שתף קטע נבחר

 

עתיד הקולנוע - תלת ממדי מתמיד

הקולנוע נכנס לממד השלישי: בחודשים האחרונים מציפים את בתי הקולנוע סרטים רבים בתלת-ממד: מפלצות נגד חייזרים, בולט, בלאדי וולנטיין, וזוהי רק ההתחלה

האם טכנולוגית התלת-ממד, שהתחילה את דרכה אי-שם בסוף המאה ה‭19-‬ היא העתיד של תעשיית הקולנוע? אם לשפוט לפי המגמה בהוליווד, כנראה שכן. סרטי התלת-ממד עשויים להיות הדבר הגדול הבא בזכות טכנולוגיה מתקדמת, שהופכת את הסרטים למוצלחים יותר מצד אחד וזולים יותר להפקה מצד שני. וכמובן, אסור לשכוח את הפחד מהפיראטים, והתחרות העזה בשוק הבידור הביתי.

 

אחד ממבשרי המגמה, הוא "מפלצות נגד חייזרים" שעלה לאקרנים בסוף השבוע. הסרט יוקרן בארץ ב‭13-‬ אולמות בתלת-ממד, ומדובר בנתון מרשים לישראל - סרט ראשון בהפצה רחבה בטכנולוגיה החדשה, הדורשת מקרן מיוחד.

 

אבל אם מסתכלים על העולם הרחב והגדול (והתלת ממדי‭,(‬ התמונה קצת יותר מורכבת. "מפלצות נגד חייזרים" מגיע מאולפני דרימוורקס אנימציה, חלק מקבוצת דרימוורקס. מדובר באולפנים שאחראים לסרטי שרק, קונג-פו פנדה ומדגסקר. ראשי דרימוורקס אנימציה טוענים כי התלת-ממד הוא המהפיכה הבאה, ומשווים אותה למעבר מהסרט האילם לסרט המדבר, לא פחות. אבל לא כולם השתכנעו. "מפלצות נגד חייזרים" עולה בארה"ב על מסכים מותאמים לתלת-ממד ב‭2,100-‬ בתי קולנוע. אלא שבמונחים של

ארה"ב לא מדובר בבתי קולנוע רבים כל כך - הציפיה הייתה לכפול מכך.

 

מעורר בחילה

אבל בואו נעשה סדר: מה זה בעצם תלת-ממד, איך התחיל הכל, ולמה הוא חווה לידה מחדש דווקא עכשיו. היסטוריה קצרה, על קצה המזלג: הצילום הסטריאוסקופי (כך קוראים לזה) החל את דרכו ב‭.1890-‬ בריטי בשם וויליאם פריס- גרין רשם פטנט על הקרנת סרט בתלת- ממד: שני סרטים הוקרנו בו-זמנית על אותו מסך, ובאמצעות מכשיר מיוחד ניתן היה לראות את התוצאה בשלושה ממדים. זה היה מסורבל ולא ישים.

 

ב‭1922-‬ הוקרן בפעם הראשונה המתועדת סרט תלת-ממדי לצופים משלמים, בקולנוע שבמלון אמבסדור בלוס אנג'לס. קראו לסרט "כוחה של האהבה‭."‬ אבל תור הזהב של הטכנולוגיה הגיע רק 30 שנה אחר-כך: בשנות ה‭50-‬ הוצפו בתי הקולנוע בשלל סרטים שאיפשרו לצופים את החוויה המסעירה, בסיוע משקפי הקרטון הבלתי אופנתיים בעליל.

 

העניין הוא זוויות: כשאנחנו מסתכלים על משהו, העיניים שלנו עושות זאת מזוויות שונות במקצת, והמוח מאחה את המידע הוויזואלי לתמונה אחת. כדי להגיע לתוצאה דומה בקולנוע, הסרט מצולם מזוויות שונות במקביל, ומוקרן באמצעות צמד מקרנים (והיום - מקרן מיוחד‭.(‬ המשקפיים המיוחדות נועדו לסנכרן את המידע הזורם למוח מצמד הסרטים.

 

רוב הסרטים שעשו שימוש בטכנולוגיה בשנות ה‭50-‬ היו סרטי אימה פופולריים, אבל אפשר למצוא ביניהם גם את "אליבי" המשובח של היצ'קוק (שהוקרן בגירסת התלת-ממד בארץ לפני מספר שנים) ואפילו את ג'ון וויין במערבון "הונדו‭."‬ אבל הסרטים הללו סבלו מלא מעט בעיות. כל אחד מהם הוקרן בשתי גירסאות, בו-זמנית, מצמד מקרנים. ההקרנה היתה חייבת להיות מסונכרנת לגמרי: כל טעות קטנה - סריטה על אחד הגלגלים למשל - שיבשה לחלוטין את אפקט התלת-ממד. המשקפיים המיוחדים היו לא נוחים, וביחד עם בעיות ההקרנה גרמו לעתים לבחילה אצל הצופים. וצילום הסרטים עצמם היה תהליך יקר ומסובך. למשל: כשהסרט צולם בשתי מצלמות בו-זמנית, לא היתה דרך לדעת אם הצילום אכן מוצלח וראוי להקרנה עד לפיתוח שני הסרטים.

 


מפלצות בשלושה ממדים

 

קולנוע לא ביתי

העניין המחודש בתלת ממד נובע משתי סיבות: טכנולוגית ושיווקית. הקולנוע, כמו עוד פלחים של תעשיית הבידור, מתמודד בשנים האחרונות עם לא מעט קשיים. מכירות כרטיסי הקולנוע בארה"ב נמצאות בירידה מאז ‭.2002‬ מדובר רק במספר הכרטיסים, כי הכנסות נותרו יציבות, ב"זכות" העלאת מחירים. אבל המגמה ברורה. גם במכירות סרטים על גבי תקליטורי DVD חלה ירידה בשנתיים האחרונות. הסיבה: יותר אפשרויות בידור ביתיות, כולל הורדה לא חוקית של סרטים, או צריכה שלהם באמצעות ממירים דיגיטליים. חכמים. מדובר באפיקי הכנסה חדשים, שחלקם אומנם מניבים סכומים נאים לאולפנים, אבל נמוכים משמעותית מאלו שמתקבלים בקופת הקולנוע.

 

קולנוע תלת-ממדי יכול לפתור את הבעיה הזו: הוא מייצר "בידול‭,"‬ חוויה אחרת, כזו שלא תוכל לקבל באופן מלא בבית. אם זה לא מספיק, כרטיס להקרנת סרט בתלת-ממד יקר יותר מכרטיס רגיל בשלושה דולר, מה שמגדיל את אחוז הרווח. והעניין הוא, שהיום הרבה יותר קל לייצר אותו. הציוד הדיגיטלי שמחליף את הפילם הישן מאפשר לראות

בזמן-אמת את התוצאה המתקבלת, וליצור תיאום מושלם בין צמד המצלמות.

 

אם בעבר היה צורך במומחים ובציוד מיוחד בעלות של אלפי דולרים ליום צילום, היום מדובר בתוספת של כעשרה עד 20 אחוז בלבד לעלות הפקת הסרט. אם בעבר סרטי תלת-ממד הפכו שם נרדף לאיכות צבע גרועה וכאבי ראש, הרי שהמקרנים הדיגיטליים של היום יודעים לייצר תמונה מעולה בלי תופעות לוואי שמצריכות גיחה לבית המרקחת אחרי הסרט.

 

בקרוב, טוענים המומחים, ניתן יהיה לצלם בתלת-ממד באמצעות מצלמת וידאו קטנה ופשוטה, שגם חובבנים יוכלו לרכוש, כמו משקפי שמש. עוד סיבה להצלחה המחודשת של התלת-ממד היא קולנועי ה‭,iMax-‬ אולמות עם מסכי ענק מיוחדים שמציעים חוויית צפייה שלא דומה למה שיש לכם בבית. השילוב של הגודל עם התלת-ממד בסרטים כמו "ביוולף" מרהיב. ההכנסות מגירסאות ה‭iMax-‬ של סרטים כאלה גבוהות משמעותית יחסית למספר האולמות בהם מוקרנים הסרטים, וברור כי הצופים מוכנים לצאת מהבית ולשלם תמורת חוויה משודרגת.

 

עדיין צריך משקפיים

אחרי הכל, עדיין תצטרכו להרכיב משקפיים. בכניסה להקרנת סרט בתלת-ממד תקבלו אותם. לא מקרטון אלא מפלסטיק, אבל בכל זאת - אביזר נלווה, שחייבים לחבוש כדי לצפות בסרט. מנהלי דרימוורקס - שכבר הכריזו שכל סרטי האנימציה שלהם יוכנו מעתה בתלת-ממד - טוענים כי מדובר בדור חדש של משקפיים, ושבעתיד אנשים יגיעו עם המשקפיים המעוצבים שלהם לאולם כמו שהם הולכים עם משקפי שמש לים. בעתיד הרחוק יותר, טוענים שניתן יהיה לוותר על המשקפיים לגמרי, אבל עדיין לא ברור מתי, או איך.

 

התלת-ממד אמור להגיע גם למערכת הקולנוע הביתי בהמשך הדרך. חברות כמו סמסונג כבר מייצרות מסכי טלוויזיה שמסוגלים לאפשר צפייה בתלת-ממד באמצעות משקפיים מיוחדים. אלא שנכון לעכשיו, אין כמעט תוכן רלוונטי למסכים הללו. אף אחד לא מייצר או מתאים סרטים לצפייה ביתית בשלושה ממדים. ההנחה היא שמדובר בגימיק שלא יכול עדיין להחליף את הצפייה הרגילה, אלא למספר שעות בודדות. נראה שייקח עוד זמן עד שהצפייה בבית תגיע לממד השלישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים