שתף קטע נבחר
 

מבחן התהפכות: יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' כשלו

ארגון חברות הביטוח האמריקני IIHS, ביצע לראשונה מבחן הגנה במקרה של התהפכות. אז איך מתמודד הגג של פולקסווגן טיגואן, מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' עם תאונה מסוג זה?

האם הרכב שלכם מגן עליכם במקרה של התהפכות? בדיקה שערך ארגון חברות הביטוח האמריקני לבטיחות בדרכים, ה-IIHS, מגלה שמתוך 12 רכבי כביש-שטח קומפקטיים, רק ארבעה מגינים בצורה טובה על הנוסעים. קיה ספורטאז' כשל במבחן, ואילו שלושה רכבי פנאי נוספים המשווקים בישראל הציגו ציון מאכזב.


מכוניות המבחן לאחר שרוסקו. ארבע הצטיינו, שמונה לא הבריקו

 

המבחן נועד לבדוק את חוסן הגג במקרה של התהפכות. מדובר בתאונה עצמית שכיחה מאד בקרב רכבי כביש-שטח, ולא רק. למעשה, מדובר באחת מהסיבות השכיחות ביותר למוות בכבישים, לפחות בכל הנוגע לתאונות עצמיות. ואם לשפוט מהתוצאות של סדרת המבחנים הראשונה - לתעשיית הרכב יש עוד הרבה מקום לשיפורים.

 

במבחן הראשון, בו השתתפו 12 כלי רכב, זכו רק ארבעה לציון "טוב", המרבי במבחן. אלו היו הפולקסווגן טיגואן - שלטענת ה-IIHS מציע את הגג החזק ביותר מבין הנבחנים, סובארו פורסטר, ג'יפ פטריוט והונדה אלמנט. זה האחרון הוא היחיד שאינו משווק בישראל.


קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. תאומים זהים עם ציון עלוב

 

בציון הבא, "מתקבל על הדעת", זכו סוזוקי גרנד ויטארה, טויוטה ראב4, מיצובישי אאוטלנדר, ושני רכבי שטח שלא נמכרים כאן - ניסאן רוג ושברולט אקווינוקס.

מבחן התהפכות - התוצאות
הדגם דירוג בטיחות
פולקסווגן טיגואן טוב
סובארו פורסטר טוב
הונדה אלמנט טוב
ג'יפ פטריוט טוב
סוזוקי גרנד ויטארה מתקבל על הדעת
שברולט אקווינוקס מתקבל על הדעת
טויוטה ראב4 מתקבל על הדעת
ניסאן רוג מתקבל על הדעת
מיצובישי אאוטלנדר מתקבל על הדעת
פורד אסקייפ גבולי
הונדה CR-V גבולי
קיה ספורטאז' / יונדאי טוסון עלוב

הונדה CR-V זכתה לציון "גבולי", כמו גם פורד אסקייפ שלא נמכר אצלנו. קיה ספורטאז' ואחיו התאום יונדאי טוסון, הגדילו לעשות, ונכשלו במבחן - עם ציון "עלוב".

 

ב-IIHS מסבירים כי ציון "טוב", פירושו שהרכב מסוגל לשאת פי ארבעה ממשקלו העצמי כשהוא הפוך, בלי שהגג יימעך יותר מחמישה אינץ' (12.7 ס"מ). ציון "מתקבל על הדעת" פירושו שהגג יכול להחזיק משקל של פי 3.25 ממשקל הרכב, "גבולי" מצביע על משקל של פי 2.5, ו"עלוב" הוא כל משקל מתחת לכך. בארגון מסבירים כי לפי נתונים שברשותם, ציון "טוב" יכול לצמצם את הסיכוי לפציעה קשה או קטלנית בהתהפכות ב-50%, לעומת תקן ה-NHTSA האמריקני הקיים לתאונה מסוג זה. התקן הפדרלי דורש מיצרניות הרכב כי גג המכוניות יעמוד בעומס של פי 1.5 בלבד מהמשקל העצמי - נתון נמוך בהתחשב בכוחות הפיזיקליים הפועלים בזמן התהפכות ובמשקל הנוסעים והמטען.


תא הנוסעים של הספורטאז'. ספק אם הנהג היה שורד בתאונת אמת

 

עוד מספרים בארגון כי החל ב-2010, מכונית שלא תזכה לציון "טוב", לא תקבל את המלצת הקנייה של ה-IIHS, שיצרניות הרכב אוהבות להתפאר בה באולמות התצוגה. כדי לקבל את ההמלצה, הרכב חייב לעבור את כל מבחני הארגון, בהם ריסוק חזיתי, צדי וכעת גם התהפכות, ולהציע בקרת יציבות תקנית. בכך מקדים ה-IIHS - שמבחניו נחשבים למחמירים ביותר בעולם - את ה-Euro NCAP, שרק לאחרונה החל לדרוש בקרת יציבות כתנאי לציון חמישה כוכבים מרבי.

 

מיבואני קיה לישראל נמסר בתגובה לכתבה: "דגם קיה ספורטאז' קיבל ציון מקסימאלי של חמישה כוכבי בטיחות מה-NHTSA, המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים, ארה"ב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה מה שנשאר מהגג של הספורטאז'
הניסוי - באמצעות מעיכת הגג עם משקל גבוה עד פי ארבעה ממשקל הרכב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים