סקר התמ"ת: רק חמישית מהגולשים קוראים בלוגים
מסקר שערך התמ"ת לקראת כנס איגוד האינטרנט הישראלי שיחול מחר (ב'), עולה כי רוב הגולשים קוראים חדשות, מחפשים מידע ושולחים מיילים, ומעטם קוראים בלוגים או מחפשים היכרויות. המגזר הערבי עדיין מאחור
כ- 3.3 מיליון אנשים ובני נוער, שהם 61.1% מאוכלוסיית בני 14 ומעלה בישראל, דיווחו כי השתמשו בשנה האחרונה באינטרנט - כך על פי סקר שנערך במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בינואר 2009.
המחקר יוצג מחר (יום ב') על ידי פרופ' שיזף רפאלי, בכנס "אינטרנט 2009", שייערך באיירפורט סיטי. הדו"ח, שמכונה "דיוקן, דפוסי שימוש, קניה והגנת הצרכן", נכתב על-ידי רוני בר-צורי, מרכזת תחום צרכנות במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת. מטרת המחקר, לפי התמ"ת, היא יצירת קו בסיס במעקב אחר שינויים והתפתחויות לאורך זמן של צרכנות מקוונת בישראל.
מהסקר עולה כי שימושים קלאסיים יותר, כגון קריאת חדשות, עדיין פופולריים יותר מקריאת בלוגים, למשל. קבלת דואר אלקטרוני הינה הפעולה הנפוצה ביותר בקרב המשתמשים (85.1%). הפעילות השניה הנפוצה היא חיפוש מידע כללי כמו למשל: מידע על טיולים, ספורט,ידע כללי טריוויה וכד'. שיעור מחפשי המידע הכללי (82.1%) דומה לשיעור הקוראים חדשות, עיתון או מגזין באינטרנט, (81.8%).
שיתוף בפורומים ובקבוצות דיון והתכתבות בצ'טים הם שימושים שכיחים פחות באוכלוסייה (31.7% ו-29.2% בהתאמה). גם קריאה או כתיבת בלוגים והיכרויות באמצעות אינטרנט הן הפעולות הפחות שכיחות (20.7% ו-11.5% בהתאמה). יש לציין כי בסקר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט, שפורסם ב-2006, נקבע כי רק 5% מהגולשים בישראל קוראים בלוגים בקביעות, 10% - מדי פעם ו-79% העידו כי אינם קוראים בלוגים בכלל.
גברים קונים ברשת יותר
כ- 850 אלף אנשים בגילאי 14 ומעלה קנו באמצעות האינטרנט מוצר, שירות או תוכן דיגיטלי בשנת 2008, והם מהווים כ- 25.8% מסך המשתמשים המזדמנים באינטרנט. שיעור הגברים שקנו באינטרנט היה גבוה משל הנשים (26.3% ו- 24.6% בהתאמה). שיעור הקונים מקרב החרדים עמד על פחות מ- 10% בהשוואה לקרוב ל- 30.0% בקרב החילונים ו- 22% בקרב הדתיים והמסורתיים.בתי הקפה אינטרנט עדיין לא הפכו לחלק אינטגרלי מהרחוב הישראלי, ומקום הגלישה הנפוץ ביותר הוא הבית. מקום ציבורי (ספריה עירונית, מרכז קהילתי וכד') וקפה אינטרנט הם המקומות שיחסית משתמשים בהם בישראל בשיעור נמוך כמקום גלישה: 11.6% ו- %6.8 בהתאמה.
שלושה הפריטים שמשתמשי האינטרנט בישראל נוטים לרכוש בשכיחות גבוהה הם: מצלמות, MP3 , וציוד מחשב (10.8%, 6.8% ו- 6.1% בהתאמה).
המגזר הערבי לא משתתף
מהסקר עולים הבדלים בשימוש ברשת בין המגזר היהודי לערבי. האוכלוסייה הערבית מאופיינת בשעורי שימוש נמוכים ברשת בהשוואה לאוכלוסייה היהודית: 42.8% לעומת 64.9% בהתאמה.
כמו כן, שיעור הקונים היהודים באמצעות הרשת היה גבוה ביותר מפי ארבעה משיעור הקונים הערבים (29.0% ו- 6.5% בהתאמה).
פירוט מלא של ממצאי הסקר יתפרסם במסגרת הכנס ובחודשים הקרובים.