חופשת פסח - חירות או סיוט?
בתקופות חופש ארוכות ישנה עליה משמעותית באחוז בני הנוער הסובלים מתחושות ייאוש, חרדה ודיכאון, מזהיר פרופ' עמוס רולידר ומצייד אתכם בכמה עצות חשובות לניהול נכון של חופשת פסח
"שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא..." ועמו החופשה השנייה באורכה אחרי החופש הגדול – חופשת הפסח. הימים הארוכים בהם נמצאים הילדים בבית, לכאורה כדי לנוח, להשתחרר, לצבור כוחות להמשך שנת הלימודים, לבלות ביחד כמשפחה, להכיר קצת יותר מקרוב את אבא ואמא וכמובן לחוות חוויות מיוחדות ומגוונות, אך האומנם?
המציאות לצערי שונה במקצת. לילד הישראלי בחופשות הפסח והקיץ יש הרבה זמן פנוי, ללא מסגרת, כאשר הוא מבלה שעות רבות בחברת אחיו ואחיותיו, כמעט ללא השגחה, חשוף, באין רואה ובאין מפריע, לפיתויים רבים ומגוונים, חלקם מסוכנים. זאת באמצעותם האדיבה של המחשב, הטלוויזיה על עשרות ערוציה, הטלפון הנייד, חבריו וארון החטיפים בבית.
התוצאות השליליות אינן מאחרות לבוא. השילוב הקטלני של פאסיביות, חשיפה מאסיבית כזו לגירויים שאינם מותאמי גיל, פעילויות חד גוניות המובילות להצהרות של "משעמם לי" ולגיטימציה להיעדר סדר יום ואי שמירה על רוטינות שינה ואכילה, מהווים מרשם בטוח לעליה ניכרת בשכיחות של מריבות בין אחים והתעסקות בהתנהגויות מסוכנות המגיעות לעיתים עד לפריקת עול טוטאלית בתוספת חיכוכים בלתי פוסקים עם ההורים.
לא מפליא לכן לקרוא כי מחקרים שנערכו בעשור האחרון במספר ארצות במערב מצאו כי בתקופות החגים והחופשים הארוכים ישנה עליה משמעותית באחוז בני הנוער הסובלים מתחושות ייאוש, חרדה ודיכאון בהשוואה לשאר ימות השנה. למרות שמרבית ההורים עדים לפריקת העול של ילדיהם במהלך החופשה, הם מעדיפים, בעיקר לשם השגת "שקט תעשייתי", לסבול זאת בשקט. כי הרי, הם אומרים לעצמם, הילד חיכה לחופשה בכיליון עיניים ולכן אפשר להעלים עין, לסבול קצת, להניח לו לנפשו ולהתפלל כי ימי החופש יעברו מהר וללא נזק בלתי הפיך.
אני שומע לא אחת את הבעל אומר לאשתו המתוסכלת, המנסה ללא הצלחה להפסיק את ה"חגיגה": "עזבי אותם. תני להם להשתולל. הם בחופש, לא?", "אז מה אם הוא ישן כל היום. לא נורא. ככה זה בגיל ההתבגרות, וחוץ מזה, עדיף שהוא ישן, כך לפחות יש שקט בבית..."
שלא יהיו אי הבנות, חופשה היא אכן חופשה וחשוב שיהיו כלולים בה יותר הנאה, שלווה וספונטניות מאשר בשאר ימות השנה. אין כל רע בלאפשר לילד לישון קצת יותר, להתפנק קצת יותר וכן, בהחלט גם להשתעמם. אך כיוון שהחופש טומן בחובו סכנות יותר מאשר בימי לימודים, חשוב להיערך לקראתו כראוי ולנצל את ימי החופש כדי ללמד את הילדים אחריות, שיקול דעת וניהול פנאי נכון.
אז הורים יקרים, לקראת חופשת הפסח, להלן מספר עצות שיסייעו לעבור את החופשה עם ילדיכם בשלום, בבטחה ואפילו בהנאה:
תכנון מוקדם
שבו עם הילדים לפני תחילת חופשת הפסח, התעניינו בתוכניות וברצונות שלהם ושתפו אותם בתכנון פרטי החופשה.
קבעו שעת שינה ושעת השכמה
גם בזמן החופש חשוב לא לצבור חסרי שינה ולא להסיט את השעון הביולוגי יתר על המידה על ידי הפיכת הלילה ליום והיום ללילה. הדבר עלול לפגוע באופן משמעותי בבריאות ובערנות לה הוא זקוק עם שובו לספסל הלימודים.
