מנכ"ל הרכבת מודה: יש ליקויי בטיחות
בלעדי: בדו"ח פנימי שהגיע לידי ynet, אומר מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כי רמת הבטיחות ברכבת אינה גבוהה מספיק, כי העובדים מסתירים מידע, חסרה ביקורת הולמת וכי קיצוצים פגעו ברמת הבטיחות ויעילות הנהגים. עוד הוא אומר כי רק נס מנע לפני שבועיים אירוע בטיחות חמור
למרות ההכחשות הרשמיות, מנכ"ל רכבת ישראל מודה בדו"ח פנימי שהגיע לידי ynet: רמת הבטיחות ברכבת אינה גבוהה מספיק. דברים חריפים אלה של מנכ"ל החברה, יצחק הראל, נכתבו בסיכום תחקיר אירוע בטיחות חמור, שאירע לפני כשבועיים. רכבת נוסעים שיצאה ממודיעין לא הצליחה לבלום בתחנה המיועדת, בגלל ליקויים מסוכנים בהכנת הרכבת לנסיעה. לדברי המנכ"ל, "בנס לא התרחש אירוע חמור יותר".
- מי אשם בריבוי התאונות ברכבת ישראל?
רכבת ישראל: המנכ"ל מצביע בדו"ח הפנימי על כמות מטרידה של בעיות
במסקנות התחקיר, המתפרסם כאן לראשונה (לחצו כאן כדי לקרוא את כולו ), מצביע המנכ"ל על שורה ארוכה של ליקויים:
- עובדים ומנהלים מסתירים מידע כנורמה.
- בחטיבות שונות אין ביקורות לבדיקת שגרת עבודה.
- תהליכי תפעול אינם מתקיימים ברמת בטיחות נדרשת.
- תהליכי התייעלות פגעו ברמת הבטיחות.
- שעות עבודה ארוכות של נהגים פוגעות ביעילותם.
ה"אני מאשים" של הראל
נראה כי דברי המנכ"ל בסיכום התחקיר לא יכולים להיות ברורים יותר. הראל מתייחס בהם לירידה מדאיגה ועקבית ברמת הבטיחות ברכבת. "האירועים התפעוליים האחרונים (תאונות וכמעט תאונות, ש.ה) אשר התרחשו בחברה, מצביעים על-כך שבחטיבות שונות (ברכבת, ש.ה) לא מתקיים תהליך של ביקורות מנהלים - סמנכ"לים ומנהלי אגפים - לבדיקת שגרת התפעול".
ומדוע זה קורה לגישתו של הראל? "יתכן שתהליכי החיסכון וההתייעלות אשר התרחשו בשנים האחרונות, הובילו לביטול בעלי תפקידים שונים אשר עסקו בתהליכי התפעול השונים", הוא אומר. כל זאת הביא את הראל להביע חשש כי "תהליכי התפעול (ברכבת, ש.ה) אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת".
בהמשך הדברים, מנחה הראל את אנשיו לבדוק "האם ביטול תפקידי בודקי הקרונות, אשר נערכו לאורך השנים, לא פגע בתהליך הכנת הרכבות בבטיחות התפעולית הנדרשת". הראל מפנה אצבע מאשימה גם כלפי נהלי עבודה: "יש לבחון את שעות העבודה של הנהגים, בדגש על בחינת אפקטיביות פעילותם של נהגים בשעות הלילה".
בשיחה עם ynet, אומר היום נהג קטר כי בעיית שעות העבודה מוכרת היטב להנהלה - אלא שדבר לא נעשה כדי לשנות את המצב. "הכל הוא תוצאה של שעות עבודה לא נורמליות. אנחנו עובדים לפעמים שמונה ושמונה וחצי שעות בלילה - זה מטורף, וזה פוגע בבטיחות".
עובדים לא ביצעו תפקידם
בעניין אירוע כשל הבלימה במודיעין, מסקנות התחקיר ברורות: "האירוע... התרחש בשל העובדה כי העובדים המעורבים - מנהל התחנה, נהג הרכבת והפקח - לא ביצעו את הנדרש מהם במסגרת תפקידם, על-פי הנהלים והתקנות המחייבות בחברה". חמור מכך, בסיכום האירוע נקבע כי "בעת שתוחקר צוות הרכבת, הוא (הצוות, ש.ה) לא פרט והציג את כלל העובדות שנדרשות לטובת התחקיר". לדעת המנכ"ל, "הדבר מצביע על נורמה פסולה של הסתרת מידע, והוא רואה את העניין בחומרה יתרה".הטיפול בשלושת העובדים אמור להיות חמור: לאחר שנקבע כי "ניכר שצוות הרכבת ומנהל התחנה לא ביצעו את הנדרש מהם", הנחה המנכ"ל להעמיד את שלושת העובדים לדין משמעתי. זאת, מתוך כוונה "שהעונש ירתיע את העובדים ויימנע הישנות מקרים דומים".
שקיפות מלאה?
יש להזכיר כי בשנים האחרונות, עם העלייה בפעילות הרכבת, גברה גם הביקורת שהופנתה כנגד ניסיונה להקטין באופן שיטתי מחשיבות אירועי הבטיחות המדווחים. כך למשל נטען על-ידי הרכבת כי כשל הבלימה המסוכן במודיעין, היה אירוע בטיחות שולי, וכי בשום שלב לא נשקפה כל סכנה. יתרה מכך, ברכבת התייחסו לדיווח הראשוני ב-ynet, בו נטען כי נמנע אסון, כ"חסר אחריות". כעת מודה מנכ"ל הרכבת בדו"ח, כי רק בנס לא התרחש אירוע חמור יותר.
נקודה נוספת העולה מהדו"ח החמור, חושפת באור בעייתי את העובדה כי הרכבת מתנהלת בפועל ללא פיקוח או ביקורת על עבודת החברה מצד גורם חיצוני-מקצועי. "אגף רישוי מסילתי" שהוקם לפני כחצי שנה במשרד התחבורה, אמור אמנם לבצע זאת, אך כולל צמד עובדים בלבד.
מרכבת ישראל וממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לאמירות המנכ"ל שנחשפו בכתבה.