שוק הרכב - סימני התאוששות באופק?
הערכות בכירי תעשיית הרכב, כפי שהושמעו בסוף השנה החולפת, עשויות להגשים עצמן מוקדם מהצפוי. הירידה החדה שנרשמה בדצמבר וינואר, הואטה בחודש החולף
"אנחנו מתחילים להרגיש התאוששות. גם לקוחות פרטיים, וגם לקוחות מוסדיים, חוזרים לרכוש מכוניות". כך אומר היום (ב') ל-ynet אחד הבכירים בשוק הרכב המקומי, תוך שהוא מתייחס לדו"ח רישוי הרכב לחודש פברואר, שהתפרסם היום על-ידי איגוד יבואני הרכב. זאת, למרות ירידה של כ-40% במספר המכוניות שנמסרו בישראל מאז תחילת השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יבואן אחר, השוהה כמו מרבית עמיתיו בתערוכת הרכב של ז'נבה, מתייחס אף הוא בחיוב לנתוני החודש החולף: "יש תנועה ערה יותר באולמות התצוגה. נראה כאילו הוזרם אוויר למפרשי שוק הרכב המקומי".
ומה מעורר את ניצני ההתאוששות אותה מזהים בכירי הענף? מנהל בכיר באחת היבואניות הגדולות מסביר: "לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים מפנימים את השינויים שעברו על השוק בחודשים האחרונים - עליית מחירי הליסינג, עליית מחירי המכוניות, שינוי רישום שנת המודל - וגם שינויי המחיר במחירון המשומשות של לוי יצחק". לדבריו, קצב המכירות שהסתמן בחודש פברואר - כ-12 אלף מכוניות - צפוי להישמר עד סוף השנה, וזאת אלא אם יחולו שינויים חריגים. להערכתו, אף יתכן שינוי לטובה ברבעון האחרון, כאשר יחלו "להשתחרר" מקורות מימון - גם מצד הבנקים וגם מצד גורמים חוץ-בנקאיים.
בכיר נוסף משמיע הערכות אופטימיות עוד יותר. "היבואנים חייבים למכור את מלאי הרכב ששוכב אצלם במגרשים. בדרך כזו או אחרת, הכל ימכר - ומהר. מסיבה זו אפשר להעריך שהחודש הבא יראה אפילו קפיצה משמעותית לעומת פברואר, עם עליה של עד 50%. זאת, אלא אם יקרה משהו בלתי צפוי". לדבריו, רק ברבעון השני של השנה, החל מאפריל, ניתן יהיה להעריך להיכן נושבת הרוח. "מדובר יהיה במלאים חדשים של היבואנים השונים, עם מחירים שונים, עם מגבלות חדשות ועם מצב שלא היה מוכר ליבואנים". בכל מקרה, גם להערכתו תרשום שנת 2009 ירידה של כ-25% לעומת 2008 ו-2007.
מי עלה, מי ירד, ומי התרסק
נתוני איגוד יבואני הרכב שהתפרסמו היום, מלמדים כי בחודש פברואר החולף נמכרו בישראל 12,327 מכוניות חדשות, כאלף מכוניות יותר מחודש ינואר שפתח את 2009. עבור בחינת בכירי התעשייה, נתון זה מלמד על קצב מכירה חודשי שיביא את שוק הרכב כולו לכ-140-150 אלף מכוניות חדשות בסיום השנה הנוכחית. יש להזכיר כי כבר לפני מספר חודשים, העריכו יבואני הרכב החשובים בישראל כי כך תיראה השנה הנוכחית. בסך הכל נמכרו בישראל 23,646 מכוניות חדשות מתחילת השנה, זאת לעומת 39,547 מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד.
מותג מאזדה, שנים ארוכות מוביל שוק הרכב הישראלי, רושם צניחה מכאיבה מ-7,659 מכוניות חדשות במהלך החודשיים הראשונים של 2008, ל-4,007 מכוניות השנה. ואם הצליחו אנשי דלק למכור בחודש ינואר 2,248 מכוניות חדשות, בפברואר הצטמצם המספר ל-1,759 מכוניות בלבד. הנתון הזה מספיק למאזדה להישאר בראש הטבלה, אך בפער של 20 מכוניות בלבד מיונדאי. המותג הקוריאני מסר בפברואר 1,739 מכוניות חדשות, ועומד מתחילת השנה על 3,229 מכוניות. הנסיגה במכירות לעומת אשתקד הורגשה פחות אצל יונדאי, שרשמה ירידה של כ-460 מכוניות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
במקום השלישי בין המותגים ממוקמת פורד. בניגוד לשתיים הראשונות, שמרה על רמת מכירות כמעט זהה לאשתקד - 2,232 מכוניות חדשות בחודשיים הראשונים של השנה, לעומת 2,272. בחודש פברואר בלבד, מסרה פורד 1,423 מכוניות חדשות. רביעית ברשימה היא שברולט, עם 1,585 מכוניות חדשות מתחילת השנה. עבור המותג האמריקני-קוריאני, מדובר בירידה תלולה לעומת 2008, אז מכרה לא פחות מ-3,075 מכוניות.
אבל את הנפילה החדה מכולן רשמה טויוטה. מי שנראתה לפרקים כמי שמסוגלת לערער את ההגמוניה של מאזדה, התרסקה בחודשיים הראשונים של 2009 לנתון מכירות נמוך במיוחד. אם ב-2008 מסרה 4,351 מכוניות חדשות בחודשיים הראשונים, נאלצה השנה להסתפק ב-1,577 מכוניות בלבד. טויוטה שמכרה בינואר 560 מכוניות, מסרה בפברואר 1,017 מכוניות. כמעט כפליים אמנם, אך עדיין רחוק מהמובילות. אחד מבכירי התעשייה המקומית העריך כי המספר הנמוך במיוחד נובע מסיבה אחת ויחידה - המתנת השוק לתחילת שיווק הקורולה עם תיבה אוטומטית "רגילה", בניגוד לרובוטית שלא הצליחה כאן כמצופה.
ראויות לאזכור?
כל השוק יורד בחדות? ניסאן היפנית מסמנת כי 2009 תהיה חיובית עבורה. 1,331 מכוניות חדשות בחודשיים הראשונים, לעומת 859 בלבד בתקופה המקבילה. פולקסווגן שומרת על יציבות עם כ-1,270 מכוניות חדשות. אבל סוזוקי ומיצובישי רושמות ירידות חדות, בעוד הונדה נכנסת לקטגוריית המתרסקות. 1,064 מכוניות מסרה היצרנית היפנית בחודשיים הראשונים, לעומת מספר גבוה פי 3 אשתקד - 3,054.
סובארו יורדת בכ-50% לעומת 2008, רנו מכרה בחודשיים הראשונים רק שליש (587) מהמכוניות שמכרה אשתקד, אך הגדילה מכולם לעשות דייהטסו. מי שהציעה במהלך תקופה לא קצרה את אחד מלהיטי המכירות המקומיים (סיריון), מכרה בחודשיים הראשונים רק 275 מכוניות. כדי לקבל פרופורציה על גודל המשבר, כדאי לדעת כי במהלך התקופה המקבילה עמדה היצרנית היפנית הקטנה על 1,434 מכוניות.