שתף קטע נבחר

 

איתן בן אליהו בעקבות סודן: האתגר - המודיעין

מפקד חיל האוויר לשעבר אומר כי הצלחת מבצע כזה תלויה במודיעין. "צריך לדעת ולאתר את תנועת השיירה, את מיקומה המדויק וליצור מפגש בין כוח התקיפה לבין המטרות", הוא אומר. לדבריו, פרופיל הטיסה במקרה זה לא היווה בעיה

בעקבות הדיווחים ברשת הטלוויזיה האמריקנית CBS על תקיפה ישראלית של שיירת אמצעי לחימה בסודן, אומר היום (ה') ל-ynet מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף איתן בן אליהו, כי הצלחה מבצעית שכזו תלויה במודיעין על מיקום מדויק של המטרות. "תקיפה מוצלחת מצריכה מודיעין מדויק על מיקום, גם אם מדובר על מטרות בתנועה על הכביש".

 

המרחק הרב שנדרש מחיל האוויר לחצות בתקיפה שכזו, סבור בן אליהו, איננו מכשול פוטנציאלי. "לא המרחק קובע אלא מה שאתה עובר בדרך ומה פרופיל הטיסה. אם המרחק גדול ויש לך אפשרות לתדלק באוויר, אזי שאין משמעות למרחק. הרי מטוסי F-16 שמגיעים מארה"ב עושים מרחק גדול הרבה יותר, כ-5,000 ק"מ, עם תחנות ותדלוקים. כך שלמרחק לכשעצמו אין משמעות".

 

לדברי בן אליהו, "ניתן לתקוף ביעדים מרוחקים שכאלה, כל עוד אתה לא עובר מעל אזורים שבהם אתה חולף מעל טריטוריה עוינת ועלול להתגלות או להיות מופרע. במקרה הנוכחי, היות שאפשר לטוס מעל ים סוף ופרופיל שכזה מאפשר חופש תדלוק באוויר, המרחק מהבחינה הטכנית מתקצר".

 

באשר לסדר הכוחות במבצע שכזה, מעריך בן אליהו: "בדרך כלל, בתקיפות מהסוג משתתפים בין 4-12 מטוסים שמבצעים משימה, אבל צריך לזכור שיש גם כמה מטוסים שמסייעים להם, כמו מטוסי תדלוק ואחרים. במבצע שכזה, אם הטווח מאפשר, הבעיה העיקרית מתחילה ונגמרת במידע המודיעיני".

 

מודיעין מדויק לפעולה המוצלחת, מסביר בין אליהו, "צריך לדעת ולאתר את תנועת השיירה, את מיקומה המדויק וליצור מפגש בין כוח התקיפה לבין המטרות. הרי רק הדרך לשם לוקחת בסביבות שעתיים. לכן המודיעין צריך לדעת שעות קודם לכן איפה המטרות ממוקמות".

 

העובדה כי מדובר בשיירה בתנועה, אומר מפקד חיל האוויר לשעבר, חסרת משמעות: "היות שמדובר בכלים שנעים על הכביש אפשר לנוע על הצירים ולגלות אותם, אבל צריך לדעת מספיק זמן קודם לכן איפה הם ממוקמים בדיוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בן אליהו. ניתן לתקוף ביעדים מרוחקים
צילום: ג'רמי פלדמן
מטוס F-16
צילום: AP
מומלצים