הלחץ גובר: GM תשבית מפעלים, פונטיאק תיסגר
לקראת המועד האחרון להגשת תוכנית התייעלות בעוד כחודש, בג'נרל מוטורס גובר הלחץ. מותג פונטיאק עומד בפני סגירה, ו-13 מפעלים יושבתו לכמעט שלושה חודשים
הלחץ בג'נרל מוטורס הולך וגובר, מעט יותר מחודש לפני תאריך היעד של הנשיא ברק אובמה - ה-1 ביוני. עד תאריך זה, ג'נרל מוטורס, פעם יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכיום ענקית בקריסה, צריכה להציג תוכנית שתוכיח כי היא יכולה להתייעל. תוכנית שלפי כל התחזיות, תציג שורה של מהלכים דרמטיים שהעיקרי בהם עשוי להיות פשיטת רגל יזומה.
ג'נרל מוטורס זכתה בסוף השבוע לרגע קצר של נחת, כשקיבלה שני מיליארד דולר נוספים מהממשל האמריקני. הכסף נועד כדי למנוע ממנה לקרוס לפני תאריך היעד, והוא מצטרף ליותר מ-13 מיליארד דולר ממש לפני תום כהונתו של ג'ורג' בוש.
אולם תצוגה של ג'נרל מוטורס. זמנים קשים (צילום: AFP)
אלא שרגע הנחת הזה היה כאמור קצר ביותר, ויצרנית הרכב הודיעה כי תסגור 13 ממפעליה - המעסיקים כ-24 אלף עובדים - לתקופה של עד 11 שבועות. ב-GM מסבירים כי הצעד הזה יוריד בקרוב ל-200 אלף מכוניות את היקף הייצור, וזאת מתוך מאמץ להתאימו לרמת הביקוש הנמוכה - למכונית הקונצרן בפרט, ובתעשיית הרכב בכלל.
מסתמן: גם מותג פונטיאק ייסגר
האוטומוטיב ניוז מדווח מפי מקורות בג'נרל מוטורס, כי בקונצרן החליטו לסגור את מותג פונטיאק. המותג, שהוקם בשנות ה-20 וחמישים שנה מאוחר יותר היה בין חמשת המותגים הגדולים באמריקה, איבד מזוהרו ומכירותיו צנחו לאורך השנים.
אלא שההחלטה לסגור אותו עשויה להפתיע רבים. במקור דיברו בג'נרל מוטורס על הפיכת המותג לממוקד יותר, כזה המציע מכוניות נישה ספורטיביות בעיקר. אלא שהמצב הכלכלי הקשה ודרישות הממשל הנוקשות, מחייבות חשיבה מחודשת של הנושא.
וכך, נותרת ג'נרל מוטורס עם ארבעה מותגים עיקריים: שברולט, למכוניות עממיות; ביואיק, לדגמים מעט יוקרתיים יותר; קאדילק לדגמי היוקרה; ו-GMC למסחריות. אופל עשויה להימכר לידי פיאט - שמתעניינת גם בקרייזלר אך בינתיים מכחישה שמועות בנושא. סאאב כבר הופרדה ומותג האמר יימכר לכל דורש או ייסגר. עתיד דומה צפוי גם לסאטורן, המותג שאמור היה לבלום את הפלישה היפנית לאמריקה, וכשל.