הגבילו את משך הצפייה בטלוויזיה
למרות שצפייה מוגברת במרקע בימי החופש בהשוואה לימי הלימודים מוצדקת, הרי חשוב לתכננה ולהגבילה ללא יותר מ-20% מסך שעות העירות. נכון, הילדים לא יאהבו זאת והפיקוח על כך אינו פשוט בהיעדר מבוגר בבית. למרות זאת, הניסיון מלמד כי הגדרת ציפיות ברורה ועקבית, תכנון התכנים טרם הצפייה, חיזוק על עמידה בשעות שהוגדרו ותגובה תקיפה על אי עמידה בה - מגבירים את הסיכויים כי הילדים ישתפו פעולה גם בהיעדר ההורים או מבוגר אחראי. זיכרו, צפייה ממושכת ובלתי מבוקרת מזיקה לילדים מבחינות רבות (חוסר פעילות גופנית, תזונה לקויה, השמנה, ניוון שכלי ועוד), כך שכדאי מאוד להשקיע בחינוך להגבלתה.
הבטיחו גלישה בטוחה באינטרנט
אין זה סוד שבצד היתרונות הרבים הטמונים בגלישה באתרים השונים באינטרנט להשכלתו והתפתחותו של הילד, קיימות גם סכנות משמעותיות, הכוללות: גלישה באתרים שאינם מותאמים לגילו של הילד, רכישת מוצרים ותקשורת עם גורמים מסוכנים. אם אתם לא מצויים ברזי המחשב, בקשו
מטכנאי המחשבים להתקין תוכנות הגנה אשר ימנעו במידה רבה את היכולת של ילדכם לרכוש מוצרים באמצעות האינטרנט ולגלוש לאתרים בלתי מתאימים לגילו. הסבירו לילדים את הכללים הבסיסים לשימוש בטוח ברשת, זמני גלישה ומגבולות. הכינו חוזה חינוכי לשימוש מושכל ובטוח באינטרנט. דוגמא לרשימת כללים ולחוזה בין ההורים לילדים תוכלו למצוא כאן.
מנעו חיכוכים וויכוחים מיותרים
קבעו מראש תורים ולוחות זמנים לפעילויות עם פוטנציאל גבוה למריבות בין הילדים (שימוש במחשב או בטלוויזיה וביצוע מטלות חשובות בבית). עמדו על קבלת דיווח מהילד לאן הוא הולך, עם מי, כיצד, אצל מי הוא ישן ומתי הוא חוזר. זכרו: הצבת גבולות ואכיפתם לא נפסקים בחופש!
הקפידו על השתתפות במטלות הבית
הגדירו במשותף עם הילד את המטלה (או המטלות) שיש לבצע במהלך החופש ואת הזמנים לביצועה. לדוגמא, ניתן לקבוע את יום, שעת וטיב סידור החדר במהלך החופש. החופש מהווה גם הזדמנות נפלאה לביצוע פרויקטים מיוחדים שהילדים יכולים לבצע בשעות הפנאי שלהם, כגון עיצוב מחודש של החדר, שדרוג המחשב, ועזרה לסבא וסבתא.
קבעו תקציב לפעילויות החופש
שיתוף הילד בקביעת התקציב להוצאות במהלך החופש ועמידה בו מהווה אקט חינוכי חשוב מאין כמוהו. בהתחשב בגילם של הילדים תנו להם את הסכום אותו הקצתם לימי החופש ועודדו אותם לשימוש אחראי ונבון בכסף. חשוב כי תתאמו ביניכם ובין סבא וסבתא את הנתינה לילדים בכדי שלא ינצלו היעדר תקשורת לקבלת כספים בלתי מבוקרת.
הקפידו על ארוחה משותפת
השתדלו להקפיד על ארוחה משותפת אחת ביום, במיוחד בזמן החופשה, בה אף אחד לא ממהר לשום מקום, ויש זמן רגוע ואיכותי לשוחח על דא והא.
הקפידו על התנהגות נאותה ומכבדת
שוחחו עם הילדים טרם יציאה מהבית והבהירו להם את ציפיותיכם באשר להתנהגות המצופה מהם בזמן הנסיעה במכונית, המתנה בתור, התנהגות במסעדה, שמירה על ניקיון במקומות בהם המשפחה מבקרת ונופשת ושיתוף פעולה עם הוראות והנחיות שלכם. הוו דוגמא ומודל ראוי לחיקוי בהתנהגותכם גם מחוץ לבית (זכרו, הילדים צופים ולומדים מכם גם את הרע). חזקו ופרגנו להם בחום על כל גילוי של התנהגות אחראית ומכבדת ושמירה על הכללים והגיבו בתקיפות ובנחישות על כל גילוי של התנהגות בלתי ראויה, ללא חשש מתגובת המביטים מן הצד.
סייעו לילד לחזור הדרגתית לשגרה
3-4 ימים לקראת סוף החופש התחילו להקדים את שעת השינה וההתעוררות בבוקר, על מנת להבטיח ככל האפשר חזרה חלקה וללא בעיות לסדר היום הקיים בימי הלימודים.
- פרופ' עמוס רולידר הוא
אבא לשלושה, מומחה מוסמך בניתוח התנהגות, ראש המכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות ילדים בסביבות חינוכיות ומנחה הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך במכללה האקדמית עמק יזרעאל.