המורה של המדינה - עשרת הנבחרים
לאחר תהליך בחירה מורכב, יתקיים הערב טקס בחירת "המורה של המדינה 2009", במעמד נשיא המדינה שמעון פרס. אלו הם עשרת הפיינליסטים שהגיעו לגמר. צא ולמד
תחרות "המורה של המדינה" היא יוזמה של מערכת "ידיעות אחרונות" בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים, שיצאה לדרך לפני כחצי שנה. הגיעו אלפי המלצות על מורים מכל הארץ, מערים גדולות ומיישובים קטנים. רובם ככולם מורים מצטיינים שמצליחים – על אף כל הקשיים – לבלוט ולהביא ערך מוסף לבית הספר ולתלמידים שלהם.
בתהליך מורכב, בליווי צמוד של מומחי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) נעשה סינון של המועמדים. התהליך כלל בדיקה מעמיקה של ההמלצות, ראיונות עם הממליצים, עם המורים עצמם ועם מנהלי בית הספר שלהם. לשלב הסופי הגיעו 10 מועמדים. לפני כשבוע הם רואיינו על ידי ועדה ציבורית הכוללת את: ד"ר מאיר בוזגלו, איתן הבר, סטף ורטהיימר, דב לאוטמן, יוסי שריד, ד"ר פאדיה נאסר אבו-אלהיג'א, רות קופניסקי, אברהם (בייגה) שוחט, אלוף (במיל') אלעזר שטרן, מאיר שלו, לאה שקדיאל, גילה בן-הר ואורנה מיארהשבחרה מתוכם חמישה זוכים.
שמותיהם של החמישה יוכרזו בטקס חגיגי שייערך היום (ד') בבית הסתדרות המורים במעמד נשיא המדינה שמעון פרס. המורים שנבחרו יזכו בכרטיס טיסה לארה"ב מתנת אל על, מנוי לאנציקלופדיה ynet והשתלמות יוקרתית במערכת החינוך בארה"ב, מתנת "הסוכנות היהודית".
"אני מאמין בכל ילד"
יהורם לוי, מורה להיסטוריה"אני מאמין בכל ילד," מספר יהורם לוי, מורה להיסטוריה ולאזרחות בתיכון אמי"ת בירושלים, שתלמידיו מגיעים משכונות מצוקה. לפני תריסר שנים נטש לוי את עסקי המכבסות שהיו ברשותו ובחר לעסוק בחינוך. הוא הוכיח כי הוא לא מפחד מאחריות, ויודע להתמודד עם בעיות משמעת וילדים שנפלטו מכל מסגרת אפשרית.
לוי (46), הקים בביה"ס כיתה מיוחדת לתלמידים אשר מעוניינים לגשת לבגרות. הוא מהווה דמות חינוכית מהמעלה הראשונה – בעל גישה חיובית, מסור, אמפטי, מוכן להקריב מזמנו החופשי, מיטיב ליצור קשר עם תלמידיו ומעודד אותם להתגייס לצה"ל ולהתנדב במסגרות חברתיות. התלמידים, מצדם, רואים בו אב רוחני.
יהורם לוי. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"מקבלי ההחלטות במדינת ישראל צריכים להבין שמערכת החינוך היא הבסיס האמיתי לחברה טובה ובריאה. כמו כן לא יזיקו תקציבים הרבה יותר גדולים, ויחס אחר לתלמיד. המערכת לא יכולה להיות בית חרושת לתלמידים, אלא מטפלת בכל תלמיד כשלעצמו."
"אני גאה בהישגים של התלמידים שלי"
אלדד וינשטוק, מורה להיסטוריה, תנ"ך ויהדות
"הלכתי להיות מורה למרות שהחברים לא כל כך הבינו," אומר אלדד וינשטוק, מורה להיסטוריה, תנ"ך ויהדות ורכז שכבה ח' בתיכון קציר בחולון. הוא מספר שכבר כשהיה בכיתה ב' חלם שהוא רוצה להיות מורה. וינשטוק,(30) מלמד רק שבע שנים, וכבר הפך למורה אהוב ומוערך במיוחד. וינשטוק מאוד מעורה בחיי התלמידים ומסייע להם בשעות משבר. "אני גאה בהישגים של התלמידים שלי," הוא אומר. "זכיתי לעבוד במה שאני אוהב."
וינשטוק מרבה להתנדב ומעורב בפרויקטים שונים שנועדו לקדם הישגים ולתרום לקהילה. הוא נוהג לערוך ביקורי בית ולבלות עם תלמידיו על חשבון שעות הפנאי שלו. "אלדד הוא לא סתם מורה," קבע אחד מתלמידיו בהמלצות. "הוא אכפתי ודאגן ואפשר להתקשר אליו בכל שעה, הוא כמו חבר."
אלדד וינשטוק
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"מורים שאכפת להם, שירצו ללמד בגלל הילדים, התלמידים והחזון, ולא בגלל התנאים ונוחות החופשה."
