש. סיטרמן הנחה לדרוש תשובה מהזכיינית בעניין עד מחר (ה') ב-08:00. אם לא תתקבל תשובה עד אז, הנחה סיטרמן את מע"צ לבצע את העבודות בעצמה, כאשר עלות הקמתם של המעקות הזמניים תקוזז במלואה מתשלומים קרובים בסכום של מאות מיליוני שקלים, שאמורה המדינה להעביר לזכיינית.

 

 


כביש 431 על-ידי חברת דניה-סיבוס. הפתיחה הייתה חגיגית הרבה יותר

 

עוד החליט סיטרמן להורות לזכיינית להגיע בהקדם האפשרי להסדר עם קבלנית המשנה, המספקת מעקות בטיחות העומדים בתקנים שנקבעו במכרז להקמת הכביש. זאת, במטרה לתקן את הליקויים הבטיחותיים הקיימים לכאורה בחלק מהמעקות. גם במקרה זה, אם לא תמלא הזכיינית את הנחיית משרד התחבורה, הורה סיטרמן למע"צ לבצע את העבודות באופן עצמאי - כאשר התשלום עבור התיקון יקוזז מהתשלומים העתידיים לזכיינית.

 

כביש 431 הוקם על-ידי חברת דניה-סיבוס, והוא מקשר בין מודיעין לראשון לציון. מאז נפתח לתנועה, לפני כשלושה שבועות, מעורר הכביש מחלוקת חריפה בין הזכיינית והרשות האחראית - מע"צ. על-פי חשדם של אנשי מע"צ, חלק ממעקות הבטיחות בכביש הוקמו שלא על-פי התקנות הרלוונטיות, וכתוצאה מכך עלולה להיווצר סכנה בטיחותית לנהגים. בדניה-סיבוס מכחישים בתוקף דברים אלה, וטוענים כי הרקע לכל הפרשה הוא סכסוך עסקי עם אחת מספקיות המשנה, העוסקת בייבוא מעקות הבטיחות.

 

"בטיחות קודמת לכל"

"היום בבוקר קיימתי דיון עם סמנכ"ל התשתיות של המשרד, ועם המשנה למנכ"ל מע"צ, והחלטנו להודיע לזכיינית להתקין באופן מיידי מעקות בטיחות זמניים לכל אורך הכביש". כך אומר היום ל-ynet מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן. "הבטיחות של הנהגים והשירות לציבור קודמים לכל דיון משפטי כזה או אחר. זה אכן צעד דרמטי, אבל הבטיחות קודמת לכל".

 

על-פי החלטת סיטרמן, אם לא תתקבל מהזכיינית תשובה עד מחר בשמונה בבוקר, תפעל מע"צ להתקנת המעקות הזמניים. על-פי הערכות, אורך המעקות הנדרש הוא כ-110 ק"מ, כאשר עלות הקמתם נאמדת בכמה מיליוני שקלים. משך העבודות להקמת המעקות מוערך במספר ימים.

 

כביש 431 הוא הראשון בישראל המוקם בשיטת PFI: חברה הזוכה במכרז ציבורי, מקימה את הכביש ומתחזקת אותו במימונה המלא. בתמורה, מקבלת הזכיינית מהמדינה מענק הקמה ותשלומים שנתיים במשך תקופה של 25 שנה. למרות הקשיים והליקויים לכאורה בהקמת כביש 431, סיטרמן ממשיך להיות תומך נלהב של שיתוף המגזר הפרטי בהקמת פרויקטי תשתית גדולים: "אין לי כל ספק כי זו הדרך המהירה והיעילה ביותר לקדם תשתיות בסדר גודל כזה".

 

עם זאת, סיטרמן מציין כי על כל הגופים המעורבים בפרויקט להפיק לקחים מהניסיון בהקמת הכביש: "בכל פרויקט כזה חייבים להיות תהליכי בקרה וביקורת. אנחנו נערוך סקירה של תהליך הקמת הכביש, ננתח את כל הנתונים, ונמצא את הנקודות שבהם נוצרו ליקויים או כשלים. בהתאם לכך, נפיק לקחים למען פרויקטים עתידיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יסדר את המעקות?
צילום: יוסי צבקר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים