נמרים של נייר: על עידן הדפוס החדש
בלי שהרגשנו, מהפיכת הדפוס הדיגיטלי הופכת מובנת מאליה. יותר ויותר אתרים מציעים אלבומי תמונות אישיים, חברות משגרות פירסומת ספציפית לכל לקוח, ואפילו מגזינים מותאמים אישית, לפי טעמו של כל קורא. איך מדפיסים את זה
והעניין מתפתח: לקראת פסח אפשרו מספר אתרים ליצור אפילו "הגדה אישית," שבה מעטרות תמונות של בני המשפחה, חברים או ידוענים נערצים, את סיפור יציאת מצרים. בחלק מהאתרים אפשר, אגב, להיעזר במעצבים מקצועיים, ובאתר ,Lupa למשל, גולשים יכולים להציע את שירותיהם גם כעורכי אלבומים, שיסדרו את התמונות עבורכם.
עבור חנויות הצילום מדובר בגלגל הצלה, לאחר שרובנו הפסקנו למסור תמונות לפיתוח - בעיקר באשמת המצלמה הדיגיטלית.
מגזין אישי
מאחורי כל העסק הזה עומדות מכונות דפוס דיגיטלי. ברוב המקרים הן מתוצרת -HP"אינדיגו," בחלק מתוצרת "זירוקס." כמה חנויות צילום עובדות עם בית דפוס אחד אשר מחזיק מכונות של "אינדיגו" ומבצע עבורן את ההדפסה. במקרים אחרים מדובר בבתי הדפוס עצמם, שמנצלים את היכולות המסחררות של מכונות הדפוס החדשות ונכנסים לנישה חדשה עבורם - אלבומי התמונות.
אל תתבלבלו עם המדפסות הביתיות - נכון, התוצאה הסופית היא הדפסה מקובץ, אבל היכולות שונות לחלוטין. כדי להבין את סדר-הגודל: מכונות דפוס דיגיטלי עולות כמה מאות-אלפי דולרים. הדגמים החדשים של "אינדיגו" יכולים להדפיס 120 עמודים בדקה, בפורמט של עמודים חתוכים מראש, בעוד ש"זירוקס" המתחרה מציגה כבר מכונה שיכולה להדפיס 980 עמודים בדקה, בפורמט של גליל נייר רציף.
הטכנולוגיה של "אינדיגו" עומדת גם מאחורי חלק מהקופונים האישיים המצורפים לחשבוניות החודשיות של חברות כרטיסי אשראי ומועדוני לקוחות שונים. כל לקוח או חבר מועדון מקבל קופון אחר, ובכל קופון מופיע גם שמו - עניין שנראה מובן מאליו כיום אבל לא היה אפשרי בעבר.
מה מיוחד בדפוס הדיגיטלי, שבזכותו אפשר לבצע זאת? "בדפוס המסורתי צריך לעצב גלופה מיוחדת ולפתח אותה - עניין שעולה הרבה כסף," מסביר רן לנדוי, מנהל פעילות ישראל ב HP"-אינדיגו." "לאחר מכן אפשר להדפיס באמצעותה מספר גדול של עותקים בעלות נמוכה, כשכל עותק זהה לחלוטין למקור. הדפוס הדיגיטלי מתאים לעבודות הדפסה קטנות יותר, של כמה מאות או עד 2,000-1,000 עותקים." הסיבה לכך היא, שצריך רק ליצור קובץ במחשב ולשלוח אותו להדפסה, ואין צורך בגלופה יקרה.
בנוסף, ופה החידוש, אפשר להגדיר בקבצים הנשלחים להדפסה אזור מסוים, שמתחלף לחלוטין בכל עותק - למשל שם הלקוח בחברת כרטיסי אשראי ו/או הקופון המסוים שיוצג עבורו. בעזרת אותה שיטה אפשר ליצור, למשל, לוח שנה עם הקדשה אישית ללקוחות VIP של חברה: בעמוד אחד מוצג ספל קפה וסביבו פולי קפה שיוצרים את שם הלקוח, ובעמוד אחר השם מצויר בחול על שפת הים. איך זה עובד? בתוכנה מגדירים את כל האותיות לפי התמונה הרצויה (פולי קפה, חלוקי נחל וכו(' ומשתילים אותן בתמונה במקום המיועד.
היתרון העיקרי נמצא בכמויות הקטנות. כל סוג עבודה שאינו כדאי לביצוע בדפוס מסורתי הופך לאפשרי בעזרת הדפוס הדיגיטלי. המכשור הדיגיטלי מאפשר להוסיף התייחסות אישית לכל לקוח, גם כאשר מדובר בכמויות הדפסות גדולה. כך יכול, למשל, מגזין פופולרי להוסיף על שערו ברכת "חג שמח," שתפנה אישית לכל אחד ואחד ממנוייו, בשמו ובפרטיו המלאים.
ספר כבקשתך
אחד הלקוחות של "אינדיגו" הוא אתר המכירות "אמזון," שהחל כאתר מכירות ענק לספרים, ומחזיק מכונת דפוס דיגיטלי משלו. "יש ספרים שנמכרים מהם רק 20 עותקים בשנה," מסביר לנדוי. "פעם, ספר כזה לא היה נמכר בכלל, כי אף אחד לא היה 'פותח' הדפסה של מהדורה חדשה בשביל 20 עותקים בלבד.
היום ספרים כאלה מודפסים לפי דרישה בדפוס דיגיטלי. ברגע שהאפשרות הזאת קיימת, יש בעולם מיליוני ספרים שהפסיקו להדפיס באופן סדיר ועכשיו אפשר להפיץ אותם שוב. בסך-הכל אפשר למכור כך יותר ספרים נדירים מאשר רבי- מכר, ובעלי זכויות היוצרים מרוויחים מכך. יש לכך גם יתרון סביבתי: הדפסה לפי דרישה מונעת בזבוז נייר." לנדוי אומר, כי הנתונים מלמדים, שבכל שנה מדפיסים בעולם יותר ספרים אבל בפחות עותקים, ומייחס את העניין בעיקר לזכות הדפוס הדיגיטלי כמובן.
הדפסת ספרים בדפוס דיגיטלי פותחת אפשרויות והזדמנויות חדשות בפני הסופרים. ההשפעה על שוק הספרים עשויה להיות דומה להחייאת חנויות הצילום עם אלבומי התמונות. אתר ,Blurb.com לדוגמה מציע תוכנה ליצירת ספרים. אפשר אמנם ליצור אלבום תמונות באמצעותה, אבל אפשר גם להיעזר בה כדי לפרסם ספר סטנדרטי, כך שאם הוצאות הספרים דחו את יצירת המופת ששלחתם אליהן, או שסתם בא לכם להוציא לאור ספר לרגל אירוע משפחתי - תוכלו להזמין אותו דרך האתר. דרך Blurb תוכלו גם לתמחר את הספר ולהעמיד אותו למכירה.
אתר אחר, ,magcloud.com מציע אפשרות ליצור מגזין אישי בכמה עשרות עותקים ולהפיץ אותו. אבל גם אם תדפיסו עותק אחד בלבד, רק בשבילכם, זה עדיין משתלם: כל עמוד במגזין עולה כ20- סנט בלבד. בקרוב יהיה השירות זמין גם בישראל.
מסורתי לצד דיגיטלי
בתי הדפוס הדיגיטליים נמצאים במירוץ מתמיד, מחד - להפחתת עלויות ההדפסה, ומצד שני - להגדלת גודל הדף שעליו ניתן להדפיס. אחד החידושים המתבקשים הוא העלאת מהירות ההדפסה, שהיא כשלעצמה מגדילה את החיסכון של בעלי בתי דפוס המשתמשים בדפוס דיגיטלי: על אותו שטח בו נמצאת המדפסת אפשר להדפיס יותר עמודים באותו פרק זמן או בפרק זמן קצר יותר.
"ישראל היא מעין מעבדת ניסוי של 'אינדיגו' העולמית," אומר רן לנדוי, "כל מכונה וכל תוכנה חדשה שאנחנו מפתחים כאן פועלים מייד גם בארץ, והרבה פעמים מדובר במכונה ראשונה בעולם מדגם מסוים." בסך-הכל פועלות כיום בישראל יותר מ80- מכונות דפוס של "אינדיגו." מנכ"ל "זירוקס ישראל" המתחרה, אלכס רמז, דווקא מציע לבעלי בתי דפוס לשלב בין הטכנולוגיות: "הפתרון הטוב ביותר כיום הוא להחזיק מכונת דפוס דיגיטלית לצד מערכות הדפוס המסורתיות." לדבריו, הפתרונות של "אינדיגו" מיועדים יותר לתחומי נישה, בעוד שזירוקס מכוונת לעבודות בנפח הדפסה גדול יותר.
"אחד החידושים של 'זירוקס' הוא שילוב של מנגנון בקרת איכות במדפסת. בעזרת המנגנון הזה אפשר לזהות מקרים של שינוי באיכות ולבצע תיקון אוטומטי," מסביר רמז. "יש גם ציוד גימור שמתחבר למכונות הדפוס של 'זירוקס,' כך שבסוף התהליך הלקוח יכול להוציא במקום ספר כרוך."
"אינדיגו" ו"זירוקס" מפתחות לא רק את המכונות, אלא גם את התוכנות בעזרתן אפשר להפיק מהן עבודות מורכבות. ב"אינדיגו" משתמשים, למשל, בשרת, שדוחס את הנתונים לפני שהם מועברים אל מכונת הדפוס, כדי לזרז את זמן ההדפסה. כך, במקום לשלוח קובץ נתונים ענק של מאות-אלפי לקוחות בחברת כרטיס אשראי - שולחים אותו בצורה מכווצת. התוכנה יודעת גם להמיר קבצים שנשלחים בהדפסה של שלושה צבעים (RGB) לפורמט שבו עובדות מכונות הדפוס העושות שימוש בארבעה צבעים.
לאן עוד יתקדם הדפוס הדיגיטלי? "כיום יש נקודת איזון מסוימת, שמעליה כבר כדאי יותר לעבוד עם דפוס מסורתי," מסביר לנדוי. "אבל המטרה שלנו היא להגיע למצב שבו כל עבודות הדפוס יבוצעו בדפוס דיגיטלי."