סקודה ייטי מגיע לייצור - ואלינו ב-2010
הרכב שנחשף לפני ארבע שנים בדיוק כמכונית תצוגה ללא תכניות ייצור משמעותיות, זוכה כעת לבכורה סדרתית בתערוכת ז'נבה 2009. רועי צוקרמן פגש בסקודה ייטי, מקרוב
לראשונה מאז נרכשה על-ידי פולקסווגן ויצאה לדרך חדשה, תציע סקודה רכב פנאי אופנתי. שמו יהיה ייטי, והוא דומה מאוד למכונית שהוצגה בעבר, אחת מכוכבות תערוכת ז'נבה 2005. ארבע שנים בדיוק חלפו, עד שהחליטה סקודה כי היא מעוניינת להעביר את הייטי (Yeti, שמו של איש שלג אגדי-קדמון מהרי ההימלאיה), רכב פנאי קומפקטי עם עיצוב מדליק, לשלב הייצור הסדרתי.
סקודה ייטי: לפני ארבע שנים כמכונית תצוגה, היום כדגם סדרתי (צילום: רועי צוקרמן)
- לעמוד תערוכת ז'נבה 2009
הייטי נחשף עם פתיחת תערוכת ז'נבה 2009, בדיוק באותו מקום בו הונחה מכונית התצוגה ב-2005. אך סקודה של היום, עברה כברת דרך ארוכה מאז. היצרן הצ'כי, כיום תחת מטרייתה הרחבה של חברת פולקסווגן, שובר פעם אחר פעם שיאי מכירה באירופה, ועושה חיל גם בישראל. אך בניגוד להנחה כי עיקר ההצלחה נוסעת כאן ממכירת מוניות בלבד, הייטי הוא מוצר אחר לגמרי.
ב-2005, הוא נראה כמו דגם שיצרנית כמו סקודה לא יכולה להרשות לעצמה לייצר. אבל ב-2009 הוא הופך למציאות כמעט ללא שינויים, ונותר נאמן לעיצוב שהרשים אז. וזה כולל את "איפור השטח" כמקובל בפלח רכבי הפנאי, יחידות התאורה העגולות ומסילות הגג הבולטות. יש גם חישוקי "17 ואפילו הנעה כפולה, שתוצע במרבית הגרסאות ללא תוספת תשלום.
למעשה, רק מנוע הבנזין הבסיסי - 1.2 ליטר טורבו עם 105 כ"ס - יוצע עם הנעה קדמית. בגרסת הדיזל הבסיסית (2.0 ליטר ו-110 כ"ס) תהיה הנעה כפולה כאופציה, ואילו יתר המנועים - בנזין בנפח 1.8 ליטר ו-160 כ"ס (בסיוע טורבו), או דיזל בנפח 2.0 ליטר ו-140 או 170 כ"ס - יזכו למערכת העברת כוח לכל ארבעת הגלגלים. סקודה אינה מפרטת אילו תיבות הילוכים יוצעו כאן, אך ניתן לשער כי ה-DSG הרובוטית כפולת המצמדים תככב במרבית הגרסאות.
הייטי היא מכונית קומפקטית למדי, עם ממד אורך כולל של כ-420 ס"מ. אך סקודה לא מספקת מפרט מלא של המכונית, שעדיין רחוקה משיווק. לישראל למשל, היא תגיע רק לקראת אמצע שנת 2010, בעוד כשנה. בצ'מפיון מוטורס עדיין לא יודעים להגיד אילו גרסאות יוצעו כאן ומה יהיה מחירן, אך נדמה שכל מה שצריך הוא להסתכל על ניסאן קאשקאי, המתחרה העיקרי, שזכה בישראל להצלחה מכובדת.