"אני מאמין שכל ילד יכול, צריך לדעת איך לגשת אליהם"
מוחמד מוחסן, מורה למתמטיקה
"מורה, הוא מורה לנפש שצריך לתרום מעבר," טוען מוחמד מוחסן, מורה למתמטיקה ומ"מ המנהל בתיכון מקיף פורידיס. מוחסן (34), נחשב לאחד ממנחי המתמטיקה המובילים בארץ. הוא מפגין מסירות ושקדנות, והתלמידים שלו משפרים את ההישגים שלהם ומגיעים לתוצאות מרשימות. הוא הביא את התלמידים לכמעט תשעים אחוזי הצלחה בבגרות. מוחסן משמש גם רכז אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה) בבית הספר ומעורב בחיי הקהילה ובפרויקט לתלמידים שלא סיימו כיתה י"ב.
מוחמד מוחסן. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"שיפור מעמדו של המורה, וראייה אחרת מצידם של המורים למקצוע ההוראה"
"אני גורמת לילדים להאמין בפוטנציאל שלהם"
נורית בלקין, מחנכת
"ילדים בכיתה א' מגיעים עם שונות גדולה," מספרת נורית בלקין, מחנכת בביה"ס יסודי שער הנגב בקיבוץ גבים. "בחודשים הראשונים אני עושה מהכיתה קבוצה. אני מעצבת ולא מלמדת ומשם והלאה הכול זורם." בלקין (43), הוכיחה ב20- שנות עבודתה שהיא מורה יוזמת ומעורבת, בעלת סטנדרטים גבוהים בכל תחום, החל מהיחסים עם התלמידים ועד עיצוב וטיפוח הסביבה. בלקין משוכנעת שאין ילד שלא יכול להצליח ופועלת גם לשילוב ילדים חריגים בכיתות רגילות. בלקין נחשבת כמי שמעצבת את אישיות הילדים ועוזרת להם להתמודד עם המצב הביטחוני הרגיש באזור בו הם חיים.
נורית בלקין. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"להתאים את עצמה לשינויים בזמן, ולכמויות הידע שיש מסביב, וגם להוביל את הילדים למקום של לדעת ללמוד."
אני רוצה לראות את התלמידים שלי מגיעים רחוק"
מזל מוסא, מורה למתמטיקה, תנ"ך והיסטוריה
"התלמידים נמצאים בראש מעייני בכל שעות היום," אומרת מזל מוסא, מורה למתמטיקה, שפה, תנ"ך והיסטוריה, ורכזת מקצוע המתמטיקה בבית הספר היסודי הראל באשקלון. ב21- שנות עבודתה, רכשה מוסא (49), שם של מורה משקיענית, מסורה, אכפתניקית וצנועה, שחיה למען התלמידים שלה.
המנהלת בביה"ס מספרת כי התלמידים נוהים אחריה כמו החלילן מהמלין. מוסא עבדה בבנק לפני שעסקה בהוראה. "הייתה חסרה לי שם הנשמה," היא מסבירה. התלמידים, שסובלים מלקות למידה בכיתתה, זוכים לטיפול צמוד. גם אם כולם נואשו מהם, היא אינה מרפה. היא משקיעה בכל שבוע בין 40 ל-60 שעות הוראה הכוללות גם ביקורי בית. ציוני התלמידים שלה גבוהים מהממוצע הארצי.
מזל מוסא. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"שבכל כיתה יהיו רק 20 תלמידים, ואז למורה תהייה גישה לכל ילד, והוא יצליח להגיע אליו באופן אישי."
"ההוראה העניקה לי משמעות אמיתית לחיים"
אתי ארצי, מחנכת
"אני חיה את ההוראה," מספרת אתי ארצי, מחנכת כיתות א' וב' בבית הספר דוד אלעזר בקריית גת. ארצי (50) היא מורה ערכית ואחראית במיוחד, בעלת נשמה ענקית ויכולת נתינה אינסופית. ב19- שנות עבודתה המסורות היא מסייעת לעולים חדשים ולילדים שמגיעים משכבות מצוקה. היא מצטיינת בלפתור בעיות חברתיות, נוסכת ביטחון בקרב התלמידים ומחנכת אותם לערכים. ארצי מוציאה את תלמידיה לשיעורים בחיק הטבע ומבקרת את התלמידים בביתם.
איה ארצי. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"שהיא תצעד צעד אחד אחורה, תרד לשטח ותבדוק מה באמת צריך".
