כבישי ישראל קטלניים להולכי רגל
אחוז הולכי הרגל בין הרוגי תאונות הדרכים בישראל גבוה עד פי כמה ממדינות המערב - מרביתם נפגעו בעת שחצו כרגיל, על מעבר חציה בצומת מסודר. נהגים אשמים ב-75% מתאונות עם הולכי רגל בעיר. כך מגלה דו"ח מיוחד של משטרת התנועה
כבישי מדינת ישראל הם הקטלניים ביותר בעולם המערבי עבור הולכי רגל, המהווים כיום 40% מהרוגי התאונות. הבשורה הרעה עוד יותר: בשנים האחרונות זה רק הולך ומחמיר. כך עולה מנתונים חדשים שמפרסמת היום (א') משטרת התנועה, ואשר כוללים ניתוח תאונות דרכים בהן נהרגו הולכי רגל במהלך 2008. לידיעת הנהגים - מרבית הולכי הרגל נהרגו כאשר חצו את הכביש כרגיל, על מעבר חציה ובצומת מוסדר. מה צריך לעשות לדעת משטרת התנועה? לסמן טוב יותר מעברי חצייה, להתקין עיני חתול ולאכוף איסור חנייה.
- מופז משיק: מהפכת מעברי חציה
מעברי החצייה בישראל - לא מסומנים כראוי, ללא אכיפה מתאימה (תצלום: ירון ברנר)
מגמה הפוכה מהעולם
מספר הולכי הרגל במדינת ישראל גבוה יחסית למקובל בעולם המערבי - נתון מדאיג ומוכר. אך בניגוד למקובל בעולם, בו נרשמת בקביעות ירידה במספר ההרוגים (בין נוסעי מכוניות והולכי רגל), בישראל נרשמה אפילו עליה של 17% במספר הולכי הרגל ההרוגים, וכתוצאה מכך ישנה עליה חמורה במיוחד באחוז הולכי הרגל בין הרוגי תאונות הדרכים.
ניתוח נתוני תאונות הדרכים על-ידי משטרת התנועה מלמד כי במהלך 2008 עמד אחוז הולכי הרגל בין הרוגי תאונות הדרכים על 36%. גבוה אף מהערכות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגו תחילת חודש דצמבר, בכנס אור ירוק. מתחילת השנה, כך אומרים במשטרת התנועה, אף הוחמרה המגמה ונרשמו כ-40%.
מדוע זה קורה
יחסי הגומלין בין נהגי כלי רכב להולכי רגל ברחובות הערים, נחשבים תמיד לבעייתיים. ונתוני המשטרה שמתפרסמים כאן מלמדים על הסיבות הגורמות לתאונות. כך למשל 74% מהולכי הרגל נפגעו בזמן שחצו צומת, 60% מהם נפגעו בזמן שעברו את הכביש במעבר חצייה, ו-63% מהם חצו באופן גלוי וברור - משמע, לא התפרצו אל הכביש במהירות, לא זינקו מאחורי מחסה או פעולה אחרת שעשויה הייתה להפתיע את הנהג.
לכן לא מפתיע לגלות כי 75% מהתאונות בין מכונית להולך רגל, נגרמות באשמת הנהג. החל מאי מתן זכות קדימה להולך הרגל בזמן חציית כביש, וכלה בנהיגה שאינה מתאימה לתנאי הדרך - בדרך-כלל מהירות גבוהה מדי לתנאים. ומי בנפגעים? כמחצית מהנפגעים הם מבוגרים מעל גיל 64, וחמישית מהנפגעים הם ילדים מתחת לגיל 15.
במשטרה מסבירים כי נחקרו 120 תאונות דרכים עם הולכי רגל, כשליש מהן בתחום הבינעירוני. תוצאות הבדיקות מעלות כי יש ליקויי תשתית בולטים, כמו סימון לקוי של מעברי חצייה והיעדר עיני חתול בחלק מהרשויות. במשטרה מפנים טענה גם כנגד אכיפה לא מספקת של איסור חנייה בצמוד למעבר חצייה.
כדאי להזכיר כי עמותת אור ירוק פרסמה לאחרונה נתונים נוספים, המתייחסים להרוגים בין הולכי הרגל. מהם עולה כי כ-32% מהולכי הרגל נהרגו על מעבר חצייה: 18% נפגעים במעברים ללא רמזור, ו-14% במעברים עם רמזור.
בכבישים בינעירוניים המגמה הפוכה, ובמרבית התאונות (60%) מצאה המשטרה כי הולך הרגל אשם. במשטרה מונים מספר סיבות לפגיעה קטלנית בהולכי רגל מחוץ לעיר - עמידה לצד כלי רכב (לצורך תיקון), עצירה להורדת נוסעים, שוטטות (פועלים זרים ושיכורים), רוכלות או פעילות גופנית לצד הכביש.
במה בוחרים להשקיע?
אשתקד פרסמה עמותת אור ירוק מחקר, העוסק בדרכים לטיפול בבעיית בטיחות הולכי הרגל בישראל. המחקר הציג מספר נקודות חשובות: הורדת שיעור חשיפת הולכי רגל לתנועה, שיפור טווח הראייה לנהגים, שיפור נראות הולכי הרגל, הפחתת מהירות נסיעה במוקדי סיכון, והגברת מודעות.
אך לפני מספר ימים הורה שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, להתחיל בניסוי רחב היקף בהשקעה של 4.5 מיליון שקל ב-2009, אשר נועד לשפר את בטיחות הולכי הרגל. מדובר בשיפור תשתיות ב-150 מעברי חצייה בכל רחבי הארץ, במסגרתו יוצבו פסי האטה להגבלת המהירות, מעברי החצייה יוגבהו ותשופר נראות תמרורים ושלטים במקום.
אלא שמדובר בטיפה בים. מומחי תחבורה מעריכים כי יש לטפל בנושא בטיחות הולכי הרגל באופן נחרץ הרבה יותר, בעזרת מעברים עיליים בצירי תנועה בינעירוניים, רמזורים "חכמים" או אפילו הקפדה מיוחדת על צביעת מעברי חצייה קיימים. כל אלה קשורים לתשתית יקרה, לה כך נראה אין כרגע כסף. היכן כן נמצא הכסף הגדול, 350 מיליון שקל למשל? בפרויקט האכיפה האלקטרונית, הכולל התקנת מאות מצלמות מהירות ורמזור דיגיטליות.
מומחי תחבורה מעריכים, ולא בפעם הראשונה, כי את הכסף הזה אפשר היה לנצל טוב יותר כדי להוריד את מספר ההרוגים בתאונות דרכים, בעזרת טיפול ממוקד במפגשי הולכי רגל ורכב. כעת מתווספים לכך גם נתוני משטרת התנועה.