שתף קטע נבחר

 

הרב שרלו: אין להשתחרר מצה"ל בפרשת זכור

הרב יעקב יוסף קרא לחיילים לצאת הביתה בשבת שלפני פורים. הסיבה: יש מצווה מהתורה לשמוע את החיוב להשמיד את עמלק וספרי התורה בצה"ל - פסולים. הרב יובל שרלו כואב את הפסיקה: "היעלה על הדעת להפקיר גיזרה בגלל מצווה"?

הרב יעקב יוסף קבע השבוע כי ברוב ספרי התורה בבסיסי צה"ל יש בעיות כשרות וקרא לחיילים להשתחרר הביתה כדי לשמוע את קריאת עמלק ב"שבת זכור", הרב יובל שרלו מגיב הבוקר (יום ד') בכאב: "היעלה על הדעת להפקיר גיזרה בשל העובדה שצריך לקרוא את פרשת זכור"?. 

 

הרב שרלו נדרש לסוגייה בשו"ת באתר ישיבת ההסדר בפתח-תקווה. השואל סיפר: "כשהייתי בסדיר הטרידה אותי העובדה שישנה חותמת של הרבנות על גבי גליונות ספר התורה מבחינת ההשלכה של זה על כשרות הספר. אמנם היה לי ברור שאם הרבנות עושה את זה, אין בכך בעיה, אבל עכשיו ראיתי שהרב יוסף אסר. אני מניח שמדובר בפסיקה מחמירה המשולבת בייחודה של קריאת התורה בפרשת עמלק, אבל בכל מקרה הייתי שמח לשמוע מהרב את פרטי הסוגיה, ואת דעתו בעניין.

 

הרב שרלו הבהיר בפתח תשובתו כי "בשאלות הנוגעות לכלל הצבא,

הרב הצבאי הראשי הוא פוסק ההלכה, כאשר הוא תלמיד חכם. זכינו שעומד בראש הרבנות בצבא רב המסוגל לפסוק לכלל הצבא, ועל כן הוא הפוסק של הצבא, ולא פוסקים מחוץ לצבא כלל.

 

בהתייחס לפסיקת הרב יעקב יוסף בסוגייה אמר: "דברי הרב כאבו לי מאוד מאוד. עוד לפני הדיון ההלכתי הפרטני מדובר בפסק הלכה שלא ניתן להבינו. תפקידו של פוסק הלכה במצבים כאלה הוא למצוא את כל הסיבות לקולא, ולאפשרות קיומה של המצווה הזו בצבא, כפי שרוב מוחלט של החיילים נאלץ לעשות. במקום זה ממש נראה כי מחפשים מתחת לאדמה סיבות לפסול ולפסוק פסק הלכה שהוא בלתי אפשרי כלל וכלל. במקרה הזה, כלל אין צורך להתאמץ כדי להוכיח את העובדה שפסק הלכה זה אינו עומד בנושאים כה רבים בהלכה, ועל כן לא ברורה לי כלל המגמה".

 

הרב שרלו הוסיף: "גם אם נניח לרגע שספרי התורה פסולים - על סמך מה בכלל יש מקום לבקש להשתחרר כדי לשמוע פרשת זכור: ראשית, גם אם נניח שלא ניתן לקיים מצוות עשה זאת בתורה, היעלה על הדעת לשחרר את כל החיילים כדי לקיים את המצווה?

 

"הבה נניח שיש יחידות שלמות שהן דתיות - היעלה על הדעת שהגזרה שהם מופקדים עליה תופקר בשל העובדה שצריך לקרוא פרשת זכור? וכי אין זה מקרה מובהק של הלכות צבא, של הלכות העוסק במצווה, של הלכות מלחמה ועוד ועוד - איך בכלל ניתן לפסוק פסק הלכה המבוסס על כך? ובכלל, גם אם יש מעט חיילים דתיים ביחידה - האם זו דרכה של הלכה לפסוק הלכה על בסיס השמחה על כך שב"ה יש חילונים ולכן הדתיים יכולים לצאת הביתה? הזו דרך הפסיקה בצבא?

 

מהו שיעור זכירת עמלק?

"מעבר לכך", הוסיף הרב שרלו, "כידוע, אין שיעור מן התורה למצוות זכירת עמלק. הפסיקה נבנתה משני שלבים: בשלב הראשון נקבע לאור הכלל שזמן השכחה הוא י"ב חודש (ראה ברכות נח ע"ב, ושו"ת חתם סופר אבה"ע קיט: "כמו שאנו קורין פרשת זכור פ"א בשנה ולרוב

הפוסקים הוא דאורייתא או סמך מן התורה דכתיב לא תשכח ושיעור שכחה היא שנה ..."), ועל כן צריך לקרוא פעם בשנה וכן מדיני ייאוש בעלים. לאחר מכן קבעו זמן מסוים כדי להסמיך המן לעמלק. ברם, ברור שגם לו לא היה ניתן לקרוא בתורה פרשת עמלק ולקיים את הדין בצבא הייתה הפסיקה צריכה להיות שהם צריכים לקרוא בשבוע הבא או בחופשה הראשונה".

 

"לסיכום", פסק הרב שרלו לשואל, "הדבר אינו ברור כלל וכלל, וכאמור בתחילת הדברים, גם מגוף ההלכה עצמה של תוספת לספר תורה, וגם מכיוונים אחרים, ניתן לצאת במצוות זכירת מחיית עמלק בספרי התורה של הצבא, וכאמור - גם אם לא, אין כל מקום לבקשת חופשה מיוחדת לצורך זה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב יובל שרלו
צילום: דב ירדן
מומלצים