"אם אני רואה ילד עם עיניים עצובות, אתן תשומת לב מיוחדת"
זאב מוצ'ניק, מורה למתמטיקה"אם אני רואה ילד עם עיניים עצובות בכיתה, הוא מקבל ממני תשומת לב מיוחדת," מספר זאב מוצ'ניק, מורה למתמטיקה ורכז המקצוע בתיכון הדסים באבן יהודה. מוצנ'יק, ,58 שעלה מרוסיה ב- ,1989 השתלב היטב במערכת החינוך הישראלית. עמיתיו מספרים כי הוא איש צנוע, סבלני, משקיען ומסור, שמקדם תלמידים חלשים. הוא מצליח להפוך את שיעורי המתמטיקה לשיעורים אהובים. 17" שנים אחרי שלמדתי אצלו, אני יודעת שהוא עדיין מלמד באותו להט ובאותה סבלנות," מספרת תלמידה לשעבר. "אני מתפללת שבנותיי יזכו שיהיה להן מורה כמותו." בזכות העידוד שהוא קיבל מהתלמידים הוא הצליח להתגבר על אירוע לב, להשתקם ולחזור לעבוד.
זאב מוצ'ניק. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"רק המורים. שום רפורמה לא תעזור. צריך לעשות הכל שיבואו למערכת מורים ברמה מאוד גבוהה, כמו בהייטק וברפואה. רק ברגע שיבואו מורים ברמה טובה, המערכת תצליח."
"מורה צריך לתרום שעות רבות מזמנו למען התלמידים"
רובא קרדוש, מורה למתמטיקה ומדעים
"מורה צריך לתרום שעות רבות מזמנו למען התלמידים," טוענת רובא קרדוש, מורה למתמטיקה ומדעים בבית ספר הבפטיסטי בנצרת. אחרי קריירה של הנדסה ותכנון בשוק האזרחי, החליטה קרדוש לעשות הסבה להוראה. זה קרה לפני שש שנים. קרדוש, ,36 מרכזת בבית ספרה שני פרויקטים: "תוכנית מצוינות "2000 ו"תוכנית גרין" למניעת אלימות ועישון בקרב בני נוער. קרדוש יזמה הקמת מעבדת חלל בבית הספר, ופעם בשבוע היא מפעילה אותה בהתנדבות בעבור שאר בתי הספר בנצרת. פעילויות ההעשרה שהיא מובילה זיכו את תלמידיה בתחרויות ארציות בתחום המדעים והמתמטיקה.
רובא קרדוש. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"הרבה מורים טובים. יש כבר הרבה כאלה, אבל הם צריכים לקבל עידוד. האחראים חייבים לדבר עם המורים ולשמוע מה הם רוצים. אם המערכת תיקח את הרעיונות של המורים ותיישם אותם, היא תהיה בדרך הנכונה."
"היחס האישי עם התלמידים מאוד חשוב בעיניי"
איתן כאדן, מורה ליהדות
"היחס האישי עם התלמידים מאוד חשוב בעיניי," מספר איתן כאדן, רב ורכז לימודי יהדות בבית הספר המלכתי-דתי בכפר אדומים, המשותף לדתיים וחילונים. כאדן (36) רואה בהוראה שליחות ודרך חיים. עמיתיו מספרים עליו שהוא יוזם, מסור וצנוע. במסגרת עבודתו הוא מצליח להפוך את היהדות לנושא משמעותי גם בקרב התלמידים החילונים. הוא מפתח תוכניות לימודים ומסייע במיוחד לתלמידים מתקשים, כולל עולים חדשים. כאדן מאמין בדיונים עם התלמידים ובהענקת יחס אישי.
איתן כדאן. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"כיתות קטנות יותר, וגם מורים שמאמינים ביכולת של התלמידים ומאתגרים אותם. מורים שמלמדים איך להתמודד עם העולם האמיתי על פי ערכי רוח של בני אדם."
"יש לי השפעה מאגית על ההורים והילדים"
דניאל תמיר, מורה לחינוך גופני
"יש לי השפעה מאגית על ההורים והילדים," מספר דניאל תמיר, מורה לחינוך גופני וסגן מנהל בבית הספר לחינוך מיוחד יהודה הלוי בנתניה כבר 28 שנה. תמיר ( ,(58 מפגין מסירות ללא גבול 24 שעות ביממה. כל זמנו מוקדש לרווחת תלמידיו: ילדים אוטיסטים ומאותגרים שכלית. הוא מלווה את המשפחות והתלמידים הרבה מעבר לנדרש ממנו, כולל ביקורי בית וייעוץ צמוד.
"אני רוצה להכשיר את הנערים והנערות האלה לחיים בקהילה," מסביר תמיר. הוא מתייחס אל כל אחד מהילדים כאילו היה ילדו. הוא מלמד את הבנים להתגלח ומלווה גם את משפחותיהם. המנהלת אומרת כי "הרבה חבים לו חיים, הדרכה, דרך ארץ וסיוע למשפחה." התלמידים, מצידם, אוהבים אותו וכרוכים אחריו.
דניאל תמיר. צילום: תומריקו
מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?
"מורים טובים יותר, מערכת חינוך טובה יותר ותדמית טובה שהמורים יבנו לעצמם. המורה צריך להיות הגוף המרכזי במערכת החינוך הכיתתית".