מופז: "הורדתי את מספר ההרוגים"
שר התחבורה סיכם היום את כהונתו בפני מליאת הכנסת, תוך שהוא מתגאה בהקטנה משמעותית של מספר ההרוגים בתאונות. ח"כ גלעד ארדן ניצל את ההזדמנות ותקף אותו בחריפות
שר התחבורה שאול מופז מסכם. התגאה היום בכנסת כי בשלוש שנות כהונתו ירד מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ב-13% ומספר הפצועים ירד ב-12%. עוד אמר שר התחבורה כי הישגיו אלה חסכו למשק הישראלי ארבעה מיליארד שקלים. מופז ציין כי מדובר בירידה ריאלית במספר הנפגעים, לנוכח הגידול המואץ במספר כלי הרכב והנסועה (הקילומטרז' הכללי של כלי הרכב בישראל). הסיבה לדברי מופז: השקעה מסיבית בתשתיות כבישים, בטיחות ומסילות ברזל, בהיקף של 20 מיליארד שקל.
במהלך סיכום פעולות משרדו בממשלה היוצאת, טען מופז כי פעולותיו הביאו לאפס הרוגים במפגשי כביש-רכבת, עקב תהליך מואץ של הפרדת המסלולים. עם זאת, מופז התריע לגבי עלייה תלולה שנרשמה במספר תאונות בהן מעורבים נהגים צעירים.
ארדן תוקף, מופז מגיב
ראש וראשון המקטרגים על פעולותיו של מופז היה כצפוי חבר הכנסת גלעד ארדן, אחד המועמדים לתפקיד שר התחבורה בממשלה הבאה ומהפרלמנטרים היותר-עסוקים בתחום הבטיחות בדרכים והחקיקה. ארדן אמר כי המשרד לא נקט צעדים מספקים להורדת נהגים מסוכנים מהכביש, ולצמצום מספר ההרוגים (60) בשנה כתוצאה מתאונות שנגרמו על-ידי נהגי משאיות מקצועיים. ארדן אמר כי מדובר בנהגים עייפים, אשר עובדים שעות רבות מדי וחסרי הדרכה מקצועית נאותה. ארדן הזכיר כי ניסיון של ועדת הכלכלה לתקן את המצב, נבלם על-ידי משרד התחבורה.
מופז טען כנגד כי מדובר ב"מלאכה לא קלה", והאשים את מערכת המשפט באי שיתוף פעולה באשר להורדת נהגים מסוכנים מהכביש. "לשופטים אין דעה אחידה לגביהם, וההתרעה איננה מספקת. ההכרעה בעניין זה נמצאת עתה בידי בג"צ", אמר מופז.
ארדן המשיך ותקף את שר התחבורה, והזכיר כי לא נעשה כל מאמץ נקודתי להוריד את מספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות, בזמן שישראל נמצאת במקום השני בעולם. יש להזכיר כי לפי נתוני משטרת התנועה, אחוז הולכי הרגל בקרב הרוגי תאונות דרכים, וגם מספרם גדלו משמעותית בשנתיים האחרונות. לכך ענה מופז כי מופז הוא נושא באחריות לנושא התאונות "לטוב ולרע, וכל הפעולות שנקטנו הובילו לתוצאה טובה".
ח"כ ארדן, לשעבר יו"ר ועדת הכלכלה, המשיך וטען כי אינו מתרשם מהירידה במספר התאונות בכבישי המדינה, כל זמן שמספרן בישראל גבוה ב-65% מהממוצע במערב. עוד הזכיר ארדן כי משרד התחבורה אינו משקיע די בבדיקת גורמי תאונות, והאם ליקויים שנמצאו תוקנו או לא. עוד טען כי האזרח הפשוט לא חש במהפכה תפיסתית בתחום התחבורה, שתמריץ אותו לוותר על הרכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית.
ארדן תקף את היישום החלקי של ההמלצות להקמת רשות לאומית לבטיחות בדרכים במתכונת חדשה, אשר לא הניב הקמת רשות עצמאית, מפקחת וקובעת סטנדרטים לבטיחות. "במקום זאת", כך ארדן, "יש לנו רשות מסורסת ונטולת סמכויות שמצדיקה את טענת פקידי האוצר, על כך שהיא מיותרת.
בהודעה לעיתונות שהוציא ארדן לאחר דבריו של מופז, הזכיר כי בשנה החולפת נרשמה דווקא עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרעכים, אך השר לא לקח על שינוי לרעה זה כל אחריות. "אף אחד לא יודע לומר מהן הפעולות, אם בכלל, שהביאו לירידה במהלך השנים, וייתכן מאוד כי הירידה נובעת מהתקדמות בבטיחות כלי הרכב ובטכנולוגיה של אמצעי ההצלה והרפואה", אומר ארדן.